Правила технічної експлуатації установок із спалювання відходів та установок із сумісного спалювання відходів – черговий євроінтеграційний тест для Міндовкілля
9 травня 2024 року на офіційній інтернет-сторінці Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України був опублікований проєкт наказу «Деякі питання експлуатації установок спалювання відходів та установок сумісного спалювання відходів», яким планується затвердження Правил технічної експлуатації установок із спалювання відходів та установок із сумісного спалювання відходів.
Під час громадського обговорення цього проєкту УАНВ та ЕПЛ подали свої пропозиції до Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України. Насамперед варто зауважити, що в основному Директива 2010/75/ЄС від 24 листопада 2010 року про промислові викиди (інтегрований підхід до запобігання забрудненню та його контролю), яка встановлює вимоги до експлуатації установок спалювання, імплементована в проєкт Правил технічної експлуатації установок із спалювання відходів та установок із сумісного спалювання відходів. Безперечно, це позитивний момент в процесі євроінтеграції України в частині вимог до установок спалювання та сумісного спалювання. Також це крок з боку нашої держави до ефективного захисту довкілля, оскільки забезпечується належне нормативне регулювання щодо функціонування установок зі спалювання відходів. Однак є деякі критичні моменти, які, на нашу думку, є вирішальними і повинні бути переглянуті. Зокрема, йдеться про термін застосування Правил технічної експлуатації: передбачено, що вони будуть застосовуватися до нових установок спалювання відходів і установок сумісного спалювання відходів з дня припинення або скасування воєнного стану на території України, а до існуючих установок, введених в експлуатацію або щодо яких розпочато будівництво або замовлено і оплачено обладнання на основі проектної документації до набрання чинності цим наказом, – через 6 місяців після припинення або скасування воєнного стану на території України.
Це означає, що нові та існуючі установки зі спалювання відходів і сумісного спалювання до припинення або скасування воєнного стану в Україні будуть діяти не за новими правилами експлуатації установок спалювання відходів. Оскільки час припинення або скасування воєнного стану в Україні невідомий, відповідність експлуатації установок спалювання та сумісного спалювання вимогам Директиви ЄС 2010/75, а також належний захист довкілля від викидів та скидів установок спалювання, не буде забезпечено протягом невизначеного періоду, і це може суттєво “затягнути” процес переходу на нові правила. Вважаємо, що необхідно визначити початок застосування Правил технічної експлуатації установок зі спалювання та із сумісного спалювання відходів в конкретному часовому вимірі, з можливістю встановлення перехідного періоду, однак без прив’язки до припинення воєнного стану.
Вважаємо, що таке довге відтермінування застосування положень цього Наказу є негативним сигналом для бізнесу та інвесторів щодо впровадження технологій захисту довкілля, адже і під час воєнного стану наше довкілля і здоров’я населення слід оберігати від наднормативних викидів та скидів небезпечних забруднюючих речовин. Також таке формулювання суперечить положенням ст.39 та Розділу XI. Прикінцеві та перехідні положення Закону “Про управління відходами”, які визначають основні вимоги до будівництва та експлуатації установок спалювання відходів та установок сумісного спалювання відходів та не дають ніякого відтермінування до застосування положень ст.39 Закону для операторів установок спалювання відходів по відношенню до припинення воєнного стану в Україні.
Також громадськість насторожують положення даного проєкту Правил, що надають оператору можливість відступу від обов’язку щодо проведення безперервних вимірювань викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря. Так, оператору надано дискрецію щодо здійснення вимірювань концентрацій забруднюючих речовин – безперервними (автоматизованими) або періодичними методами. Що означає, що у випадку автоматизованих вимірювань, періодичні можуть не проводитися. Проте здійснення автоматизованих вимірювань не може виключати здійснення періодичних вимірювань зовнішніми незалежними лабораторіями. В Розділі Х також передбачено, що: дозвільний орган може дозволити у виданому ним дозволі заміну безперервних (автоматизованих) вимірювань викидів на періодичні, якщо:
Оператор установки може підтвердити поданою ним заявою на отримання дозволу та документами, які додаються до неї, якщо за будь-яких обставин викиди забруднюючих речовин не перевищуватимуть встановлені нормативи ГДВ для таких забруднюючих речовин, як сполуки хлору, фтор, діоксид сірки.
Вважаємо, що такі відступи щодо обов’язку мати автоматизовану систему безперервних вимірювань викидів, а також можливість звільнення оператора від обов’язку проводити періодичні заміри у випадку наявності автоматизованих вимірювань суперечать положенням Директиви 2010/75/ЄС від 24 листопада 2010 р. про промислові викиди (інтегрований підхід до запобігання забрудненню та його контролю). Такі відступи в проєкті створюють цілий ряд корупційних ризиків під час дозвільної процедури для оператора установки спалювання чи сумісного спалювання відходів.
Ще одним важливим моментом, який необхідно врегулювати належним чином, є відповідальність за порушення правил технічної експлуатації установок зі спалювання та сумісного спалювання відходів. Станом на сьогодні незрозуміло, які конкретні заходи відповідальності будуть застосовуватись до тих, хто не буде дотримуватися встановлених Міндовкілля Правил технічної експлуатації установок із спалювання відходів та установок із сумісного спалювання відходів. Як наслідок, забезпечення належного та однозначного виконання правил технічної експлуатації усіма операторами установок ставиться під загрозу. У зв’язку з цим вважаємо за необхідне передбачити конкретні заходи відповідальності та ініціювати внесення змін/доповнень у відповідні нормативно-правові акти (КпАП в першу чергу).
Тому закликаємо Міністерство захисту довкілля і природних ресурсів уважно підійти до опрацювання коментарів від громадськості та затвердити Правила технічної експлуатації установок із спалювання відходів та установок із сумісного спалювання відходів, які будуть відповідати інтересам довкілля та екологічної безпеки жителів України, не суперечити Закону України «Про управління відходами» та не відкладати заходи по охороні довкілля до закінчення війни.