Однією з значних екологічних проблем України є питання самосійних лісів, які не мають відповідно законного статусу і тому нещадно корчуються та вирубуються останніми роками.
І якщо на землях приватної власності питання самосійних лісів вирішити не так просто, то на землях державної власності за наявності бажання у Держгеокадастру цю проблему можна було б вирішити. Зокрема, земельними могли б під час інвентаризації земель державної власності надавати ділянкам самосійних лісів відповідну категорію. Проте, норми законодавства, що під час інвентаризації та розробки проектів землеустрою повинні проводитись геоботанічні дослідження та враховувати природоохоронні аспекти виконуються суто формально. І яскравий приклад цього – великі масиви самосійних лісів, які внаслідок інвентаризації отримали статус «для ведення товарного сільськогосподарського виробництва» і наразі є виставленими на земельні аукціони.
Для аналізу ми використовували інформацію взято з сайту «Кадастр 2.0», де знаходяться дані всіх оголошених та проведених земельних торгів.
Приклад 1 Лот № 49846
Кадастровий номер ділянки, виставленої на продаж – 7421486800:04:000:0852, площа – 44,0756 га. Ділянка комунальної власності з цільовим призначенням «01.01 Для ведення товарного сільськогосподарського виробництва». Шар аерофотозйомки із Публічної кадастрової карти (ПКК) показує, що приблизно третина ділянки зайнята самосійними лісами, які відновились природним чином за час невикористання цієї ділянки (рис. 1). Водночас, на супутниковому знімку Google (рис. 2) добре видно, що самосійні ліси та чагарники охоплюють вже понад половину вказаної ділянки: https://cutt.ly/8yTDBA6
Рис. 1 – Ділянка із лоту № 49846 на Публічній кадастровій карті.
Рис. 2 – Ця сама ділянка позначена на супутниковому знімку (добре видно молодий ліс, що покриває понад 50% ділянки).
На замовлення Городнянської міської ради було розроблено Проект землеустрою щодо відведення цієї земельної ділянки. Виконавцем виступило ДП «Чернігівський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою». Згідно цього проекту колишні землі запасу переведено в категорію земель сільськогосподарського призначення з 2 видами угідь: 27,6587 га ріллі та 16.4169 га сіножатей. Розподіл цих типів угідь в межах ділянки показаний на Кадастровому плані земельної ділянки (рис. 3).
Рис. 3. Кадастровий план земельної ділянки згідно Проекту землеустрою.
Порівнявши цей план із супутниковим знімком можна побачити, що понад половину землі, відведеної під ріллю, займають самосійні ліси, які можуть бути повністю знищеними після здачі ділянки в оренду. Крім того, у Проекті землеустрою не взагалі не згадується наявність молодих лісонасаджень на земельній ділянці, а у Висновку про розгляд проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки від 21.02.2020 № 1884/82-20 вказано, що обмеження на земельній ділянці відсутні. Таким чином фактично дозволяється знищення лісонасаджень на всій території земельної ділянки.
Відсутні згадки про подібні обмеження та наявність самосійних лісів і в Проекті договору оренди землі. Єдине обмеження щодо способу використання землі є в п. 8.4. Згідно нього орендар зобов’язаний дотримуватись режиму використання земель згідно цільового призначення та виду угідь. Тобто, не можна буде орати територію сіножатей, однак не заборонено вирубати лісонасадження на них.
Приклад 2 Лот №49847
Земельна ділянка під кадастровим № 7421486800:04:000:0869 в комунальній власності. Площа ділянки – 26.7171 га, цільове призначення «01.01 Для ведення товарного сільськогосподарського виробництва». Шар аерофотозйомки із ПКК показує, що понад половина ділянки зайнята самосійним лісом. А на супутниковому знімку Google (рис. 4) помітно, що ліси практично повністю вкривають ділянку.
Згідно Кадастрового плану із Проекту землеустрою щодо відведення цієї земельної ділянки, всій її площі присвоєно тип угідь «Рілля» (рис. 5). А Висновку від 18.02.2020 № 3338/82-20 не встановлено ніяких обмежень щодо її використання. Проект договору про оренду землі не містить інформації про те, що вся площа ділянки покрита самосійним лісом, і встановлює ніяких обмежень щодо збереження цих насаджень.
Рис. 4 – Межі земельної ділянки із лоту № 49847.
Рис. 5 – Кадастровий план земельної ділянки із лоту № 49847
На прикладі цих 2-х ділянок ми бачимо, що наявність самосійних лісів та чагарників при розробці проектів землеустрою земельних зазвичай не згадується і майбутні власники землі не отримують ніяких зобов’язань щодо збереження наявних насаджень – і можна бути впевненим, що самосійні ліси на цих ділянках незабаром будуть викорчувані.
ЕПЛ готує звернення з проханням зняти відповідні ділянки з земельних торгів та притягнути до відповідальності землевпорядників ДП «Чернігівський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою» та посадовці управління Держгеокадастру в Чернігівській області.
В той же час, вирішити проблему самосійних лісів в масштабах держави можливо лише за умов злагодженої роботи Держгеокадастру, Держлісагенства та обласних державних адміністрацій.
Контакти :
Богдан Кученко, волонтер ЕПЛ
Петро Тєстов, аналітик ЕПЛ
office@epl.org.ua, petro.testov@gmail.com