Справа: Звернення до Комітету з дотримання Оргуської конвенції щоо угод про розподіл вуглеводнів
Регіон: Україна, міжнародний рівень
Суть справи: Розгляд питання щодо дотримання Україною свої зобов’язань в рамках Оргуської конвенції щодо права на доступ до інформації, участь у процесі прийняття рішень та доступ до правосуддя з питань, що стосуються довкілля в контексті розробки та підписання угод про розробку продукції (надалі – УРП) на Юзівській та Олеській площах у 2013 році
Сторони: ЕПЛ – заявник, Україна – Сторона Конвенції, щодо якої подано звернення
Суть проблеми: Під час підготовки та підписання угод про розподіл вуглеводнів на Олеській та Юзівській площах уряд України обмежив доступ до інформації, не провів оцінки впливу на довкілля планованої діяльності та не забезпечив жодну участь громадськості перед підписанням угод про розподіл продуктів та видачею відповідних дозволів на користування надрами.
Основні факти:
Наприкінці листопада 2014 року МБО “Екологія-Право-Людина” (надалі – ЕПЛ), вичерпавши можливі національні засоби судового захисту, подала звернення до Комітету із дотримання Конвенції про доступ до інформації, участь громадськості у процесі прийняття рішень та доступ до правосуддя з питань, що стосуються довкілля (надалі – Оргуська конвенція).
Це звернення стосується можливих порушень Україною її міжнародних зобов’язань за Оргуською конвенцією під час розробки та укладення угод про розподіл вуглеводнів щодо Юзівської та Олеської площ у 2013 році. Попри прямі норми національного і міжнародного законодавства уряд України досі тримає засекреченими і жодним чином не допускає громадськість до згаданих угод про розробку родовищ сланцевого газу в Україні.
На думку юристів ЕПЛ, національні суди, із огляду на політичний аспект цього питання, не спромоглася відновити порушені урядом права громадськості на доступ до екологічної інформації та участь у процесі прийняття рішень, що можуть мати вплив на довкілля.
ЕПЛ цілком свідома того, що Україні зараз як ніколи необхідно диверсифікувати джерела енергетичних ресурсів, разом з тим ми залишаємося непорушними у тому, що гарантовані Конституцією та законами України права громадян на безпечне для життя і здоров’я довкілля та процесуальні права у цій сфері залишалися непорушними і захищеними.
Наприкінці березня 2015 на своєму 48-му засіданні Комітет із дотримання провів перший крок процедури розгляду нового звернення ЕПЛ, а саме розглянув питання його попередньої прийнятності. За офіційним повідомленням Секретаріату Конвенції, надісланого ЕПЛ та Мінприроди України, Комітет дійшов висновку про попередню прийнятність звернення ЕПЛ, і це означає, що справа буде розглядатися по суті. Номер звернення ЕПЛ на веб-сайті Конвенції змінився із попереднього із префіксом PRE на постійний. Із матеріалами звернення (ACCC/C/2014/118 Ukraine) можна ознайомитися на офіційному сайті Конвенції за посиланням http://www.unece.org/environmental-policy/conventions/public-participation/aarhus-convention/tfwg/envppcc/envpppubcom/acccc2014118-ukraine.html
У 2015 році, так і не розпочавши жодних робіт, Шелл та Шеврон – первинні інвестори двох УРП – вийшли із відповідних угод. Багато хто вирішив, що проблема скандальних сланцевих угод вирішилася сама собою. Тим не менше, ЕПЛ вважала, що вчинені урядом грубі порушення демократичних зобов’язань не можуть залишитися непоміченими і ми наполягали на розгляді справи у Комітеті попри, здавалося би, відсутність реальної проблеми.
Із 2015 до кінця 2018 року справа у Комітеті жодним чином не просувалася, оскільки уряд не давав своєї офіційної відповіді на факти, правові позиції ЕПЛ, викладені у зверненні. Нарешті у листопаді 2018 року уряд надав відповіді на запитання Комітету, що мало наслідком призначення слухання по справі у березні 2019 року.
Крім того, у проміжок часу між поданням звернення до Комітету та нещодавнім слуханням у Женеві відбувся ряд інших суттєвих подій. Зокрема, 18 грудня 2018 року Кабінет Міністрів України схвалив передачу 90% прав та обов’язків в Юзівській угоді новому інвестору. Попри чіткі вимоги національного законодавства та обіцянки Мінприроди прийняття Кабміном такого рішення відбулося без проведення ОВД планованої діяльності та в умовах повної секретності.
