26 квітня 2023 р. представники ЕПЛ відвідали одну із найуспішніших правових екологічних громадських організацій Польщі – Frank Bold. Юристи цієї організації поділилися досвідом впровадження в країні ІРРС/EID Директиви ЄС, яка має на меті досягти максимального рівня захисту довкілля та здоров’я жителів.
Перша версія директиви IPPC була прийнята у 1996, а згодом була прийнята кодифікована
у 2008 році. У Польщі дана директива була транспонована в національне законодавство у 2001 році. Система покриває ті категорії установок, що передбачені в директиві. Такий дозвіл є необхідним для функціонування установки, адже воєводська екологічна інспекція може призупинити діяльність установки у випадку відсутності такого дозволу.
Станом на 2013 рік у Польщі було видано 3100 інтегрованих довкіллєвих дозволів. Інформація про власників таких дозволів є у відкритому доступі.
Після отримання дозволу в оператора зберігається обов’язок вносити в нього зміни, якщо з’являються нові НДТМ чи вони змінюються. Проте про необхідність оновлення (перегляд) інтегрованого довкіллєвого дозволу оператора повідомляє дозвільний орган, який має 6 місяців після вступу в силу змін до НДТМ для прийняття рішення, яким операторам треба вносити зміни. Після такого інформування у власників дозволу є 1 рік, щоб подати заявку про зміну дозволу. Вцілому у оператора установки є 4 роки, щоб привести свою виробничу діяльність із вимогами нових чи оновлених НДТМ. За недотримання цих вимог інтегрований довкіллєвий дозвіл може бути анульований. Кожні 5 років інтегрований довкіллєвий дозвіл переглядається органом, який його видав на підставі всієї інформації про установку, даних самомоніторингу, звітів інспекторів та іншої наявної інформації.
Важливим елементом дозвільної процедури є обов’язок готувати звіт про базові умови -документ, що описує статус ґрунтових вод та ґрунту на місці розміщення установки. Для підготовки такого звіту може відбуватися дослідження місця розміщення. Такий звіт є потрібний для порівняння первинного та кінцевого стану в місці розміщення установки, після завершення господарської діяльності. Після закінчення господарської діяльності оператор має обов’язок ще раз провести дослідження ґрунтів та якості ґрунтових вод на наявність небезпечних забруднюючих речовин. Якщо забруднення мало місце, оператор повинен вжити заходів до його усунення.
Залежно від видів діяльності, інтегрований довкіллєвий дозвіл видається такими органами: найбільш небезпечні види діяльності (додаток І директиви) – маршал воєводства (представник колегіального виконавчого органу самоуправління воєводства -адміністративно-територіальної одиниці Польщі), решту видів діяльності – старости (голова муніципального уряду повіту).
Власники інтегрованого довкіллєвого дозволу повинні звітуватися до органів, що видали дозвіл, із результатами моніторингу впливу установки на довкілля. Періодичність такого звітування коливається від щорічного до більш частого звітування. В Польщі частота звітування встановлюється в самому дозволі індивідуально. Наприклад, установки по спалюванню палива звітуються двічі на рік. Проте крім обов’язків по звітуванню про моніторинг, в дозволі ще прописуються обов’язки по самому моніторингу, які відрізняються. Так, більшість великих забруднювачів повітря повинні 24/7 моніторити свої викиди в повітря та зберігати результати такого моніторингу для дозвільного чи контролюючого органу, наприклад як сміттєспалювальні заводи.
Перевірки дотримання умов чи наявність інтегрованого довкіллєвого дозволу здійснює Державна екологічна інспекція Польщі та її територіальні підрозділи, які проводять і перевірки документів, і перевірки обладнання, огляд майданчика, аналіз звітів про моніторинг та часто (у 2013 році така частота була 11%) інспектори беруть проби повітря, стічних вод, тощо. Результати перевірки формуються у звіт, який є публічно доступним. Також проводяться повторні перевірки (follow–up) у випадку виявлених порушень, які оператор має виправити. Такі планові перевірки для власників дозволів проводяться щороку або частіше (навіть 1 раз на квартал). Частота перевірок залежить від безпечності діяльності суб’єкта господарювання.
