З 30 квітня по 30 травня 2024 року тривало громадське обговорення проєкту Концептуальної записки, що визначає сферу відступів від правил оцінки впливу на довкілля (ОВД) та стратегічної екологічної оцінки (СЕО), розробленої Міністерством захисту довкілля та природних ресурсів на виконання рекомендацій Європейської комісії, представлених у звіті про прогрес України в рамках Пакета розширення Європейського Союзу 2023 року. Проєкт Концептуальної записки був розміщений на офіційному інтернет ресурсі Міндовкілля.
Відповідно до позиції, озвученої Міндовкілля під час громадського обговорення, що відбулось 14 травня 2024 року, метою та завданням Концептуальної записки є узагальнення усіх наявних відступів від процедур ОВД в єдиному документі, визначення органу, який приймає рішення про такі відступи, періоду застосування відступів та надання аргументації щодо причин їхнього застосування.
Зазначимо, що коментована Записка є досить об’ємною і поєднує в собі широкий перелік сфер (видів діяльності та об’єктів), які, на думку Міндовкілля, не підпадають під процедуру ОВД, зокрема:
плановану діяльність, визначену пунктами 1-21 частини 2 та пунктами 1-13 частини 3 Закону України «Про оцінку впливу на довкілля» у разі, коли вона спрямована виключно на забезпечення оборони держави, ліквідацію наслідків надзвичайних ситуацій, відновлювальні роботи з ліквідації наслідків збройної агресії проти України під час дії воєнного стану, відповідно до критеріїв, затверджених Кабінетом Міністрів України, а саме діяльність з будівництва об’єктів військового та оборонного призначення, виробництва боєприпасів, відновлення об’єктів інфраструктури та об’єктів, призначених для забезпечення життєдіяльності населення, що постраждали внаслідок надзвичайних ситуацій чи агресії Російської Федерації, будівництва та розміщення окремих об’єктів енергетики; реалізацію експериментального проєкту «Будівництво Каховського гідровузла на р. Дніпро. Відбудова після руйнування Каховської ГЕС та забезпечення сталої роботи Дніпровської ГЕС у період відбудови»;
зміну цільового призначення особливо цінних земель та іншу діяльність, пов’язану з розміщенням Національного військового меморіального кладовища.
Разом із іншими представниками громадянського суспільства ЕПЛ взяла участь у громадському обговоренні та надіслала на адресу Міндовкілля цілу низку зауважень і пропозицій до Проєкту концептуальної записки. Ознайомитись з їх повним текстом можна тут тут і тут.
Ми наполягаємо на тому, що підхід України до застосування відступів від ОВД не відповідає положенням Конвенції «Про доступ до інформації, участь громадськості в прийнятті рішень і доступ до правосуддя з питань, що стосуються навколишнього середовища» (Оргуська Конвенція) та положенням Директиви 2011/92/ЄС «Про оцінювання впливу деяких публічних і приватних проектів на довкілля» відповідно до яких, у кожному конкретному випадку рішення про відступ від правил ОВД (чи положень про участь громадськості) має ґрунтуватися на висновку уповноваженого органу про негативні наслідки здійснення ОВД для цілей національної оборони чи реагування на надзвичайні ситуації.
Відсутність – всупереч вимогам Директиви та Конвенції – в Україні формальної процедури прийняття рішення про незастосування ОВД (чи положень про участь громадськості) призводить до того, що такі рішення приймаються замовниками планованої діяльності (до прикладу, Верховною Радою України щодо Національного військового меморіального кладовища, Кабінетом Міністрів України щодо Каховської ГЕС, а також численними суб’єкти господарювання щодо об’єктів енергетики чи інфраструктури, які постраждали внаслідок агресії) без оцінки того, чи дійсно проведення ОВД матиме негативні наслідки для інтересів національної оборони чи реагування на надзвичайні ситуації.
Вважаємо, що така ситуація надає замовникам планованої діяльності можливості для маніпулювання нормами щодо здійснення процедури ОВД, позбавляє державу будь-яких важелів впливу чи механізмів контролю в цій сфері, а відтак і можливості приймати щодо таких об’єктів зважені, поінформовані і збалансовані рішення. Дана займана позиція Міндовкілля перетворює його на недієвий бутафорний орган виконавчої влади.
ЕПЛ виступає за:
запровадження в Україні процедури прийняття рішення компетентним органом (Міндовкіллям, або колегіальним органом на чолі із представником Міндовкілля) про незастосування процедури ОВД у випадках, передбачених «Критеріями визначення планованої діяльності, яка не підлягає оцінці впливу на довкілля», затверджених Постановою Кабінету Міністрів України № 1010 від 13.12.20217 року, за умови, що її застосування матиме негативний вплив на цілі національної оборони та реагування на надзвичайні ситуації;
внесення змін у законодавство, що регулює реалізацію вищевказаних проєктів: будівництва Каховської ГЕС та влаштування Національного Військового Меморіального Кладовища, в частині виключення норм, якими передбачено скасування ОВД.
Враховуючи викладене, ЕПЛ просить Міндовкілля:
І. Ініціювати:
запровадження в Україні процедури прийняття рішення компетентним органом про незастосування процедури ОВД;
внесення змін до «Порядку реалізації експериментального проєкту “Будівництво Каховського гідровузла на р. Дніпро. Відбудова після руйнування Каховської ГЕС та забезпечення сталої роботи Дніпровської ГЕС у період відбудови» затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 18 липня 2023 року № 730, якими виключити з пункту 7 Порядку слова: «проведення оцінки впливу на довкілля»;
створення робочої групи із залученням науковців, експертів та громадськості для вивчення питання відновлення Каховської ГЕС та напрацювання відповідних рішень щодо реалізації проєкту;
внесення змін до Закону України від 08.12.2023 № 3505-ІХ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо забезпечення будівництва та експлуатації Національного військового меморіального кладовища» в частині змін до Закону України «Про оцінку впливу на довкілля», а саме: виключення пункту 6;
до отримання висновку ОВД призупинення виконання: Постанови Кабінету Міністрів України від 19.08.2023 року № 870, якою затверджено «Порядок реалізації експериментального проєкту щодо проєктування Національного військового меморіального кладовища»; Постанови Кабінету Міністрів України від 01.03.2024 року № 225, якою затверджено «Порядок видалення дерев, чагарників, газонів і квітників під час виконання підготовчих та/або будівельних робіт і експлуатації Національного військового меморіального кладовища».
внесення змін до постанов КМУ № 870 від 19.08.2023 року та № 225 від 01.03.2024 року з метою включення екологічних умов реалізації діяльності до положень цих постанов (за умови отримання висновку з ОВД про допустимість провадження планової діяльності з облаштування НВМК).
ІІ. Звернутися:
до ініціаторів експериментального проєкту будівництва Каховської ГЕС із листом, у якому викласти позицію Міндовкілля про відсутність законних підстав відступати від правил ОВД та порушення зазначеним рішенням КМУ міжнародних та євроінтеграційних зобов’язань України за Угодою про асоціацією із ЄС та Оргуською конвенцією.
до Державної установи «Національне військове меморіальне кладовище» із роз’ясненням позиції Міндовкілля про необхідність проведення ОВД.