Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури України поширило проєкт Закону України “Про засади відновлення України”.
Спершу варто вказати, що проєкт Закону «Про засади відновлення України» (надалі – Проєкт) не врегульовує співвідношення між національним планом відновлення України і планами відновлення областей та населених пунктів, що видається прогалиною. Регіональні і місцеві плани відновлення повинні розроблятися на основі та виходити із принципів, закладених у загальнонаціональному плані відновлення України.
Проєкт не враховує основний Стратегічний документ ЄС до 2050 року – Європейський зелений курс, у синергії із яким повинно плануватися і втілюватися відновлення України. У преамбулі до Проєкту серед пріоритетних передумов для прийняття відповідного закону не згадуються цілі сталого розвитку, збереження чи відновлення довкілля, яким там очевидно є місце.
Серед принципів державної політики щодо відновлення із «довкіллєвих» принципів враховано лише сталість, втім лише як складову частину нового європейського Баухаусу (NEB). Проєктом пропонується створення Ради доброчесності в цілях забезпечення прозорості та громадського контролю виключно в частині діяльності з відновлення, що стосується будівництва. Інших органів контролю за діяльністю уповноважених органів та осіб (окрім внутрішнього контролю) Проєкт не пропонує.
У законопроєкті вживається англійська назва Єдиної цифрової системи відновлення України DREAM. При цьому не зрозуміло чи це англійська назва системи, чи абревіатура. Разом з тим, Регламент ВРУ говорить, що мовою роботи Верховної Ради України, її органів та посадових осіб є державна мова, тобто українська. Відповідно до Методичних рекомендацій щодо розроблення проєктів законів та дотримання вимог нормопроєктної техніки, схвалених постановою Колегії Міністерства юстиції України від 21.11.2000 року № 41, текст проєкту викладається стисло, простою літературною мовою, по можливості короткими фразами. Особливу увагу необхідно звертати на точність термінології. Відтак доцільно замінити слово DREAM українським словом. Те саме зауваження стосується інших англійських слів, що вживаються по тексту законопроєкту, зокрема принципу нового європейського Баухаусу (NEB).
Проєкт закону не містить в основних положеннях довкіллєвої складової та не є наскрізно екологічним, що призводить до дисбалансу економічної, соціальної та екологічної складових та може становити екологічні ризики для відновлення та розвитку регіонів. Проєкт закону не враховує збитків, нанесених довкіллю, як таких що можуть становити серйозний ризик для життя та здоров’я громадян України та всіх природних ресурсів нашої країни й є одними з першочергових для відновлення. Законопроєкт не встановлює запобіжних механізмів, які б допомогли зберегти довкілля України в разі конфлікту інтересів економічної та екологічної складової. У термінах, поданих в проєкті закон,у не вказано пошкоджень та знищення природних комплексів.
Мета та сфера дії законопроєкту не містять чіткої довкіллєвої складової. Стаття про законодавство у сфері відновлення не містить цілого блоку природоохоронного законодавства України, дотримання якого є критично важливим під час відновлення територій. Стаття 4 щодо державної політики в сфері відновлення має одним з ключових принципів людиноцентричність та не містить напрямків з охорони біорізноманіття, механізмів з адаптації до змін клімату, збереження водно-болотних угідь, збереження територій та обʼєктів природно-заповідного фонду України, що відповідають природоцентричності та ідеям збалансованого розвитку. Однією зі складових Зеленого курсу є Стратегія збереження біорізноманіття, включення цілей якої до плану відновлення має бути обовʼязковим.
Ми просили взяти до уваги, що відновлення України – це не лише будівництво та «відбудова» в прямому сенсі цього слова, відновлення нашої держави має включати всі складові елементи, одним з головних серед яких є довкілля як одна з основ для розвитку всіх сфер життя в країні, й довкілля як самоцінність, природа яка потребує охорони та збереження.
ЕПЛ стурбовані тим, що даний законопроєкт не відповідає вимогам нормопроєктувальної техніки, природоохоронному законодавству, а також інтеграційним зобов’язанням України. Нагадаємо, що для ЄС цілі ЄЗК і надалі залишатимуться довгостроковими пріоритетами. Відтак даний проєкт закону повинен був відповідати і цілям ЄЗК, і Екологічному договору для України, що ророблявся Міжнародною групою фахівців при Офісі Президента України, і Формулі Миру Президента України, і завданням Кластеру 4 «Зелений порядок денний та стала конективність» вцілому та Главі 27 «Довкілля і зміна клімату» зокрема.
Отже, ЕПЛ виступає за відкликання даного проєкту закону з обговорення на подальше суттєве доопрацювання. І лише після доопрацювання пропонуємо розпочати офіційну процедуру громадського обговорення.
З пропозиціями та коментарями команди ЕПЛ детальніше можна ознайомитися тут.
Ця публікація створена МБО “Екологія – Право – Людина” за підтримки ІСАР Єднання у межах проєкту “Ініціатива секторальної підтримки громадянського суспільства України”, що реалізується ІСАР Єднання у консорціумі з Українським незалежним центром політичних досліджень (УНЦПД) та Центром демократії та верховенства права (ЦЕДЕМ) завдяки щирій підтримці американського народу, наданій через Агентство США з міжнародного розвитку. Зміст публікації не обов’язково відображає погляди ІСАР Єднання, погляди Агентства США з міжнародного розвитку або Уряду США.