13 березня 2019 року у Комітеті з дотримання, що засідає у Палаці Націй у Женеві, відбулося слухання у справі № 118 проти України. Заслухавши пояснення представників ЕПЛ та уряду та отримавши відповіді на довгий список детальних запитань, Комітет оголосив таке:
Комітет не закриє провадження у справі, як того просить уряд, і розгляне порушення, що мали місце у 2013-2014 роках;
через відповідні дипломатичні канали Комітет із дотримання офіційно звернеться до уряду України із проханням надати тексти Юзівської та Олеської угод, оскільки їх вивчення суттєво полегшить розуміння Комітетом змісту та юридичної природи цих документів, що у свою чергу полегшить вирішення питання про порушення (чи не порушення) Україною свої зобов’язань за конвенцією;
Комітет планує детально проаналізувати юридичний зв’язок УРП та дозволів на користування надрами, у зв’язку із чим поставить ряд додаткових запитань уряду та ЕПЛ;
Комітет, попри звичайну практику, також розгляне питання про можливе порушення Україною положень Конвенції у зв’язку із прийняттям у 2018 році урядового рішення про надання згоди на переуступку прав за Юзівською площею новому інвестору;
для цього Комітет також звернеться до уряду із проханням надати додаткові угоди, шляхом яких відбувається відповідна переуступка.
Рішення про справі
21 жовтня 2021 року в рамках роботи Високого Сегменту 7-ма сесія Наради Сторін Орхуської конвенції офіційно схвалила рішення про дотримання Україною положень Конвенції за результатами розгляду справи ACCC/C/2014/118 Комітетом з дотримання.
Своїм рішенням VII/8r Нарада Сторін схвалила висновки Комітету з дотримання про те, що:
а) не надавши на запит доступу ні до повного тексту угод про розподіл продукції на Юзівській та Олеській площах, ні до їхніх відредагованих версій (із вилученням конфіденційної інформації), Україна порушила свої зобов’язання за статтею 4 Конвенції;
б) не забезпечивши участь громадськості щодо проектів угод про розподіл продукції щодо Юзівської та Олеської площ, Україна порушила свої зобов’язання за статтею 6 Конвенції;
в) затвердивши правові рамки, відповідно до яких участь громадськості забезпечується лише після того, як угода про розподіл продукції знаходиться на стадії впровадження, Україна порушила свої зобов’язання за статтею 6 Конвенції;
г) відмовивши неурядовій організації у праві оскаржувати законність угод про розподіл продукції, Україна порушила свої зобов’язання за статтею 9 Конвенції;
д) не забезпечивши розкриття запитуваної екологічної інформації негайно після того, як суд виніс рішення про її розкриття, Україна порушила свої зобов’язання за статтею 9 Конвенції щодо надання адекватного та ефективного засобу правового захисту у справах про доступ до екологічної інформації.
В світлі цих висновків Нарада Сторін рекомендувала Україні вжити необхідних законодавчих, нормативних, адміністративних чи інших заходів для того, щоб:
а) з урахуванням будь-яких редакцій, зроблених відповідно до пунктів 3 та 4 статті 4 Конвенції, тексти угод про розподіл продукції повністю надавалися представникам громадськості на їх запит;
б) участь громадськості забезпечувалася щодо проектів угод про розподіл продукції до їх затвердження, на ранній стадії, коли всі опції відкриті і може мати місце ефективна участь громадськості;
в) неурядові організації вважалися такими, що мають процесуальну правоздатність в процедурах перегляду (в тому числі судового) рішень, право на участь у яких надається громадськості згідно із Конвенцією;
г) були введені адекватні та ефективні засоби правового захисту для забезпечення того, щоб державні органи негайно виконували рішення судів щодо розкриття екологічної інформації.
Нарада Сторін звернулася до України із проханням подати до 1 липня 2022 року план дій (із відповідним графіком) на виконання вищезазначених рекомендацій, а також до 1 жовтня 2023 року та 1 жовтня 2024 року подати докладні звіти про прогрес щодо вжитих заходів та результатів, досягнутих у виконанні плану дій та вищезазначених рекомендацій. Нарада Сторін також зобов’язалася переглянути цю ситуацію на своїй восьмій сесії у 2025 році.
Виконання рішення
Станом на 1 жовтня 2022 року Україна не подала в органи Конвенції ні план дій (із відповідним графіком) на виконання вищезазначених рекомендацій, ні докладний звіт про прогрес щодо вжитих заходів та результатів, досягнутих у виконанні плану дій та вищезазначених рекомендацій.
Попри воєнний стан, оголошений в Україні у зв’язку із збройною агресією, ми все ж переконані, що Україна повинна докладати зусилля для виконання рішень міжнародних органів, зокрема Наради Сторін Орхуської конвенції.
Більше того, в світлі майбутнього членства України у Європейському союзі, корегування чинної нормативно-правової бази та врахування міжнародних зобов’язань у сфері питань, що охоплюються даним рішення, у нових законодавчих ініціативах є беззаперечним і невідкладним. ЕПЛ слідкує за діями уряду у цьому напрямку, та за потреби готова долучитися до роботи із напрацювання відповідного плану дій, законодавчих актів та звіту про прогрес виконання рекомендацій.