24 квітня 2019 року аналітик ЕПЛ Тєстов Петро взяв участь в двох громадських слуханнях щодо проекту «Відновлення гідрологічного режиму та санітарного стану старого русла річки Оріль на території Царичанського та Петриківського районів Дніпропетровської області – капітальний ремонт». Перші слухання відбулись в 10.00 в селі Могилів Царичанського району Дніпропетровської області, другі – в 15.00 в селі Шульгівка Петриківського району Дніпропетровської області.
Проектом передбачається будівництво переливної греблі на новому руслі річки Оріль, будівництво 19 перекатів на новому та природньому руслі річки Оріль, розчистка на 12 ділянках на новому, природньому та старому руслі річки Оріль та низка інших робіт. Загальна вартість проекту – більше 110 млн. гривень.
Замовником робіт (і відповідно звіту ОВД) є регіональний офіс водних ресурсів у Дніпропетровській області, а розробником звіту – науково-дослідний центр «Дніпровська природна інспекція». Фінансуються роботи за кошти обласного екофонду на основі розпорядження голови Дніпропетровської ОДА. Варто зауважити, що на відміну від більшості інших звітів ОВД, до його підготовки були дійсно залучені фахівці-біологи та фахівці-екологи, які добре знають територію і працювали безпосередньо на місці. Частина з них була присутня на слуханнях.
Сам проект є дуже суперечливим і думки щодо доцільності його реалізації є прямо протилежними серед громадськості та науковців. На жаль, в даному випадку, всі можливості для участі громадськості в рамках процедури ОВД не були реалізовані в повній мірі.
По перше, пропозиції до змісту звіту з ОВД не були надіслані громадськістю до уповноваженого органу (Мінприроди) у термін, який вимагає законодавство. Хоча це просто зробити за допомогою одного лише листа на електронну пошту. Також, проаналізовані ЕПЛ копії зауважень свідчать про те, що громадськість просила переважно не допустити реалізацію проекту, а не вимагала в рамках підготовки звіту з ОВД провести ті чи інші дослідження. Хоча саме результати (або навпаки, не проведення) цих досліджень були б додатковим аргументом на наступному етапі обговорення звіту ОВД. Особливо враховуючи, що між останнім днем подання пропозицій до змісту звіту ОВД і публікацією звіту ОВД пройшов тільки місяць, і очевидно, що всі дослідження в рамках ОВД були зроблені заздалегідь, ще в минулому році. Така ситуація може бути наслідком неналежної обізнаності громадськості щодо ролі їхньої участі на різних етапах ОВД.
По друге, представник Міністерства екології та природних ресурсів не справився з своєю функцією організатора слухань. Зокрема, де-факто на слуханнях головували, вели засідання та визначали кому давати або не давати слово представники замовника та проектанта, які очевидно є зацікавленою стороною і не можуть бути об’єктивними, та, згідно Порядку проведення громадських слухань у процесі оцінки впливу на довкілля1, не можуть бути головуючим.
А на слуханнях в селі Могилів представник розробника звіту свідомо дезінформував присутню громадськість! Зокрема, він розповідав що зауваження подавати вже пізно, рішення прийнято, що на даних слуханнях ми розглядаємо лише науково обґрунтовані зауваження і вимагав від представників громадськості наукове обґрунтування їхніх зауважень. На жаль, представник Мінприроди не відреагував жодним чином і представнику ЕПЛ прийшлось втрутитись в хід слухань і зачитати статтю 7 Закону України «Про оцінку впливу на довкілля» про те, що громадськість має право подавати будь-які зауваження чи пропозиції, які, на її думку, стосуються планованої діяльності, без необхідності їх обґрунтування та пояснити всім присутнім можливі результати розгляду звітів з ОВД.
Також, обурення учасників викликав недостатній час на проведення слухань в селі Шульгівка – менше двох годин, хоча у представників громадськості було багато запитань на які вони б хотіли почути відповідь. Аргументацією було те, що представнику Мінприроди треба було встигнути на поїзд в Київ – хоча враховуючи інтерес громадськості до цього проекту можна було б заздалегідь передбачити таку ситуацію і купити квиток на більш пізній поїзд.
