На інформаційних ресурсах ЕПЛ ми вже неодноразово розповідали про розвиток справи щодо захисту права жителів міста Камʼянське на безпечне для життя і здоровʼя довкілля, ризики для якого становлять плани ТОВ «Рокобан». Детально із розвитком даної справи можна ознайомитись перейшовши за посиланнями: http://surl.li/lanyh, http://surl.li/lanyo, http://surl.li/lanyw, http://surl.li/lanyo, http://surl.li/laoad.
Для запуску підприємства по спалюванню небезпечних відходів у м.Камʼянське, ТОВ Рокобан отримало від Міндовкілля необхідні дозвільні документи, що дозволили запустити підприємство по утилізації небезпечних відходів та переробці тваринницьких відходів потужністю до 40 000 т щороку. Всупереч думці місцевих жителів, що і так проживають у надзвичайно забрудненій місцевості, а також сумнівів щодо безпечності обладнання для довкілля, відповідності матеріально-технічної бази для такого виду діяльності, Міндовкілля видало дозвільні документи ТОВ «Рокобан»: висновок з оцінки впливу на довкілля, ліцензію на провадження господарської діяльності із здійснення операцій у сфері поводження з небезпечними відходами та дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря. Висновок з ОВД даного об’єкту в м.Камʼянське скасовано в судовому порядку, проте ліцензія залишилася чинною, незважаючи на її оскарження в судовому порядку, і в суді Міндовкілля активно переконувало суд в законності та обгрунтованості свого рішення про видачу ліцензії ТОВ «Рокобан». Апеляційний адміністративний суд відмовив Камʼянскій міській раді в задоволенні позову про анулювання ліцензії саме через те, що законом передбачено процедуру анулювання ліцензії як результату перевірки ліцензіата органом ліцензування та виявлення порушень ліцензійних умов.
В кінці січня 2023 року МБО «Екологія-Право-Людина» направила скаргу до Міндовкілля про проведення перевірки ліцензіата, оскільки за наявності скасованого висновку з ОВД на єдиний майданчик здійснення ліцензійної діяльності в м.Камʼянське ТОВ Рокобан, дане ТОВ активно брало участь в тендерах на поводження з небезпечними відходами. Протягом тривалого часу Міндовкілля тримало мовчанку щодо результатів розгляду нашої скарги.
Протягом цього часу Міндовкілля, ігноруючи свої повноваження по проведенню перевірок ліцензіатів, що визначені, зокрема, Положенням про Міністерство захисту довкілля та природних ресурсів України, Законом України «Про ліцензування видів господарської діяльності», Законом України “Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності”, вирішило «заручитися» позицією Державної регуляторної служби України (далі – ДРС), щоб мати підставу відмовити в проведені заходів контролю щодо дотримання ліцензійних умов ТОВ «Рокобан». Так, Міндовкілля засумнівалося чи має право під час воєнного стану провести перевірку ліцензіата, тому своїм листом від 06.02.2023 No 25/4-23/1747-23 звернулось до ДРС з проханням надати роз’яснення щодо правомірності дій Міндовкілля у разі прийняття рішення щодо здійснення позапланового заходу державного нагляду (контролю) за дотриманням ТОВ «Рокобан» ліцензійних умов, на підставі звернень жителів м.Кам’янське та МБО «Екологія-Право-Людина».
У відповідь на такий лист, 14.02.2023р. ДРС вказала, що ані Законом України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності», ані Положенням про Державну регуляторну службу України жодним чином не уповноважено Державну регуляторну службу України щодо надання розʼяснень із питань здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.
Після того, як ДРС не створила для міністерства «підгрунтя» для відмови у проведенні перевірки ліцензіата, Міндовкілля все одно не вжило жодних заходів щодо вирішення питання діяльності ліцензіата – ТОВ «Рокобан», який надає послуги по утилізації небезпечних відходів без запуску свого виробничого майданчика та його обладнання у м.Камʼянське.
У звʼязку із відсутністю належної реакції міністерства на надіслану нами скаргу, 05.09.2023 року ЕПЛ було направлено інформаційний запит до Міндовкілля. У відповіді на цей запит, Міндовкілля зрештою визнає свої повноваження щодо проведення заходів контролю у даному випадку. Втім, посилаючись вкотре на правовий режим воєнного стану зазначає, що заходів контролю не здійснювалось.
На жаль, відмови у здійсненні заходів контролю, що видаються із посиланням на пункт 1 постанови Кабінету Міністрів України від 13.03.2022 N° 303 «Про припинення заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду в умовах воєнного стану» (далі – Постанова) стали усталеною практикою мало не усіх державних контролюючих органів.
У звʼязку із зазначеним, видається доцільним звернути увагу посадовців на існування у Постанові не лише пункту 1, а й пункту 2. Згідно з пунктом 2 Постанови (із змінами, внесеними постановою Кабінету Міністрів України від 06 грудня 2022 р. № 1363 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 13 березня 2022 р. № 303») за наявності загрози, що має негативний вплив на права, законні інтереси, життя та здоров’я людини, захист навколишнього природного середовища та забезпечення безпеки держави, а також для виконання міжнародних зобов’язань України протягом періоду воєнного стану дозволено здійснення позапланових заходів державного нагляду (контролю) виключно на підставі рішень центральних органів виконавчої влади, що забезпечують формування державної політики у відповідних сферах. Тому, Міндовкілля може своїм рішенням дозволити своїм працівникам провести перевірку несвідомого ліцензіата.
Наявність достатніх підстав для проведення заходів контролю за діяльністю ТОВ «Рокобан» було детально висвітлено скаржниками, запитань до причин проведення перевірки у Міндовкілля не вникало. Саме у звʼязку із особливою небезпекою діяльності з утилізації небезпечних відходів, МБО «Екологія-Право-Людина» і звернулись із скаргою про проведення заходів контролю до Міндовкілля – органу ліцензування та контролю за ліцензіатами.
Втім, станом на вересень 2023 року вбачається, що у міністерства значно краще виходить знаходити підстави для відмов у проведенні перевірок, аніж реалізовувати свої контролюючі функції на практиці. А для жителів, що потерпають від забрудненого довкілля, на практиці, виглядають закритими всі правові способи захисту своїх порушених прав – ні суди не готові до таких позовів, ні контролюючі органи не мають бажання проводити перевірки і перевіряти законність діяльності ліцензіатів, діяльність яких може дуже забруднювати довкілля та шкодити здоров’ю жителів.