7 листопада 2018 р. о 15:30 в Комітеті Верховної Ради України з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи відбулося обговорення проекту Закону України «Про Державну природоохоронну службу» (далі – Законопроект).
У ході засідання Комітету, на якому були також представники МБО «Екологія-Право-Людина» та групи РПР-довкілля, до законопроекту було надано значну кількість коментарів щодо діяльності Державної природоохоронної служби (Держекобезпеки), її структури та порядку здійснення моніторингу.
Експерти МБО «Екологія-Право-Людина» та групи РПР-довкілля проаналізували даний законопроект і виступили з позицію, що законопроект потребує значних доопрацювань. Зокрема, запропонованими змінами і надалі ототожнюються поняття контролю і нагляду, а система територіальних органів екологічного контролю звужується з обласного до міжрегіонального рівня, у зв’язку з чим діяльність органу екологічного контролю залишатиметься непрозорою та неоперативною. Крім того, Законопроект не містить положень щодо змін порядку здійснення екологічного контролю та усунення корупційних ризиків. Це означає, що хоча орган і новий, проте він буде діяти за старими правилами, а, отже, екологічний контроль і надалі залишатиметься недієвим. Більш детально із коментарями та пропозиціями експертів ЕПЛ та групи РПР-довкілля можна ознайомитися тут.
Варто зазначити, що Законопроект не оприлюднений на сайті Мінприроди та не проходив громадського обговорення1. Водночас деякі з присутніх на засіданні Комітету народних депутатів зазначають, що текст готують для підписання і реєстрації, а коментарі, які були надані до Законопроекта, враховані2. Проте така інформація не відповідає дійсності. Зокрема, представники ЕПЛ та РПР неодноразово надавали коментарі щодо поширення заходів кримінально-правового характеру на юридичних осіб за кримінальні правопорушення проти довкілля, а також щодо змістовних суперечностей у повній та скороченій назві нового органу екологічного контролю, щодо порядку здійснення екологічного контролю та ін. Однак ці коментарі не були враховані, як і не було отримано обґрунтованої відповіді на причини неврахування цих коментарів. Крім того, відкритими залишаються питання щодо правового статусу цього органу, його штатної чисельності, вимог до інспекторів та порядку їхнього призначення тощо, що свідчить про відсутність повного бачення розробників Законопроекта щодо системних змін та статусу нового органу екологічного контролю.
Відповідно до статті 12 Закону України «Про комітети Верховної Ради України» законопроекта функція комітетів передбачає перспективне планування законопроектної роботи, в рамках якої відбувалось сьогодні обговорення. Оскільки законопроект не має автора, який є суб’єктом законодавчої ініціативи, він не може бути рекомендований до подання у ВРУ, що є дуже позитивно з огляду на якість даного Законопроекту.
Враховуючи вищезгадане, згаданий Законопроект потребує суттєвого доопрацювання. Ми закликаємо представників уряду, Мінприроди, народних депутатів, Державної екологічної інспекції України до співпраці у розробці та впровадженні системних змін, які дозволять вирішити наявні проблеми екологічного контролю, а не завуалюють їх новими назвами старої системи.
Детально із позицією ЕПЛ щодо реформи системи охорони довкілля можна ознайомитися тут.
Додатки:
Таблиця постатейних коментарів до проекту Закону України «Про Державну природоохоронну службу».
Презентація про зміну системи охорони довкілля, підготовлена експертами ЕПЛ.
2 Див. коментарі до посту за посиланням: https://www.facebook.com/ivan.rybak.94/posts/2164440737137000?comment_id=2164476837133390¬if_id=1541610854691510¬if_t=comment_mention