Справа: про визнання протиправним та скасування висновку державної санітарно-епідеміологічної експертизи.
Регіон: Україна, Львівська обл.
Суть справи:
За межами с. Лани, поблизу житлових будинків місцевих мешканців планується будівництво птахофабрики потужністю 1 млн. курей блойлерів. 20.10.2023 року рішенням № 170 виконавчий комітет Бібрської міської ради рекомендував для оприлюднення та винесення на громадське обговорення Детальний план території та звіт про стратегічну екологічну оцінку. Ознайомившись з такими документами після їх оприлюднення в Єдиному реєстрі стратегічної екологічної оцінки (реєстраційний номер справи – 27-09-2342-23). Мешканці дізналися, що на підставі висновку державної санітарно-епідеміологічної експертизи від 04.08.2023 року № 12.2-18-4/10663, затвердженого Держпродспоживслужбою України, санітарно захисну зону запланованої птахофабрики річною потужністю 1 млн. курей-бройлерів зменшено з 300 м. до 152 м. На думку мешканців зменшення санітарно-захисної зони відбулося неправомірно, висновок СЕЕ грунтується на неповній, неточній та недостовірній інформації, що порушує їхнє право на безпечне для життя та здоров’я довкілля та має бути скасований.
Сторони:
Позивачі – мешканці с. Лани Бібрської ОТГ Львівської області, Відповідач – Держпродспоживслужба України; третя особи без самостійних вимог на стороні Позивачів – Бібрська міська рада; треті особи без самостійних вимог на стороні Відповідача – Фермерське господарство «Агро-Традиції», ДУ «Інститут громадського здоров’я ім. О.М. Марзєєва НАМН України», ПрАТ НВПП «Енергомонтажвентиляція».
Суть проблеми:
Згідно з Додатком 5 до ДСП 173-96 «Державні санітарні правила планування та забудови населених пунктів», затверджених наказом МОЗ від 19.06.1996 року № 173, зареєстрованим у Мінюсті 24.07.1996 року за № 379/1404 (далі – ДСП 173-96), розмір нормативної санітарно-захисної зони для птахофабрик (у державних та колективних підприємствах) до 100 тич. курей несучок та до 1 млн. бройлерів на рік, до яких відноситься ФГ «Агро-Традиції», складає 300 м., більше 1 млн. до 3 млн. бройлерів на рік 1000 м.
Фермерське господарство заявляє максимальну потужність птахоферми для СЗЗ 300 м. і ще її скорочує практично вдвічі. При цьому вказує, що в нормативну санітарну-захисну зону 300 м. потрапяє лише 7, а не 41 житловий будинок, які простягаються з північного на південний захід. В матеріалах висновку про інші 34 будинки, які розташовані у південно та північно-західних напрямках, нічого не згадується. Окрім того ділянка ФГ «Агро-Традиції» межує з землями житлової та громадської забудови, які попадають навіть в зменшену до 152 м. санітарно-захисну зону. Також не враховано розу вітрів і те, що вітер дує переважно в сторону житлових будинків, не оцінено рельєф місцевості, вплив на водні горизонти і те, що в СЗЗ попадає свердловина, з якої забезпечується централізоване водопостачання мешканців. Все це ставить під сумнів законність та обгрунтованість зменшення СЗЗ для проектованої птахоферми ФГ «Агро-Традиції» та можливість забезпечення нею дотримання вимог природоохоронного законодавства після введення в експлуатацію.
Основні факти:
Як з’ясувалося, підставою для розроблення проєкту Детального плану є рішення сесії Бібрської міської ради від 13.07.2022 року «Про надання дозволу на виготовлення детального плану території земельної ділянки для будівництва та обслуговування будівель сільськогосподарського підприємства птахофабрики за межами с. Лани, вул. Шевченка Т.».
Проте, під час розроблення такого плану очевидно стало зрозуміло, що в нормативну санітарно-захисну зону попадають житлові будинки, що унеможливлює будівництво такого об’єкту в обраному місці.
