Наприкінці 2019 року Верховна Рада України прийняла законопроект «Про внесення змін до деяких законів України (щодо введення заборони на суцільну вирубку ялицево-букових лісів на гірських схилах Карпатського регіону)».
Після прийняття закон викликав шквальну критику від екологів: замість обмежити рубки у гірських лісах, він навіть спрощував їх проведення!
ЕПЛ вже неодноразово наголошувала, що прийнятий закон фактично:
- знімає мораторій на проведення рубок головного користування в окремих категоріях лісів (у високогірних лісах, що розташовані вище 1100 метрів над рівнем моря; у берегозахисних ділянках лісу тощо);
- не вводить заборони на проведення суцільних санітарних рубок, дозволяє проведення поступових рубок головного користування та лісовідновних рубок (які за фактом не сильно відрізняються від суцільних)
- дозволяє використання будь-яких видів техніки для проведення лісозаготівлі, у тому числі застарілих радянських гусеничних тракторів ТДТ-55.
Наслідки безконтрольних санітарних рубок у Брустурянському лісгоспі. Фото: Фото: FreeSvydovets
Народні депутати України та навіть деякі природоохоронці намагалися виправдати закон, стверджуючи, що насправді він навіть дуже «екологічний». Мовляв, «старим законом заборонялися тільки суцільні рубки головного користування, а новим законом забороняються суцільні рубки головного користування, суцільні санітарні рубки, суцільні лісовідновлювальні рубки. Таким чином, ми заборонили більшу кількість рубок».
Новий закон діє більш ніж півроку, що дає змогу достатньо детально вивчити, наскільки він сприяє збереженню карпатських лісів.
Почнемо з суцільних санітарних рубок (ССР)
Не дивлячись на назву законопроекту, «заборона» суцільних санітарних рубок статті другої закону стосується усіх лісів, а не тільки буково-ялицевих. Але формулювання закону забороняє ССР в усіх випадках, крім «крім розробки суцільних вітровалів і буреломів, а також суцільно вражених шкідниками і хворобами насаджень».
Будь-хто обізнаний з лісовим господарством, розуміє, що саме таке нечітке формулювання фігурує в усіх документах на ССР. Будь-яка ССР проводилася і проводиться саме з цих причин. У тому числі і незаконні ССР здорового лісу.
Тому очевидно, що після впровадження «революційного» закону такі рубки не зникли і продовжуються!
В грудні 2019 ми вже писали про такі «санітарні» рубки в Ясінянському лісгоспі. А нещодавно аналогічні незаконні санітарні рубки були виявлені в Брустурянському лісгоспі.
Там суцільно «санітарили» берегозахисні та протиерозійні ліси.
«Хворий та вітровальний» берегозахисний ліс у Брустурянському лісгоспі, який мав би бути захищений новим законом. У липні 2020 року зрубаний суцільною санітарною рубкою. Фото: FreeSvydovets
Лісовідновні рубки
ЕПЛ вже неодноразово писала, що відсутність чітких правил проведення лісовідновних рубок (ЛВР) призводить до масового зловживання ними, особливо у Карпатах. Закон і дійсно заборонив суцільні ЛВР у деяких категоріях лісів. Але карпатські лісівники знайшли вихід – поступові ЛВР. Які, фактично, від суцільних нічим не відрізняються.
Для прикладу, 8 липня цього року виписаний лісорубний квиток на проведення поступової ЛВР у 3 виділі 8 кварталу Довжинецького лісництва Надвірнянського лісгоспу. Це ялиновий ліс природного походження віком 167 років, на висоті більше чим 1100 метрів. Був. Бо його «відновили», зрубавши повністю.
І поступовими ЛВР лише в одному Довжинецькому лісництві Надвірнянського лісгоспу лише за перше півріччя 2020 року знищено більше десяти гектарів високогірних природних лісів.
Аналогічні лісовідновні рубки проводять десятки інших лісгоспів по всіх Карпатах. Серед них і Вигодський лісгосп, колишній директор якого, а нині депутат Верховної Ради Олександр Матусевич активно обороняв новий закон від критики.
Поступові лісовідновні рубки високогірного лісу віком старше 150 років у Надвірнянському лісгоспі
Зміни до підзаконних актів?
Однією з обіцянок оборонців недолугого закону, була розробка Інструкції з впорядкування лісового фонду України. Цей ключовий документ, що встановлює вимоги до розробки матеріалів лісовпорядкування (фактично плану управління лісгоспу, в якому описано що, коли і як рубати та садити), в Україні вже не перший рік… відсутній. Проекти розробляють по застарілій інструкції, яка не пройшла необхідні погодження та затвердження відповідно до вимог Лісового Кодексу.
Обіцяли і інші зміни, зокрема до Санітарних правил, які регулюють проведення санітарних рубок.
Цим мали б зайнятись в першу чергу Держлісагенство та тодішнє Мінекоенерго. Проте, жодну з цих обіцянок навіть не почали виконувати!
Таким чином, невдалий закон разом з невиконаними обіцянками про розробку та зміну підзаконних документів призвели до того, що проблема з суцільними рубками в Карпатах жодним чином не вирішилась.
Лише створили нові загрози : наприклад в цьому році лісгоспи Закарпаття почали розробку нових планів рубок на наступні 10 років, і ніщо не забороняє їм планувати поступові рубки головного користування в високогірних лісах, які раніше від таких рубок були захищені.
Трелювальні трактори ТДТ-55, які віднині легально нищать гірські ліси
Що ж з цим робити?
По-перше, закон потребує змін.
Зокрема необхідно заборонити суцільні та поступові рубки всіх видів в найбільш чутливих неексплуатаційних лісах: високогірних, протиерозійних, берегозахисних тощо. Обмеження також потребують суцільні та поступові рубки на стрімких схилах. Не лише в буково-ялицевих лісах, які складають лише мізерну частку лісів Карпат, а в усьому гірському регіоні.
Також необхідно змінити порядок визначення розрахункової лісосіки (максимального обсягу комерційних планових рубок на 10 річний період). Варто включати в неї деревину, заготовлену в стиглих, пристигаючих і перестійних лісах всіх категорій. Це дозволить зменшити бажання лісгоспів маніпулювати з призначеннями санітарних та лісовідновних рубок. Бо наразі частина таких рубок відбувається “понаднормово”, понад затверджений ліміт заготівлі.
По-друге, необхідно таки провести роботу з модернізації підзаконної нормативно-правової бази. Зокрема, нарешті розробити та прийняти лісовпорядну інструкцію, звести в єдиний документ порядок проведення всіх видів рубок аби закрити «сірі зони» рубок, забезпечити незалежність лісопатологів від системи Держлісагенства. І взагалі, нарешті перейти від слів до діла і нарешті почати впроваджувати у Карпатах вибіркові, а не суцільні рубки.
Сподіваємось, що причетні до прийняття закону 0873 все ж не забудуть про свої обіцянки вирішити проблему суцільних рубок в Карпатах. Бо кожен день зволікань – це гектари знищених карпатських лісів.
Контакти :
Тєстов Петро, аналітик МБО «Екологія-Право-Людина»
+380 32 225 76 82, petro.testov@gmail.com, office@epl.org.ua
Єгор Гриник, ГО «Українська природоохоронна група»
vereuxvereux@gmail.com