Раніше на інформаційних ресурсах ЕПЛ ми вже розповідали про те, чому важливо закріплювати межі об’єктів природно-заповідного фонду України (надалі – ПЗФ) в натурі, яка процедура такого закріплення та про ініціативи органів прокуратури у Закарпатській області щодо судових процесів про визнання протиправною бездіяльності Державного спеціалізованого господарського підприємства «Ліси України» та/або його філій. Позовні вимоги у цих справах стосуються визнання протиправною бездіяльності відповідачів щодо незабепечення проведення робіт з винесення меж тих чи інших природоохоронних територій та закріплення їх в натурі та вимог зобов`язати відповідачів відповідно до вимог чинного законодавства України забезпечити організацію проведення робіт із винесення таких меж шляхом закріплення їх в натурі. Ознайомитись із повним текстом таких матеріалів ЕПЛ можна за посиланням: http://surl.li/tnjkwu.
У рамках продовження роботи із дослідження стану винесення меж об’єктів ПЗФ та закріплення їх в натурі нами було отримано офіційну інформацію про стан справ у цій частині в Івано-Франківській та Львівській областях від відповідних структурних одиниць обласних військових адміністрацій (надалі – ОВА).
Отже, за даними Управління екології та природних ресурсів Івано-Франківської ОВА, на території Івано-Франківської області встановлено в натурі (на місцевості) межі територій та об’єктів природно-заповідного фонду загальнодержавного та місцевого значення на площі 68626,7462 га, що становить 30,48 % (з них: без вилучення у землевласників (землекористувачів) площею 24496,8445 га; з вилученням – які знаходяться у віданні установ, організацій Івано-Франківської області на площі 44129,9017 га).
Так, винесено в натурі межі таких об’єктів ПЗФ: Природний заповідник «Горгани», Карпатський національний природний парк, Національний природний парк «Гуцульщина», Верховинський національний природний парк. Без вилучення у землевласників (землекористувачів) встановлено межі ландшафтного заказника місцевого значення «Ріка Лімниця з водоохоронною смугою вздовж берегів шириною 100 м», ботанічні заказники місцевого значення «Урочище Вертебиста», «Урочище «Дуброва та Язвине»», «Юнашківське болото», «Обертинська долина», ботанічний заказник «Бубонець», ландшафтний заказник місцевого значення «Саджавський», Дністровський регіональний ландшафтний парк, геологічна пам’ятка місцевого значення «Старуня».
Попри те, що площі таких важливих об’єктів ПЗФ винесено в натурі і встановлено їх межі, межі 525 територій та об’єктів природно-заповідного фонду загальнодержавного та місцевого значення на території Івано-Франківської області досі не встановлено в натурі (на місцевості).
Втім слід зазначити, що в цій частині ведеться певна робота. Так, впродовж 2020-2024 років Управління екології та природних ресурсів Івано-Франківської ОВА, було організовано наради з даного питання в обласній державній (військовій) адміністрації, за результатами яких, органам місцевого самоврядування, установам, організаціям було надано протокольні та окремі доручення керівництва обласної державної адміністрації щодо вжиття ними заходів із встановлення в натурі (на місцевості) меж територій та об’єктів природно-заповідного фонду відповідно до вимог діючого законодавства, передбачити на ці заходи в бюджетах відповідні кошти. Також надсилались відповідні листи від ОВА таким органам місцевого самоврядування, установам, організаціям, щодо вжиття заходів із збереження природоохоронної території та листи до Державної екологічної інспекції Карпатського округу про проведення відповідних перевірок.
Що стосується діяльності органів прокуратури в Івано-Франківській області, то слід зазначити, що ними ініційовано судові провадження в цілях встановлення в натурі (на місцевості) меж територій та об’єктів природно-заповідного фонду:
Судова справа № 300/4809/24 за позовом Коломийської окружної прокуратури з приводу бездіяльності Заболотівської селищної ради стосовно невжиття заходів щодо встановлення в натурі (на місцевості) меж ботанічного заказника «Хомів» площею 35 гектара.
Судова справа № 300/5246/24 за позовом Івано-Франківської обласної прокуратури з приводу бездіяльності Бурштинської міської ради щодо незабезпечення встановлення комплексної пам’ятки природи загальнодержавного значення «Касова гора».
Судова справа № 300/5446/24 за позовом Калуської окружної прокуратури з приводу бездіяльності Витвицької селищної ради щодо незабезпечення встановлення меж ландшафтного заказника місцевого значення в урочищі «Бовкоти».
Судова справа № 300/4472/23 за позовом Івано-Франківської обласної прокуратури з приводу бездіяльності Долинської міської ради щодо незабезпечення встановлення меж заповідного урочищ «Березина» (згідно рішення суду позов задоволено частково: зобов’язати Долинську міську раду забезпечити встановлення в натурі (на місцевості) меж заповідного урочища місцевого значення «Березина» площею 6,5 га, яке знаходиться в с. Рахиня Долинської міської громади Калуського району Івано-Франківської області).
