Відповідь Секретаріату Комітету ВР України з питань свободи слова та інформації на репліку Юрія Сидоренка, піарника Харківської мерії
Після оприлюднення Секретаріатом Комітету з питань свободи слова та інформації результатів аналізу наповнення офіційних веб-сайтів Київської та Харківської міських рад, згідно з якими було зроблено висновок, що місцева влада не виконує більшості норм Закону України «Про доступ до публічної інформації», що стосується доступу громадян до висвітлення її діяльності на офіційних веб-сайтах, представники Харківської міськради вступили у дискусію, намагаючись довести безпідставність таких висновків.
Подібну реакцію на висновки профільного парламентського Комітету вважаємо, м’яко кажучи, неадекватною й далекою від розуміння завдань, які ставить необхідність виконання чинного в Україні Закону «Про доступ до публічної інформації».
Хочемо наголосити, що оприлюднені в інтернеті критичні зауваження голови Комітету з питань свободи слова та інформації стосуються не тонкощів комп’ютерних технологій (на чому акцентується у відповіді Харківської міськради), а передовсім – змісту й структури сайту цієї установи, його простоти й доступності, насамперед, для пересічного громадянина, який має право на вільний доступ до публічної інформації і не зобов’язаний ускладнювати собі життя різноманітними процедурами реєстрації, ідентифікації, авторизації тощо.
Перше питання, яке порушує Комітет під час аналізу сайту Харківської міськради – це реалізація мети Закону України «Про доступ до публічної інформації» – забезпечення прозорості та відкритості суб’єктів владних повноважень і створення механізмів реалізації права кожного на доступ до публічної інформації розпорядником інформації, у даному випадку – Харківською міською радою і Харківським міським головою. Це питання полягає у легкості та доступності отримання публічної інформації.
Проаналізуємо офіційний сайт Харківської міської ради, міського голови та виконавчих органів ради на відповідність статтям Закону України «Про доступ до публічної інформації». Отже, відповідно до ст. 4 Закону: «Доступ до публічної інформації відповідно до цього Закону здійснюється на принципах:
1) прозорості та відкритості діяльності суб’єктів владних повноважень;
2) вільного отримання та поширення інформації, крім обмежень, встановлених законом;
3) рівноправності, незалежно від ознак раси, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, місця проживання, мовних або інших ознак».
Першою ж перешкодою до отримання даної інформації на сайті стала обов’язкова умова авторизації: «Для початку роботи в системі Вам необхідно зареєструватися і авторизуватися». Інформація, що міститься на сайті, не входить до інформації з обмеженим доступом у розумінні ч. 1 ст. 6 Закону, а тому вимога надати особисті дані для авторизації громадян на офіційному сайті органу державної влади цілком правомірно може бути розцінено як обмеження доступу до інформації:
Логин *
Пароль *
Подтверждение пароля *
Фамилия, инициалы *
Организация
Должность
Электронная почта *
Введите код, который видите на картинке *
Зірочкою, зрозуміло, позначено дані, які обов’язково потрібно надати для авторизації, а отже громадяни, які не впишуть свого прізвища та імені, не зможуть отримати доступу до інформації. Виникає логічне запитання: для чого такі ускладнення й навіщо отримувати даному органу влади таку інформацію, часом, не для контролю?
Інша перешкода до отримання інформації – обов’язкова умова надання електронної пошти громадян. Виходить, якщо в пересічного харків’янина немає власної електронної скриньки чи з якихось причин він не бажає її вказувати, він не отримує права на вільний доступ до публічної інформації на цьому сайті? Отже, таким чином ви не дотримуєтеся принципів забезпечення доступу до публічної інформації, передбаченими у ст. 4 Закону, а саме: 2) вільного отримання та поширення інформації та 3) рівноправності, незалежно від ознак раси, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, місця проживання, мовних або інших ознак (серед яких можемо вказати обов’язкову наявність електронної пошти)?
Для того, щоб авторизуватися на вашому сайті, залежно від потужностей, можливостей інтернету та особистих навичок користувача, витрачається до десяти хвилин, але навіщо такі ускладнення, навіщо витрачати зайвий час для отримання публічної інформації? Дозвольте запитати: чи ознайомлювалися ви з роботою сайтів інших органів державної влади, що, як і ви, виступають розпорядником публічної інформації? Чи звертали ви увагу, що їхні нормативно-правові акти викладено на сайті у вільному доступі й жодної авторизації для цього не вимагається?