Тому Фермерське господарство «Агро-Традиції» ініціювало зменшення санітарно-захисної зони – замовило в ПрАТ НВПП «Енергомонтажвентиляція» «Матеріали з обгрунтування анітарно-захисної зони для птахоферми Фермерського господарства «Агро- Традиції», що знаходиться за адресою: 81250, Львівська область, Львівський район, Бібрська міська рада, за межами с. Лани, вул. Шевченка, 62» (далі – Матеріали з обгрунтування санітарно-захисної зони) та подало їх на державну санітарно-епідеміологічну експертизу.
Вищевказані Матеріали з обгрунтування санітарно-захисної зони розглянула Комісія для проведення державної санітарно-епідеміологічної експертизи в особливо складних випадках щодо встановлення та зміни розмірів санітарно-захисних зон, за результатами чого було складено Протокол державної санітарно-епідеміологічної експертизи № 530 від 08.06.2023 р., який в подальшому ліг в основу оскаржуваного висновку (далі – Протокол СЕЕ).
Як зазначається в Протоколі СЕЕ, нормативна СЗЗ не витримується, оскільки у західному напрямку на відстані 152 м. від межі території розміщується малоповерхова житлова забудова с. Лани (7 житлових будинків з присадибними ділянками), що підтверджується актом санітарно-епідеміологічного обстеження обєкта – ФГ «Агро-Традиції» від 31.03.2023 року ГУ Держпродспоживслужби у Львівській області. Також в Протоколі СЕЕ вказано, що проммайданчик ФГ «Агро-Традиції» з усіх боків обмежений землями сільськогосподарського призначення. На півдні розміщуються господарські споруди.
Аналогічні Матеріали з обгрунтування анітарно-захисної зони та додані до них документи були розглянуті ДУ «Інститут громадського здоров’я ім. О.М. Марзєєва НАМН України». За результатами розгляду складено Науковий звіт за результатами робіт для потреб Державної санітарно-епідеміологічної експертизи № 22.2/983 від 08.06.2023 року. У висновку цього звіту ДУ «Інститут громадського здоров’я ім. О.М. Марзєєва НАМН України» рекомендував Держпродспоживслужбі погодити «Матеріали з обгрунтування анітарно-захисної зони для птахоферми Фермерського господарства «Агро- Традиції», що знаходиться за адресою: 81250, Львівська область, Львівський район, Бібрська міська рада, за межами с. Лани, вул. Шевченка, 62» із встановленням після коригування СЗЗ від території підприємства до межі житлової забудови розміром 152 м. у західному напрямку.
За результатами державної санітарно-епідеміологічної експертизи Матеріалів з обгрунтування анітарно-захисної зони, на підставі протоколу державної санітарно-епідеміологічної експертизи та Акту санітарно-епідеміологічного обстеження обєкта Відповідач дійшов висновку, що такі Матеріали відповідають вимогам діючого санітарного законодавства України і можуть бути погоджені (затверджені). В результаті чого завтердив спірний висновок державної санітарно-епідеміологічної експертизи від 04.08.2023 року № 12.2-18-4/10663.
Не погодившись з таким Висновком, поставивши під сумнів законність та обгрунтованість його прийняття, зважаючи на неповноту та недостовурність даних, на основі яких він прийнятий, захищаючи своє право та законний інтерес на безпечне для життя та здоровя довкілля мешканці подали позов до суду з проханням визнати протиправним та скасувати висновок державної санітарно-епідеміологічної експертизи від 04.08.2023 року № 12.2-18-4/10663, затверджений Державною службою України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів.
Розглянувши справу, суд першої інстанції повністю задоволив позовні вимоги мешканців. Однак ФГ «Агро-Традиції» та Держпродспоживслужба України подали апеляційні скарги. На даний час справа перебуває на розгляді в суді апеляційної інстанції.
З рішенням суду першої інстанції можна ознайомитися тут.