Питання притягнення російської федерації до відповідальності за завдану нам і нашій державі шкоду в рамках міжнародного компенсаційного механізму активно розвивається. В 2024 році відбулося чимало важливих подій з цього приводу. Нагадаємо, що 2023 рік завершився затвердженням особового складу Ради Реєстру та проведенням її установчого засідання, на якому було обрано Голову і Заступника голови Ради, Правила та процедури її роботи, а також обговорення категорій заяв про відшкодування збитків, які будуть прийнятні для подання до Реєстру.
Отож 2024 рік Рада Реєстру розпочала з прийняття правил і положень, необхідних для роботи Реєстру та підготовки до запуску подання заяв. Зокрема було погоджено та затверджено Правила щодо конфлікту інтересів та розкриття інформації для членів Ради Реєстру збитків, завданих агресією Російської Федерації проти України, Правила подання, обробки та внесення Заяв (так звані Правила про Заяви), Категорії заяв, які можуть бути подані до реєстру, форму та правила подання заяви для Категорії А 3.1. Пошкодження або знищення житлового нерухомого майна.
Як і анонсувалося для подання заяв по Категорії А 3.1. Реєстр було відкрито в квітні 2024 року. А на кінець року Рада Реєстру вже почала їх перевірку на відповідність вимогам Правил про Заяви та схвалила перші кілька сотень заяв для включення в Реєстр для подальшого розгляду та призначення компенсації. Це перша і поки єдина категорія, по якій можна подати заяву в реєстр. Проте саме на цій категорії відпрацьовувався механізм роботи реєстру, тому маємо надію, що до інших категорій доступ буде відкриватися набагато швидше. Нагадаємо, що всього в переліку затверджено 45 категорій, серед них 2 категорії стосуються шкоди навколишньому середовищу та природним ресурсам, а саме категорія B3.1 Екологічна шкода та категорія B3.2 Виснаження або шкода природним ресурсам. Загалом у 2024 році було розроблено та затверджено форми та правила подання заяв для 30 категорій. З кожною з них можна ознайомитися на сайті Реєстру. Для решти 15 категорій, серед яких і дві вищевказані категорії по довкіллі, Рада Реєстру також встигла розробити та прийняти форми і правила їх подання, проте згідно процедури їх ще має затвердити Конференція Учасників Реєстру, засідання якої планується вже на початку 2025 року, після чого вони будуть опубліковані на сайті.
На жаль, весь 2024 рік, громадськість не мала можливості подати свої пропозиції щодо роботи реєстру, форм та правил подання заяв, оскільки у відкритому доступі не було жодної контактної інформації Реєстру, і проекти таких форм не оприлюднювалися. Проте фахівці ЕПЛ розробили та подали до Мінюсту, як відповідального за запуск Реєстру з боку України органу, своє бачення щодо вимог до форми та правил подання заяви по категорії B 3.1 Екологічна шкода, які як повідомив Мінюст були передані в реєстр для взяття в роботу. Відтак ми з нетерпінням чекаємо на оприлюднення офіційної версії, аби порівняти наскільки в ній враховані наші пропозиції.
Серед важливих змін, які відбулися наприкінці 2024 року, було започатковано Координаційну платформу для зміцнення співпраці із громадянським суспільством. 16 грудня 2024 року Реєстр збитків організував першу робочу зустріч Координаційної платформи громадянського суспільства, яка була присвячена знайомству та питанням співпраці. Детальніше про результати такої зустрічі ми писали тут.
Що ж стосується інших двох компонентів Міжнародного Компенсаційного механізму, то варто сказати, що в цих напрямках також велася активна робота. Зокрема, важливим кроком у запуску майбутнього Компенсаційного механізму, покликаного забезпечити справедливе та ефективне відшкодування збитків за агресію Російської Федерації проти України, є створення Комісії з розгляду заяв, яка уповноважена розглядати заяви, внесені до Реєстру збитків для України, і визначати суму компенсації, що підлягає виплаті в кожному конкретному випадку. У другій половині 2024 року було проведено перші 3 підготовчі зустрічі, щодо створення такої Комісії та напрацювання проекту установчого документу Комісії. Процес ще не вступив у фазу переговорів, проте з’явилася попередня підтримка просування проєкту як юридично зобов’язуючого міжнародного договору. Вже здійснюється підготовка до четвертої підготовчої зустрічі, запланованої на січень 2025 року, де зацікавлені сторони продовжать вдосконалювати структуру Комісії. Планується також розпочати офіційні переговори щодо укладення договору про створення Компенсаційної комісії.
Компенсація неможлива без наявності відповідного Міжнародного компенсаційного фонду за збитки, завдані Україні внаслідок війни, який є третьою складовою Міжнародного компенсаційного механізму. Відтак у 2024 році юристи багатьох країн світу працювали над розробкою механізму наповнення такого фонду, зокрема конфіскації російських активів, а також обговорювали інструмент, «який Росія не зможе оскаржити чи скасувати», що «для РФ було досить несподівано», адже російські лідери були впевнені у своїй безнаказаності.1
За попередніми прогнозами, перші рішення щодо виплат почнуть зʼявлятися не раніше ніж за два роки, а старт перших виплат залежатиме від того, за рахунок яких коштів створять Компенсаційний фонд. Про це повідомила голова Комітету ВР з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку і містобудування Олена Шуляк.2
Отож у 2025 році ми очікуємо затвердження та оприлюднення форм та правил подання для решти 15 категорій, серед яких найбільш очікувана для нас категорія B3.1 Екологічна шкода. З нетерпінням чекаємо відкриття Реєстру для подання заяв по цій категорії. А також надіємося на плідну співпрацю з Реєстром в рамках роботи Координаційної платформи громадянського суспільства.
Продовжуємо слідкувати та, за можливості, брати участь в процесі створення Компенсаційного механізму в цілому і притягненні РФ до відповідальності. Слідкуйте за подальшими новинами на нашому сайті.