У абзаці 2 статті 19 Конституції України зазначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
У Рішенні Конституційного Суду України (Велика палата) від 20 червня 2019 року No 6-р/2019 щодо даного припису Конституції вказано: «Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Тобто імператив зазначеного конституційного положення встановлює обов’язок органів державної влади та їх посадових осіб дотримуватись принципу законності при здійсненні своїх повноважень, що забезпечує здійснення державної влади за принципом її поділу».
Та чи знає Міндовкілля про межі своїх повноважень та визначені законом способи їх здійснення, зокрема, свої контрольні повноваження?
В кінці січня 2023 року МБО «Екологія-Право-Людина» направила скаргу до Міндовкілля про проведення перевірки ліцензіата, і більше трьох місяців відповіді на цю скаргу, де б нас повідомили про проведення чи непроведення заходу контролю Міндовкіллям, ми так і не отримали.
Протягом цього часу міністерство вирішило «заручитися» листом від Державної регуляторної служби України (далі – ДРС), щоб мати підставу відмовити в проведені заходів контролю щодо дотримання ліцензійних умов ТОВ «Рокобан», що має право на операції поводження з небезпечними відходами. Так, Міндовкілля засумнівалося чи має право під час воєнного стану провести перевірку ліцензіата, тому своїм листом від 06.02.2023 No 25/4-23/1747-23 звернулось до ДРС з проханням надати роз’яснення щодо правомірності дій Міндовкілля у разі прийняття рішення щодо здійснення позапланового заходу державного нагляду (контролю) ТОВ «Рокобан» на підставі звернень жителя м. Кам’янське та МБО «Екологія-Право-Людина».
У відповідь на такий лист, 14.02.2023р. ДРС вказала, що ані Законом України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності», ані Положенням про Державну регуляторну службу України жодним чином не уповноважено Державну регуляторну службу України щодо надання розʼяснень із питань здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.
Звертаємо увагу, що дійсно, на період воєнного стану, постановою Кабінету Міністрів України від 13 березня 2022 р. № 303 «Про припинення заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду в умовах воєнного стану» (далі – Постанова) припинено проведення планових та позапланових заходів державного нагляду (контролю).
Водночас, згідно з пунктом 2 Постанови (із змінами, внесеними постановою Кабінету Міністрів України від 06 грудня 2022 р. № 1363 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 13 березня 2022 р. № 303») за наявності загрози, що має негативний вплив на права, законні інтереси, життя та здоров’я людини, захист навколишнього природного середовища та забезпечення безпеки держави, а також для виконання міжнародних зобов’язань України протягом періоду воєнного стану дозволено здійснення позапланових заходів державного нагляду (контролю) виключно на підставі рішень центральних органів виконавчої влади, що забезпечують формування державної політики у відповідних сферах.
Нагадуємо, що згідно із Положенням про Міністерство захисту довкілля та природних ресурсів України, Міністерство захисту довкілля та природних ресурсів України (Міндовкілля) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України. Міндовкілля є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, який забезпечує, зокрема, формування та реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища, екологічної та в межах повноважень, передбачених законом, біологічної і генетичної безпеки.
Із викладеного бачимо, що саме Міндовкілля уповноважене приймати рішення про проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) за господарською діяльністю ТОВ «Рокобан» на підставі звернень юридичних та фізичних осіб. Таке рішення не потребує погодження чи затвердження будь-яким іншим органом влади.
Для того, аби прийняти дане рішення, Міндовкілля має встановити, наприклад, наявність у цих обставинах загрози, що має негативний вплив на права, законні інтереси, життя та здоров’я людини, захист навколишнього природного середовища та забезпечення безпеки держави.
Скаржники у скарзі вказали, чому існує небезпека для навколишнього природного середовища і обгрунтовано повідомили про це Міндовкілля ще в січні 2023р. у скарзі. Так, ТОВ «Рокобан», за відсутності чинного висновку з ОВД, здійснює господарську діяльність, пов’язану з поводженням з небезпечними відходами, бере участь в тендерах. ТОВ «Рокобан» не має права використовувати свої виробничі потужності в м.Кам’янське, в пров. Баглійському, 2, щоб утилізовувати небезпечні відходи, оскільки висновок з ОВД був скасований в судовому порядку. Тому, доля небезпечних відходів, які згідно укладених договорів зобов’язаний утилізувати ТОВ «Рокобан» – невідома. В ліцензії на поводження із небезпечними відходами було вказано лише один майданчик для здійснення ліцензійної діяльності – саме м.Кам’янське, пров. Баглійський, 2.
В публічному доступі перебуває договір про послуги з утилізації АКБ для філії «Каскад Київських ГЕС і ГАЕС» ПрАТ «Укргідроенерго», укладений ТОВ «Рокобан» 8 грудня 2021 року, тобто після втрати чинності висновком ОВД в судовому порядку. Також ТОВ «Рокобан» подано свою кандидатуру на надання послуг з вивезення та утилізації відходів за замовленням державного підприємства «Електричні системи». Розгляд кандидатів та укладення даного договору мали місце у грудні 2021 року, тобто також після втрати чинності висновком з ОВД.