У контексті ситуації, що склалася у Львівській області, варто зазначити таке. Департаментом екології та природних ресурсів Львівської ОВА вказано, що Департаментом скеровано листи-звернення в усі 73 територіальні громади області, Карпатський лісовий офіс ДП «Ліси України», ОКС ЛГП «Галсільліс», власникам та землекористувачам земельних ділянок, на яких розташовані території та об’єкти природно-заповідного фонду щодо необхідності винесення меж. Департаментом вказується, що проводяться консультації з власниками та землекористувачами територій та обʼєктів природно-заповідного фонду щодо необхідності винесення меж.
Відповідно до наданої Департаментом екології та природних ресурсів Львівської ОВА інформації, можна сформувати таку таблицю щодо встановлення в натурі меж об’єктів ПЗФ.
Звернемо Вашу увагу, що дана таблиця не включає даних про об’єкти ПЗФ, де на відповідні землі накладено природоохоронні обмеження. Із таблиці помітно, що у більшості територіальних громад межі природоохоронних об’єктів не встановлені в натурі. Із загальної кількості громад, лише у кількох є значна кількість об’єктів з визначеними межами. Це свідчить про потребу у додаткових зусиллях для встановлення меж об’єктів, що покращить контроль та охорону цих територій.
У цілях встановлення безпосередніх причини невстановлення в натурі меж ПЗФ ЕПЛ було надіслано відповідні інформаційні запити у НПП «Бойківщина» та РЛП «Надсянський». Обидва об’єкти ПЗФ надали відповідь на такі запити. Так, НПП «Бойківщина» вказується, що земельні ділянки надані Парку в постійне користування винесені в натуру. Щодо земельних ділянок, які входять до складу Парку без вилучення у землекористувача повідомлено, що за інформацією філії ДП «Самбірське ЛГ» ДСГП «Ліси України» на даний час тривають роботи з виготовленням проєктів землеустрою.
Від РЛП «Надсянський» отримано відповідь, відповідно до якої, межі в натурі були винесені, визначені координовані кути поворотів меж, підписано акт встановлення та узгодження меж земельної ділянки території РЛП та видано розпорядження від 4 березня 2011 року № 74 Турківської районної державної адміністрації “Про затвердження матеріалів проєктів землеустрою із встановлення межі об’єктів природно-заповідного фонду”. 9 жовтня 2013 року цією ж адміністрацією видано розпорядження про відміну вище заданого розпорядження. Є потреба перегляду цих меж з огляду на створення НПП “Бойківщина”, який вже має погоджений проєкт землевпорядкування, а також про те, що згідно із Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо захисту державного кордону України» від 24 лютого 2023 р. № 2952-IX, на підставі ст.462 Державна прикордонна служба України розпочала процес виведення земель вздовж державного кордону, що призведе до потреби коригування площі регіонального ландшафтного парку. На разі цей процес триває.
Отже, аналіз стану винесення меж у натурі природно-заповідного фонду у Львівській та Івано-Франківській областях свідчить про те, що значна кількість природоохоронних територій досі не мають встановлених у натурі меж, що ускладнює їхню охорону та контроль за дотриманням природоохоронного режиму на таких територіях. Станом на зараз органи прокуратури ініціюють судові процеси, спрямовані на зобов’язання органів місцевої влади забезпечити встановлення меж об’єктів ПЗФ у натурі. Це стало одним із важливих кроків для підвищення ефективності природоохоронної діяльності, хоча обсяг таких заходів залишається обмеженим. За таких обставин чітко прослідковується необхідність посилення інституційної спроможності органів влади у цій сфері, наприклад, шляхом створення окремого органу влади, відповідального за природоохоронні об’єкти. Нагадаємо, що відповідно до Положення про Міністерство захисту довкілля та природних ресурсів України, Міндовкілля погоджує проєкти землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон, обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об’єктів, а також організовує встановлення в натурі (на місцевості) меж територій та об’єктів природно-заповідного фонду. Втім, організація такого процесу поки бажає кращого. Загалом, для успішного завершення встановлення меж об’єктів ПЗФ у натурі необхідний більш комплексний та стратегічний підхід до цього питання, а також підтримка на державному рівні, включаючи посилення фінансування, кадрового забезпечення та роз’яснення нормативних процедур.
1 Відповідно до статті 7 Закону України «Про природно-заповідний фонд України», до встановлення меж територій та об’єктів природно-заповідного фонду в натурі, їх межі визначаються відповідно до проєктів створення територій та об’єктів природно-заповідного фонду.
2 Відповідно до п.5 розділу VІІІ Прикінцевих положень Лісового кодексу України, до здійснення державної реєстрації права постійного користування державних лісогосподарських підприємств земельними ділянками лісогосподарського призначення, які до набрання чинності Земельним кодексом України передані їм на такому праві, це право підтверджується планово-картографічними матеріалами лісовпорядкування.