21 лютого 2018 року Кабінет Міністрів України ліквідував 12 територіальних органів Державної екологічної інспекції України, які діяли на обласному рівні:
Державну екологічну інспекцію в Автономній Республіці Крим
Державну екологічну інспекцію у Житомирській області
Державну екологічну інспекцію в Івано-Франківській області
Державну екологічну інспекцію у Київській області
Державну екологічну інспекцію у Полтавській області
Державну екологічну інспекцію у Рівненській області
Державну екологічну інспекцію у Черкаській області
Державну екологічну інспекцію у Чернівецькій області
Державну екологічну інспекцію у м. Києві
Державну екологічну інспекцію у м. Севастополі
Державну Азово-Чорноморська екологічну інспекцію
Державну екологічну інспекцію Північно-Західного регіону Чорного моря
Натомість було створено 5 міжрегіональних:
Державну екологічну інспекцію Cтоличного округу (м. Київ та Київська область)
Державну екологічну інспекцію Карпатського округу (Івано-Франківська та Чернівецька області)
Державну екологічну інспекцію Центрального округу (Полтавська та Черкаська області)
Державну екологічну інспекцію Поліського округу (Житомирська та Рівненська області)
Державну екологічну інспекцію Кримсько-Чорноморського округу
Таке рішення було прийнято на виконання Концепції реформування системи державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища (далі – Концепція).
Водночас, сама Концепція передбачає зовсім інші заходи, зокрема:
ДЕІ України повинна була бути скасованою, натомість неї мали б створити Державну природоохоронну службу з новою структурою територіальних органів. Що робить уряд:
створює нові територіальні органи замість створення нового органу.
Нові територіальні органи мали б бути у складі нового природоохоронного органу. Що робить уряд:
створює їх у складі ДЕІ України.
Територіальні органи природоохоронного контролю повинні бути створені на рівні регіонів та областей. Що робить уряд:
скасовує частину обласних територіальних органів і створює натомість лише міжрегіональні.
Реформа контролю передбачає зміну порядку його здійснення. Що робить уряд:
змінює систему органів, але не порядок здійснення контролю.
Реформа відбувається, проте не у тому вигляді, у якому вона було оприлюднена громадськості, і не в порядку, передбаченому Концепцією.
Фактично, уряд укрупнив систему територіальних органів ДЕІ України. Проте сам порядок здійснення контролю змінений не був. Функція моніторингу залишається не впровадженою, матеріально-технічна база для її здійснення відсутня, через що екологічний контроль не працює на попередження і відсутні дані про стан та зміни довкілля. Обласні інспектори ДЕІ на сьогодні не мають можливості оперативно реагувати на порушення та події, що відбуваються у районах. Натомість укрупнення органів ДЕІ до регіонального рівня зробить контроль ще більш неоперативним. Відтак, зміни, що відбуваються, якісно не впливають на систему екологічного контролю.
А тим часом Україна продовжує лідирувати у світових рейтингах по стану забруднення довкілля та кількості смертей, пов’язаних із таким забрудненням. До прикладу, за даними Всесвітньої організації охорони здоров’я станом на 2012 рік Україна посідає шосте місце за загальною кількістю смертей (54507 смертей) та перше місце в світі за кількістю смертей на 100 тис. осіб (120 смертей) внаслідок забруднення повітря. Крім того, у середньому одна четверта усіх зразків питної води, взятих із систем водопостачання та приватних свердловин в Україні станом на 2015 рік, не відповідають стандартам якості Європейського Союзу.
Тим не менш, реформи у сфері охорони довкілля, які розробляють і втілюють Мінприроди та уряд, спрямовані на те, щоб Україна надійно закріпила за собою «кращі місця» у згаданих рейтингах на найближчі десятиліття.
За детальною інформацією звертайтесь за контактами:
Алла Войціховська, еколог 1-ї категорії ЕПЛ
alla.voytsyhovska@gmail.com, +380 32 225 76 82
Наталія Куць, юрисконсульт, аналітик ЕПЛ
natalia.kuts1@gmail.com, +380 32 225 76 82
Софія Шутяк, юрисконсульт 1-ї категорії ЕПЛ
s.shutiak@epl.org.ua, +380 32 225 76 82