На думку ЕПЛ, Мінприроди повинне терміново провести процедури закупівель послуг з організації громадських слухань в рамках ОВД. Бо ненормальною є ситуація, коли працівники різних департаментів Мінприроди відволікаються від своїх основних функцій і витрачають свій час виконуючи фактично технічну роль організатора громадських слухань. Крім того, необхідно проводити заходи щодо інформування громадськості про їхні права та роль їхньої участі на різних етапах процедури ОВД. Це дозволить більш якісно проводити процедуру ОВД та уникнути аналогічній вищезгаданій ситуацій формального підходу до проведення громадських слухань.
Річка Оріль в районі проведення планованої діяльності
Самі обговорення були жваві, і візуально на слуханнях були присутні 30-40 людей в Могилеві та 25-30 в Шульгівці. Переважно це були місцеві мешканці або мешканці інших населених пунктів, які мають дачі на р. Оріль.
Учасники задавали багато запитань, вказували на невідповідності та незрозумілі речі в звіті. На більшість запитань представниками замовника та авторів звітів з ОВД були надані відповіді, хоча їхня суть не завжди влаштовувала авторів запитань.
Зокрема, в Шульгівці на запитання чи враховувалось при будівництві переливної греблі і відповідному піднятті рівня води наслідки для домогосподарств та сільського господарства і на скільки підніметься рівень ґрунтових вод, відповідь по суті так і не отримали. Також автори звіту визнали, що не врахували вплив від планованої діяльності на питання функціонування системи гідротехнічних споруд, яка захищає від підтоплення населених пунктів внаслідок будівництва Середньодніпровського (колишнього Дніпродзержинського) водосховища.
Іншим цікавим фактом було те, що на обох слуханнях на боці замовника виступали з агітацією представники населених пунктів, які знаходяться вище за течією річки Оріль. Вони розповідали, що у них вже були реалізовані проекти з очистки річки Оріль та її приток, тепер у них все чудово, з’явилась вода, повернулись в село мешканці, які його раніше покинули через проблеми з водою , що «тут спорити не треба, тут треба робити» тощо. За словами замовника, один з цих мешканців і був ініціатором проведення планованої діяльності. Хоча є очевидною нелогічність цих слів: доволі дивно, що орган державної влади приймає рішення про проведення такого масштабного заходу за ініціативи окремих громадян, які навіть не проживають на території планованої діяльності, але, при цьому, не проводив консультацій з органами місцевого самоврядування на тій території, де планується сама діяльність!
Сам звіт з ОВД зроблений по українським міркам доволі якісно, хоча окремі моменти досліджені явно недостатньо. На жаль, не було проаналізовано жодну реальну альтернативу планованої діяльності – наприклад, реалізацію проекту розчистки лише на новому та старому руслі Оріль і виключення з проекту розчистки природнього русла річки Оріль. Також жодним словом не вказано про те, що територія планованої діяльності повинна увійти до складу національного природного парку «Орільський». Хоча серед авторів звіту були і розробники проекту створення цього національного парку, а частина звіту була скопійована з проекту створення парку. Що цікаво, інша частина науковців-розробників проекту категорично заперечує проти реалізації цього проекту.
Також ЕПЛ вважає, що в проекті розчистки наявні корупційні ризики. Зокрема, той факт, що до отримання висновку ОВД був укладений договір на виконання будівельних робіт по об’єкту і зареєстроване повідомлення про початок підготовку робіт свідчить, що представники замовника вважають процедуру ОВД порожньою формальністю, і вважають, що ніяких суттєвих змін до проекту чи екологічних умов в рамках ОВД вони не отримають! Також журналісти «Наших грошей» вже звернули увагу на факт, що дешевші тендерні пропозиції були відхилені, а сама закупівля знаходиться під моніторингом Державної аудиторської служби.
Про інші корупційні ризики проекту читайте в наступних публікаціях на сайті ЕПЛ.
Контакти:
Петро Тєстов, аналітик ЕПЛ
office@epl.org.ua, petro.testov@gmail.com
(032) 255 76 82
______________________________________________________________________________
Ця новина була підготовлена МБО «Екологія-Право-Людина» за фінансової підтримки Європейського Союзу та Міжнародного фонду «Відродження» в рамках грантового компоненту проекту «Громадська синергія» під егідою Української сторони Платформи громадянського суспільства Україна-ЄС та Української національної платформи Форуму громадянського суспільства Східного партнерства. Зміст цієї новини є виключною відповідальністю ЕПЛ і необов’язково відображає точку зору Європейського Союзу та Міжнародного фонду «Відродження».