“Реформи” КМУ перекреслюють Угоду про асоціацію?
У ЗМІ з’явилася інформація, що Кабінет Міністрів України розробляє пропозицію щодо реформи уряду, яка передбачає злиття Міністерства аграрної політики та продовольства України та Міністерства екології та природних ресурсів України, також Міністерства культури і туризму України, Міністерства охорони здоров’я України та Міністерства молоді та спорту України, та інші інституційні реформи національного рівня. Вважаємо, що такі пропозиції не відповідають принципам розвитку європейської держави.
Аналіз роботи урядових інститутів Канади, Швеції, Польщі та Австралії показує, що міністерствам довкілля приділяється значна увага. Гармонійний розвиток економіки та соціальної сфери держави неможливий без належної уваги до питань довкілля, оскільки всі базові ресурси ми беремо від природи. Лише знаючи і розуміючи закони природи та ресурси своєї країни, можна правильно та мудро побудувати гармонійний розвиток держави і нації, зберігши природне довкілля.
Діяльність та структура багатьох міністерств після впровадження адмінреформи Азарова-Акімової справді потребує вдосконалення та реформування, оскільки часто не відповідає сучасним викликам, проблемам та правовим рамкам. Втім на сьогодні слід звернути увагу саме на функції та структуру центральних органів виконавчої влади, на кваліфікацію кадрів, які не можуть впроваджувати європейські принципи, підходи та методи державного управління в різних сферах.
У нас вже є приклади негативних реформ, як от введення мораторію на перевірки суб’єктів господарювання, що на сьогодні призвели до катастрофічних результатів у сфері захисту довкілля та не вирішили проблеми поліпшення інвестиційного клімату та боротьби з корупцєію. Замість того, щоб вирішувати дані проблеми в конкретній сфері, мораторій просто залишив довкілля та громадян беззахисними перед свавіллям несумлінного бізнесу, що псує довкілля та загрожує здоров’ю громадян. Інший приклад злочинної ініціативи Мінфіну зокрема, уряду та ВРУ в цілому – віднесення коштів спецфонду охорони довкілля в загальну частину держбюджету, що можуть дозволити собі тільки люди тимчасові, яким байдуже майбутнє держави.
Реформа не може відбуватися кулуарно, без детального з’ясування проблеми та чіткого бачення її вирішення шляхом системних законодавчих, інституційних та бюджетних змін.
Вимагаємо від уряду виконання Конституції та законів України, а саме: забезпечити екологічну безпеку та доповісти про виконання Угоди про Асоціацію, відповідно до якої мало бути імплементовано понад 30 екологічних директив, та Коаліційної угоди, підійти до проведення адміністративної реформи виважено, системно та прозоро, щоб не підривати рештки довіри щодо українських реформ та здатності України втілювати свої євроінтеграційні прагнення.
Олена Кравченко, директор Міжнародної благодійної організації «Екологія – Право – Людина» (ЕПЛ)
Ольга Мелень – Забрамна, керівник юридичного відділу ЕПЛ
Софія Шутяк, юрисконсульт 1-ої категорії ЕПЛ
Богдан Проць, к.б.н., к.с.н., координатор Дунайсько-Карпатської програми Всесвітнього фонду природи WWF в Україні з природоохоронних питань
Ярослав Мовчан, д.б.н., лауреат Державної премії України в галузі науки та техніки, голова делегації України на Міністерській конференції «Довкілля для Європи» (Оргус, 1998)
Дмитро Скрильніков, голова ГО «Бюро екологічних розслідувань»