Далі. Нарешті, якщо ви, здолавши труднощі авторизації і введення, як правило, нерозбірливого коду, увійдете врешті-решт до «Единого реестра актов», то, скажімо, 17 лютого 2013 року вам пощастить знайти в підрозділі аж… один-єдиний проект нормативно-правового акту – рішення Харківської міської ради «Про затвердження Технічної документації із землеустрою щодо встановлення межі міста Харкова в натурі», яке передбачається розглянути на 22-й сесії міськради 27 лютого ц.р.. Цей унікальний документ вартий того, аби навести його тут повністю:
УКРАЇНА УКРАИНА
ХАРКІВСЬКА МІСЬКА РАДА ХАРЬКОВСКИЙ ГОРОДСКОЙ СОВЕТ
ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ ХАРЬКОВСКОЙ ОБЛАСТИ
22 сесія 6 скликання
РІШЕННЯ
ПРОЕКТ
Від
м.Харків
Про затвердження Технічної
документації із землеустрою
щодо встановлення межі міста
Харкова в натурі (на місцевості).
З метою виконання Постанови Верховної Ради України від 06.09.2012 № 5215-УІ «Про зміну і встановлення меж міста Харків, Дергачівського і Харківського районів Харківської області», реалізації Програми подальшого реформування земельних відносин та підвищення ефективності використання земель у місті Харкові на 2007-2012 роки, на підставі Земельного кодексу України, Закону України «Про оцінку земель», Закону України «Про землеустрій», Постанови Кабінету Міністрів України від 23.05.2012 № 513 «Про затвердження Порядку проведення інвентаризації земель», Рішення Харківської міської ради 20 сесії 6 скликання «Про заходи щодо виконання Постанови Верховної Ради України від 06.09.2012 № 5215-VІ про зміну і встановлення межі міста Харкова» від 24.10.2012 № 894/12, керуючись ст. 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», Харківська міська рада
ВИРІШИЛА:
1.Затвердити Технічну документацію із землеустрою щодо встановлення межі міста Харкова в натурі (на місцевості) (Додаток).
2. Передати затверджену Технічну документацію із землеустрою щодо встановлення межі міста Харкова в натурі (на місцевості) до Департаменту містобудування, архітектури та земельних відносин Харківської міської ради.
3. Контроль за виконанням цього рішення покласти на постійні комісії Харківської міської ради і секретаря Харківської міської ради.
Міський голова Г.А.Кернес
О.М. Новак
А.Л. Тимчук О.А. Букрєєва
М.В. Стаматіна О.В. Попов
Т.І. Овіннікова В.В. Коваленко
Зверніть увагу: проект акту, який містить суспільно важливу інформацію та в докладному ознайомленні з яким харківська територіальна громада є зацікавленою поза всяким сумнівом, представлено лише загальними положеннями. Але харків’янам, вочевидь, недостатньо знати про сам факт прийняття зазначеної Технічної документації із землеустрою, натомість куди важливіше розглянути (а при необхідності й обговорити) саме її деталі. Чи багато вони дізнаються з того, що вміщено на сайті? А якщо ні – то в чому тоді сенс оприлюднення цього документа?
Тим більше, це важливо з огляду на те, що йдеться, певно, про єдиний документ, який розглядатиме наступна сесія. Адже для оприлюднення інших проектів, виходячи з вимоги Закону «Про доступ до публічної інформації» про публікацію проекту не пізніш як за 20 днів до розгляду з метою прийняття (27 лютого ц.р.), часу вже не залишилося.
Однак, відповідно до ст. 15 того ж Закону, розпорядники інформації зобов’язані оприлюднювати:
1) інформацію про організаційну структуру, місію, функції, повноваження, основні завдання, напрями діяльності та фінансові ресурси (структуру та обсяг бюджетних коштів, порядок та механізм їх витрачання тощо);
2) нормативно-правові акти, акти індивідуальної дії (крім внутрішньоорганізаційних), прийняті розпорядником, проекти рішень, що підлягають обговоренню, інформацію про нормативно-правові засади діяльності.
І мова не про один проект, а про всі, що мають бути в загальному доступу для всіх охочих обговорити або ознайомитися зі змістом документів. Також видається досить сумнівним, що за всі 22 сесії Харківської міської ради існує лише один проект рішення і два (що можна знайти не у розділі «Проекти», а у пошуковій системі сайту), що були прийняті як рішення.
