Нещодавно на розсилках громадянського суспільства з’явилася інформація про реєстрацію у парламенті низки законопроєктів про регулювання лобістської діяльності та побоювання щодо ризиків, які потенційно може становити їх прийняття для законної діяльності українських організацій громадянського суспільства. МБО «Екологія-Право-Людина» проаналізувала законопроекти № 3059, № 3059-1, № 3059-2, № 3059-3 та дійшла більш оптимістичних висновків, ніж автори зазначених вище повідомлень.
Чотири окреслені законопроєкти у сфері лобізму є насправді основним законопроєктом та трьома альтернативними. Згідно із правилами Регламенту ВРУ це означає, що лише один із них може бути прийнятим. Короткий аналіз співвідношення законопроєктів наводимо у таблиці.
Номер, дата | назва | статус | Коментар до змісту |
№ 3059 від 11.02.2020 | Проект Закону про державну реєстрацію суб’єктів лобіювання та здійснення лобіювання в Україні | основний | поверхневий, і з точки зору регулювання лобізму, так і з точки зору розмежування лобізму та діяльності ІГС |
№ 3059-1 від 28.02.2020 | Проект Закону про лобізм | Альтерна-тивний-1 | питання регулювання лобізму прописані значно повніше, чітке розмежування лобізму та діяльності ІГС відсутнє |
№ 3059-2 від 02.03.2020 | Проект Закону про правове та прозоре регулювання діяльності з лобіювання | Альтерна-тивний-2 | найповніше розроблено регулювання лобізму та чітко розділено лобізм та адвокацію й іншу діяльність ІГС |
№ 3059-3 від 03.03.2020 | Проект Закону про лобістську діяльність | Альтерна-тивний-3 | є “доопрацьованим” законопроектом № 3059-2, де адвокація та інша діяльність ІГС не визнається лобізмом, лише за відсутності ознак лобізму |
На нашу думку найбільш пропрацьованим є проєкт Закону про правове та прозоре регулювання діяльності з лобіювання № 3059-2 від 02.03.2020. Він чітко встановлює, що адвокація – діяльність, без мети отримання прибутку, з питань, які становлять суспільний інтерес, спрямована на представлення та/або захист прав, cвобод та законних інтересів фізичних та юридичних осіб у формах, не заборонених законодавством України – не належить до форм здійснення лобіювання. Також згідно із законопроектом не є лобіюванням:
підготовка та внесення місцевих ініціатив, петицій, висновків, звернень (пропозицій, заяв, скарг) до органів державної влади України, органів місцевого самоврядування України, інших суб’єктів владних повноважень;
участь у роботі дорадчо-консультативних органів та робочих груп створених при органах державної влади, місцевого самоврядування, парламентських комітетах, постійних та інших комісіях рад, інших суб’єктах владних повноважень;
діяльність громадян, суб’єктів господарювання, їхніх об’єднань, наукових установ та консультативно-дорадчих органів у здійсненні державної регуляторної політики відповідно до Закону України “Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності”;
форми безпосередньої участі громадян у вирішенні питань місцевого значення відповідно до Закону України “Про місцеве самоврядування”;
участь у публічних консультаціях під час формування державної, регіональної політики, вирішення питань місцевого значення, підготовки проектів нормативно-правових актів, документів з питань державної, регіональної політики та з питань місцевого значення (концепцій, стратегій, програм, планів заходів тощо) суб’єктами владних повноважень з метою врахування громадської думки для узгодження публічних, суспільних та приватних інтересів;
участь у громадських слуханнях, обговорення, публічних заходах, організованих органами державної влади України, органами місцевого самоврядування України, іншими суб’єктами владних повноважень України, їх посадовими та службовими особами, а також депутатами усіх рівнів;
діяльність громадських об’єднань, благодійних організацій чи професійних груп, які мають передбачене законами право на участь у формуванні політики держави та здійсненні місцевого самоврядування;
інша діяльність громадських об’єднань, суб’єктів освітньої діяльності визначених Законом України “Про освіту”, наукових установ, фізичних та юридичних осіб у формах, не заборонених законодавством щодо питань, які становлять суспільний інтерес, зокрема спрямовані на захист конституційних прав і свобод громадян.
З огляду на викладене вище МБО «Екологія-Право-Людина» закликає інститути громадянського суспільства не шукати зради там, де її немає, а краще звернутися до Комітету ВРУ з питань правової політики із листом підтримки законопроєкту № 3059-2 від 02.03.2020.