За порушення законодавчих вимог щодо інтегрованого довкіллєвого дозволу застосовуються адміністративно-господарські санкції у вигляді анулювання чи призупинення дії інтегрованого довкіллєвого дозволу, призупинення виробничої діяльності повністю чи частково, накладаються штрафи та стягнення плати за викиди (плата за перевищення лімітів викидів чи скидів в порівнянні з тим, що передбачено в НДТМ). Такою платою опікується місцева влада, яка і перевіряє рівень викидів чи скидів. Штраф нараховується за результатами перевірки екологічною інспекцією. Також екологічна інспекція може надіслати листа-попередження.
До процесу видачі дозволу залучена громадськість. Стороною в процедурі видачі дозволу можуть були лише НУО, а громадяни не можуть бути. Такі НУО повинні діяти принаймні 1 рік до звернення оператора з отримання інтегрованого довкіллєвого дозволу. Громадськість має біля 1 місяця на формування коментарів до заяви на отримання такого дозволу. Після видачі дозволу сторони процедури отримання дозволу (оператор, визначені НУО) мають 30 днів на оскарження такого дозволу в адміністративному порядку (до Міністерства клімату і довкілля чи апеляційної комісії) .
Оператори повинні відповідати НДТМ, які прийняті ЄК. У цих НТДМ визначено умови їхнього застосування, рівні викидів та основні забруднюючі речовини. Оскільки НДТМ постійно змінюються, у власників довкіллєвого дозволу є обов’язок також вносити зміни в такий дозвіл та покращувати виробничі процеси на установці.
Дотримання вимог НДТМ оператором відбувається за рахунок самого оператора. Державна підтримка на такі заходи не надається, хоча оператори можуть клопотати про кредитування. Невідповідність вимогам НДТМ є підставою для відмови у видачі дозволу. У Польщі щороку фіксується до 10 таких відмов.
Зміни до законодавства про інтегрований довкіллєвий дозвіл, як зазначали політики, можуть мати вплив на фінансовий стан польської промисловості, тому при внесенні таких змін законодавчо визначалися перехідні періоди та певні винятки. Такі винятки були щодо певних видів діяльності, до прикладу, таких як місцеві ТЕЦ. Іноді були чи подовжені крайні терміни на досягнення стандартів викидів із поступовим щорічним зменшенням викидів до досягнення необхідних лімітів.
Звичайно, що промислове лобі часто висловлювалося відкрито проти запровадження змін до законодавства про інтегрований довкіллєвий дозвіл. Наприклад, у відкритому доступі є стаття, яка робить такий висновок: Впровадження запропонованих положень Директиви про промислові викиди у Польщі у 2016 році значно скоротить виробничі потужності генераторів електро та теплової енергії. Як результат, національна енергетична безпека буде, ймовірно, поставлена під ризик. https://hero.epa.gov/hero/index.cfm/reference/details/reference_id/2827434
Труднощі, які Польща відчувала у впровадженні положень ІРРС/EID директиви є такі1:
відсутність достатньої кількості високого рівня фахівців, персоналу, в тому числі через плинність кадрів. Тому проводилися тренінги для персоналу, що видає інтегровані довкіллєві дозволи;
тривала процедура видачі дозволу через недостатню кількість працівників, які такі рішення приймають;
труднощі у визначенні вимог НДТМ для конкретних об’єктів.
Однією із умов інтегрованого довкіллєвого дозволу є повернення місця здійснення діяльності оператором до задовільного рівня після закінчення дії ІДД чи припинення діяльності. Але у Польщі виникали проблеми із приведенням оператором місця провадженої діяльності до задовільного стану через початок процедури банкрутства оператора. Найбільше це стосується полігонів ТПВ, для яких у Польщі встановлено розклад діяльності по рекультивації таких об’єктів.
Як бачимо, транспонування даної директиви в національні законодавства Польщі та впровадження цього законодавства на належному рівні стикалося з промисловим лобі, браком кваліфікованого персоналу у державних органах, обмеженістю участі громадськості у процедурі видачі ІДД. Втім центральні і місцеві органи влади спільно з бізнесом, який готовий приймати нові виклики на покращення стану довкілля, спільно із широкою громадськістю впевнено долають всі труднощі. Команда ЕПЛ має надію, що не менш успішним буде шлях і України з транспонування іIPPC/EID директиви в українське законодавство.
За додатковою інформацією звертайтеся до
Ольга Мелень-Забрамна, керівник юридичного відділу