ІІ. Заперечуючи висновок про те, що «інформація щодо місії, основних завдань, функцій міського голови, його заступників, секретаря міської ради, районних адміністрацій на сайті не виявлена», представники Харківської міськради пропонують:
«Предлагаем исполнителям опуса зайти на страницы раздела «Городская власть», в частности сюда:
www.city.kharkov.ua/ru/article/sostav-ispolnitelnogo-komiteta-66.html,
сюда
www.city.kharkov.ua/ru/article/zamestiteli-gorodskogo-golovy-114.html,
сюда
www.city.kharkov.ua/ru/article/departamenty-harkovskogo-gorodskogo-soveta-115.html
или сюда
www.city.kharkov.ua/ru/article/rayonnye-administratsii-116.html.»
І що ж?
Перше посилання приводить нас у підрозділ «Состав исполкома», на якій можна відкрити для себе біографії міського голови, секретаря виконкому та членів виконкому, а також їхні декларації про доходи.
Друге посилання – у підрозділ «Заместители городского головы», в якому відсутні навіть біографії більшості вказаних у ньому осіб.
Третє посилання – у підрозділ сайту під назвою «Департаменты» (містить, зокрема, певну інформацію про завдання департаментів).
Четверте посилання – у підрозділ «Районные администрации», де наводиться загальна інформація про кожен із дев’яти районів і де можна знайти корисні посилання типу «Экстренные телефоны».
А де ж обіцяна «інформація щодо місії, основних завдань, функцій міського голови, його заступників, секретаря міської ради, районних адміністрацій»? Її там немає.
ІІІ. Інформація про вакансії. Спробуйте знайти відповідне посилання в головному меню сайту (наводиться нижче). Цього посилання немає ні в меню, ні в підменю. Про те, що інформація ця присутня десь у глибинах сайту, можна здогадуватися, але знайти її, не знаючи посилання http://www.city.kharkov.ua/ru/vacancy, яке відоме адміністраторові сайту – проблематично, а для малодосвідченого користувача – практично неможливо.
- ПУБЛІКАЦІЇ
- ВИСТУПИ
- АНОНСИ
- НОВИНИ
- ПРЕС-ЦЕНТР
- МІСЬКА ВЛАДА
- КОМУНАЛЬНІ ПІДПРИЄМСТВА
- ДОКУМЕНТИ
- ЗВОРОТНІЙ ЗВ’ЯЗОК
- ПУБЛІЧНА ІНФОРМАЦІЯ
- ПРО ХАРКІВ
- ГАЛЕРЕЯ
Розгляньмо й інший аспект – мовне питання. Ви переконуєте громадськість, що «Сайт полноценно работает на трех языках (украинский, русский, английский)».
А що ж в реальності? Чи бачили ви самі ваш єдиний міський реєстр актів і чи апробували власноруч? Мало того, що у правому верхньому куті є лише дві можливості – сайт працює російською мовою та українською, однак при перекладі (якщо я розмовляю і розумію виключно державну мову, одним із обов’язкових полів, що я повинен заповнити для авторизації – це:
Логін *
Пароль *
Підтвердження пароля *
fu_first_name_plus *
Організація
Посада
Електронна пошта *
Введіть код, який ви бачите на зображенні *
Дане поле «fu_first_name_plus *» я заповню, якщо знаю англійську мову, та й то якщо зможу розшифрувати, а ви би здогадалися, що потрібно вводити у цьому полі, яке має бути введено українською мовою?
Отже, враховуючи все вище викладене, – і це лише початок аналізу сайту, – ми з вами розуміємо, що в кожного є недоліки. І головне завдання не захищати їх, а усувати для ефективної й плідної діяльності всіх органів державної влади. Чи ви з нами не погоджуєтесь?