На сайті ТОВ «Рокобан» також міститься інформація про діючу ліцензію від Міндовкілля та пропонується весь спектр послуг по утилізації небезпечних відходів: https://rokoban.com.ua/#rec312507144.
Тому, куди вивозить ТОВ «Рокобан» передані йому на утилізацію небезпечні відходи, і як вони утилізуються – невідомо. Найбільш ймовірно, що такі відходи, за відсутності ефективного державного екологічного контролю і чинного мораторію на період дії воєнного стану, потрапляють безконтрольно на звичайне сміттєзвалище (детальніше тут: http://epl.org.ua/environment/analitychna-zapyska-povodzhennya-z-nebezpechnymy-vidhodamy-v-ukrayini/ ).
Саме у звʼязку із особливою небезпекою діяльності з утилізації небезпечних відходів, МБО «Екологія-Право-Людина» і звернулись із скаргою про проведення заходів контролю до Міндовкілля – органу ліцензування. ЕПЛ просила здійснити заходи контролю за дотриманням ТОВ «Рокобан» вимог чинного законодавства та дотримання вимог ліцензії, виданої наказом Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України від 19.02.2021 року №128 та Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з поводження з небезпечними відходами, затверджених Постановою Кабінету Міністрів України від 13 липня 2016р № 446 за адресою: м. Кам’янське, пров. Баглійський, 2.
Так, у відповідності до ст. 19 Закону №222-VIII «Про ліцензування видів господарської діяльності», контроль за додержанням ліцензіатами ліцензійних умов здійснюють у межах своїх повноважень органи ліцензування, шляхом проведення планових і позапланових перевірок відповідно до Закону України “Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності” з урахуванням особливостей, визначених цим Законом.
Отже, вже третій місяць Міндовкілля не надає відповіді на нашу скаргу, ймовірно не проводить перевірку, оскільки очікує погодження чи роз’яснення ДРС через незнання законодавства (і чим займається юридичний департамент Міндовілля із чотирма відділами?). Чи може Міндовкілля не має наміру перевіряти дотримання ТОВ «Рокобан» вимог ліцензії, виданої Міндовкілля, на провадження господарської діяльності із здійснення операцій у сфері поводження з небезпечними відходами у м. Кам’янське, Дніпропетровської області, тому і затягує із реакцією? Адже майже всі дозвільні документи ТОВ «Рокобан» видавало Міндовкілля у 2020-2021рр., і не без порушень вимог законодавства з боку Міндовкілля.
Процедура видачі ліцензії відбувалася із порушеннями, що стало причиною звернення Кам’янської міської ради до суду проти рішення Міндовкілля, оскільки Наказ Міндовкілля від 19.02.2021 року №128 «Про видачу ліцензії ТОВ «Рокобан» видано безпідставно та незаконно, на основі завідомо неправдивих даних, з порушенням Закону України «Про ліцензування видів господарської діяльності» та ліцензійних умов провадження господарської діяльності з поводженням з небезпечними відходами, затвердженими Кабінетом Міністрів України від 13.07.2016 року №466.
При проведенні аналізу відповідності переліку небезпечних відходів на поводження з якими ТОВ «Рокобан» отримано ліцензію (зазначені в додатку до ліцензії), встановлено їх невідповідність переліку небезпечних відходів відображених у висновку з оцінки впливу на довкілля планової діяльності від 29.09.2020 року №21/01-201910294740/1. Також, подані ТОВ «Рокобан» для отримання ліцензії документи не підтверджують дійсні обставини діяльності та потужностей підприємства, фактично, останнє не відповідає ліцензійним умовам.
Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 26 липня 2021 року адміністративний позов задоволено. Постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 15 червня 2022 року рішення суду першої інстанції скасовано та прийнято нову постанову про відмову в задоволенні позовних вимог Кам`янської міської ради. Апеляційний суд вказав, що судовий орган не вправі замінювати собою орган ліцензування та, перебираючи на себе його повноваження, виносити рішення щодо відповідності або невідповідності ліцензійним умовам ТОВ «Рокобан», а також вирішувати по суті заяви ліцензіата. Тому, для ЕПЛ і жителів міста є дуже важливим проведення Міндовкілля перевірки даного ліцензіата. Адже в суді Міндовкілля заперечувало будь-які порушення зі свого боку та запевняло суд в можливостях даного підприємства переробляти та утилізовувати всі можливі види небезпечних відходів.
Тож, очікуємо на реакцію Міндовкілля та їхній візит до м. Кам’янське до підприємства ТОВ «Рокобан».
Детальніше про захист прав жителів міста Камʼянське, Дніпропетровської області, на безпечне для життя і здоровʼя довкілля у справі проти ТОВ «Рокобан» за посиланням: http://epl.org.ua/law-posts/zahyst-prava-zhyteliv-mista-kam-yanske-na-bezpechne-dlya-zhyttya-i-zdorov-ya-dovkillya/