Справа: про визнання протиправним та нечинним наказу Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України від 03.04.2023 № 184 “Про затвердження переліку інвазійних видів дерев із значною здатністю до неконтрольованого поширення, заборонених до використання у процесі відтворення лісів”.
Регіон: Україна.
Суть справи: оскарження бізнес-лобістами рішення органу владних повноважень, яке перешкоджає здійснювати шкідливу для довкілля господарську діяльність.
Сторони: Позивач – Громадська організація «Науково-технічний центр агролісосадівництва: досягнення екологічних, економічних та соціальних переваг», Відповідач – Міністерство захисту довкілля та природних ресурсів України, треті особи без самостійних вимог на стороні Позивача – Громадська організація «Право на безпечне майбутнє», Товариство з обмеженою відповідальністю «Сінергія-Е», Товариство з обмеженою відповідальністю «Павловнія енерджі Україна».
Суть проблеми: 03.04.2023 р. Міністерство захисту довкілля та природних ресурсів України прийняло наказ “Про затвердження переліку інвазійних видів дерев із значною здатністю до неконтрольованого поширення, заборонених до використання у процесі відтворення лісів”. Даний наказ містить перелік інвазійних видів дерев, які забороняється висаджувати в лісах. Таке рішення є комерційно невигідне для представників бізнесу, який займається розведенням видів рослин, що увійшли до переліку інвазійних. Відтак, зацікавлений бізнес ініціював судову справу щодо скасування такого наказу.
Основні факти:
03.04.2023 р. Міністерство захисту довкілля та природних ресурсів України прийняло оскаржуваний наказ, яким затвердило перелік інвазійних видів дерев із значною здатністю до неконтрольованого поширення, заборонених до використання у процесі відтворення лісів.
Оскаржуваний наказ розроблений та прийнятий на виконання пункту 2 Постанови Кабінету Міністрів України від 20 грудня 2022 року № 1410 «Про внесення змін до Правил відтворення лісів», яким Міністерство захисту довкілля та природних ресурсів зобов’язано у тримісячний строк затвердити перелік інвазійних видів дерев із значною здатністю до неконтрольованого поширення, заборонених до використання у процесі відтворення лісів.
В свою чергу ця норма Постанови 1410 уточнює ч. 2 ст. 82 Лісового кодексу України, відповідно до якої відновлення лісів та лісорозведення здійснюються у спосіб, що забезпечує створення стійких до кліматичних змін лісів з високими захисними властивостями, з урахуванням недопущення інвазій чужорідних видів у природні екосистеми.
Однак в позовній заяві Позивач зазначає, що на земельних ділянках, що належать Позивачу на праві власності, та на земельних ділянках, які перебувають у приватній власності громадян та юридичних осіб, він безпосередньо використовує дерева, які Наказом Міндовкілля від 03.04.2023 року включено до переліку дерев, заборонених у відтворенні лісів, що безпосередньо порушує права, свободи та інтереси Позивача та створює перешкоди на шляху досягнення мети організації (лісорозведення/ агролісоводство/ агролісосадівництво).
При цьому Позивач не конкретизує, які саме його права, свободи чи інтереси порушуються. Також Позивач не зазначає, включення яких саме видів дерев до оскаржуваного наказу порушує його права, свободи чи інтереси, та не оскаржує сам перелік, а лише процедуру його прийняття, яка на думку Позивача була порушена.
Наказ Позивач оскаржує з причин порушення процедури його затвердження, стверджуючи, що такий наказ є регуляторним актом, а тому мав затверджуватися в порядку, що передбачений Законом України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності».
Проте даним судовим позовом спроби лісівників відстояти свої комерційні інтереси не обмежилися. Як ЕПЛ стало відомо 20.09.2023 року Державна регуляторна служба України прийняла рішення № 1 про необхідність скасування регуляторного акта, а саме наказу Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України від 03.04.2023 року № 184 “Про затвердження переліку інвазійних видів дерев із значною здатністю до неконтрольованого поширення, заборонених до використання у процесі відтворення лісів”.
В обґрунтування прийнятого рішення, Державна регуляторна служба України зазначає, що відповідно до Плану заходів з реалізації Стратегії біобезпеки та біологічного захисту на 2022-2025 роки, затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 07 липня 2022 року №573-р, Міндовкілля мало забезпечити підготовку пропозицій та протягом 2022-2023 років затвердити методичні рекомендації щодо критеріїв віднесення видів рослинного та тваринного світу до інвазійних чужорідних видів. І лише наступним кроком має стати підготовка протягом 2023-2025 років пропозицій та затвердження переліків інвазійних чужорідних видів рослинного та тваринного світу.
При цьому ДРС вважає, що сам перелік не є регуляторним актом, проте методичні рекомендації підпадають під дію Законом України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності».
З такою позицією можна було б посперечатися, однак Міндовкілля вирішило не конфліктувати з ДРС, а відповідно не відстоювати правомірність свого наказу, і 02.10.2023 року визнало його таким, що втратив чинність. У зав’язку з цим дана судова справа втратила сенс.
17 листопада 2023 року суд виніс ухвалу про закриття провадження у справі.
Разом з тим Міндовкілля працює над затвердженням методичних рекомендацій та нового переліку інвазійних видів дерев, заборонених до використання у процесі відтворення лісів, і очевидно новий перелік все ж таки буде прийнято попри спротив представників лісової галузі.
Додатки:
Наказ Міндовкілля № 184 від 03.04.2023 р. “Про затвердження переліку інвазійних видів дерев із значною здатністю до неконтрольованого поширення, заборонених до використання у процесі відтворення лісів”. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0641-23#Text
Повідомлення ДРС.
Наказ Міндовкілля № 671 від 02.10.2023 р. “Про визнання таким, що втратив чинність, наказу Міндовкілля від 03.04.2023 р. № 184” https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1743-23#n6
Рішення суду про закриття провадження у справі https://reyestr.court.gov.ua/Review/114996663