Це не вичерпний перелік недоліків, адже для повного виконання принаймні ст. 15 Закону України «Про доступ до публічної інформації», необхідно виконати всі наступні вимоги статті:
3) перелік та умови отримання послуг, що надаються цими органами, форми і зразки документів, правила їх заповнення;
4) порядок складання, подання запиту на інформацію, оскарження рішень розпорядників інформації, дій чи бездіяльності;
5) інформацію про систему обліку, види інформації, яку зберігає розпорядник;
6) інформацію про механізми чи процедури, за допомогою яких громадськість може представляти свої інтереси або в інший спосіб впливати на реалізацію повноважень розпорядника інформації;
7) плани проведення та порядок денний своїх відкритих засідань;
8) розташування місць, де надаються необхідні запитувачам форми і бланки установи;
9) загальні правила роботи установи, правила внутрішнього трудового розпорядку;
10) звіти, в тому числі щодо задоволення запитів на інформацію;
11) інформацію про діяльність суб’єктів владних повноважень, а саме про:
їхні місцезнаходження, поштову адресу, номери засобів зв’язку, адреси офіційного веб-сайту та електронної пошти;
прізвище, ім’я та по батькові, службові номери засобів зв’язку, адреси електронної пошти керівника органу та його заступників, а також керівників структурних та регіональних підрозділів, основні функції структурних та регіональних підрозділів, крім випадків, коли ці відомості належать до інформації з обмеженим доступом;
розклад роботи та графік прийому громадян;
вакансії, порядок та умови проходження конкурсу на заміщення вакантних посад;
перелік та умови надання послуг, форми і зразки документів, необхідних для надання послуг, правила їх оформлення;
перелік і службові номери засобів зв’язку підприємств, установ та організацій, що належать до сфери їх управління, та їх керівників, крім підприємств, установ та організацій, створених з метою конспірації, оперативно-розшукової або контррозвідувальної діяльності;
порядок складання, подання запиту на інформацію, оскарження рішень суб’єктів владних повноважень, їх дій чи бездіяльності;
систему обліку, види інформації, якою володіє суб’єкт владних повноважень;
12) іншу інформацію про діяльність суб’єктів владних повноважень, порядок обов’язкового оприлюднення якої встановлений законом.
2. Інформація, передбачена частиною першою цієї статті, підлягає обов’язковому оприлюдненню невідкладно, але не пізніше п’яти робочих днів з дня затвердження документа. У разі наявності у розпорядника інформації офіційного веб-сайту така інформація оприлюднюється на веб-сайті із зазначенням дати оприлюднення документа і дати оновлення інформації.
3. Проекти нормативно-правових актів, рішень органів місцевого самоврядування, розроблені відповідними розпорядниками, оприлюднюються ними не пізніш як за 20 робочих днів до дати їх розгляду з метою прийняття.
4. Невідкладному оприлюдненню підлягає будь-яка інформація про факти, що загрожують життю, здоров’ю та/або майну осіб, і про заходи, які застосовуються у зв’язку з цим.
IV.Легко перевірити й об’єктивність аналітичного висновку щодо пункту аналізу «Перелік і службові номери засобів зв’язку підприємств, установ та організацій, що належать до сфери управління органу влади, та їх керівників».
Цей висновок сформульовано нами так: «Інформація наявна, контактні форми передбачають електронні листи, але окремий розділ щодо контактної інформації відсутній, що утруднює доступ користувачів до неї». Маємо всі підставі наполягати на правомірності саме такої оцінки доступності наведеної на сайті інформації щодо засобів зв’язку підприємств, установ та організацій.
І останнє. Не було б жодної потреби ще раз повторювати ті зауваження й рекомендації, які було висловлено з приводу відповідності чинному законодавству нинішньої версії аналізованого сайту. Вони зводяться до необхідності забезпечення максимального спрощення структури сайту та належної структурованості й доступності вміщуваної на ньому інформації. Доречно також звернути увагу на те, що критика з боку Комітету не є огульною. Зокрема, аналіз засвідчує певні досягнення щодо оперативності наповнення розділу «Новини» на сайті, наявність версій сайту іншими мовами (хоча їх робота, на нашу думку, потребує подальшого вдосконалення), наявність та відповідність вимогам законодавства розділу, присвяченого порядку подання та складання запитів на інформацію тощо.
Однак ці окремі напрацювання не повинні заступати тих явних недоробок, на аналіз та усунення яких (а не на заперечення очевидного) слід би було направити свою енергію фахівцям, котрі відповідають за структуру та наповнюваність офіційного сайту Харківської міської ради, міського голови і виконавчого комітету, а також за його безумовну відповідність вимогам Закону України «Про доступ до публічної інформації».
Разом із тим слід зазначити, що гостра й часом брутальна реакція на критику засвідчує, вочевидь, не лише брак самокритичності в словах і діях тих, від кого залежить ефективність роботи сайту харківської влади, а й відверте небажання будь-що змінювати на краще. Однак ми переконані, що подібний неконструктивний підхід не може влаштовувати ні суспільство в цілому, ні законодавців, ні територіальну громаду Харкова – другого за величиною і значенням міста нашої держави.
Секретаріат Комітету Верховної Ради України з питань свободи слова та інформації