8 жовтня Верховна Рада України не підтримала поправку до законопроєкту №13174 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо захисту прав на землю власників об’єктів нерухомого майна, зруйнованих внаслідок бойових дій», до якого була включена поправка про тимчасові відступи від процедури оцінки впливу на довкілля.
Зокрема, поправкою передбачалось доповнення розділу IX «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про адміністративну процедуру» новим 11 пунктом такого змісту:
«11.Установити, що під час дії воєнного стану та протягом трьох років з дня його припинення чи скасування в Україні або в окремій її місцевості дія цього Закону не поширюється на оцінку впливу на довкілля планової діяльності з будівництва (у тому числі реконструкції) або модернізації об’єктів оборонно-промислового комплексу, критичної інфраструктури (інфраструктурних проєктів), об’єктів енергетичної промисловості та/або будівництва повітряних ліній електропередачі. Адміністративні провадження, які були зупинені щодо таких об’єктів відповідно до статті 64 цього Закону, підлягають відновленню».
Така поправка створює безпрецедентний виняток із системи запобігання впливу на довкілля, який дозволяє реалізовувати масштабні проєкти без оцінки їхнього впливу на довкілля та без належного залучення та інформування громадськості. Нагадаємо, що процедура ОВД – один з ключових елементів євроінтеграційних зобов’язань України. Саме оцінка впливу на довкілля спрямована на запобігання шкоді довкіллю, забезпечення екологічної безпеки, охорони довкілля, раціонального використання і відтворення природних ресурсів у процесі прийняття рішень про провадження господарської діяльності, яка може мати значний вплив на довкілля, з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів.
Поправка пропонує не застосовувати статтю 64 Закону «Про адміністративну процедуру» до адміністративних проваджень у випадку існування судових спорів, що можуть повпливати на результат адміністративної процедури. Зрозуміло, що мета даної поправки – заборонити зупиняти процедуру ОВД чи інші адміністративні провадження, що мають наслідком видачу дозвільних документів для об’єктів енергетики, критичної інфраструктури через судові позови громадськості.
Маємо підозру, що причиною такої поправки стала стратегічна судова справа із захисту полонини Руна від ВЕСів, коли через оскарження ЕПЛ законності Детального плану території для спорудження ВЕС на полонині Руна Міндовкілля (ліквідоване на сьогодні) прийняло законне рішення про зупинення процедури ОВД ВЕС на полонині Руна за зверненням ЕПЛ та інших представників громадськості. Ознайомитись з рішенням і деталями справи можна тут.
Окрім очевидних ризиків для довкілля (і в першу чергу високогір’я Карпат), запропонована норма порушує міжнародні зобов’язання України за Оргуською конвенцією, яка вимагає забезпечення участі громадськості та належної екологічної оцінки діяльності, що може мати значний вплив на довкілля до початку будівництва.
Слід відзначити низький рівень екологічної свідомості народних депутатів, які голосували за ухвалення цієї поправки. За ухвалення даної поправки проголосувало 225 народних депутатів. Не вистачило лише одного голосу, щоб вона була прийнята.
Попри чергову і систематичну спробу народних депутатів, різних міністерств та агентств, бізнесу встановити відступи від ОВД, результат голосування підтвердив важливість збереження цього механізму як дієвого інструменту прозорого ухвалення рішень та продемонстрував все ж таки здатність парламенту відстоювати екологічні права та євроінтеграційний вибір України.

