ЕПЛ ще минулого року піднімала питання про порушення законодавства ДП “Стрийське лісове господарство” при проведенні рубок. Одним із аргументів порушень при проведенні рубок ЕПЛ вказувала на порушення вимог ст.3 ч.2 Закону “Про оцінку впливу на довкілля”, а саме – непроведення ОВД перед видачею лісорубних квитків.
У 2017 році вступив в дію Закон «Про оцінку впливу на довкілля», який у статті 3 частині 2 дає перелік видів діяльності, які можуть мати значний вплив на довкілля і підлягають оцінці впливу на довкілля: усі суцільні та поступові рубки головного користування та суцільні санітарні рубки на площі понад 1 гектар; (п.21). Згідно реєстру ОВД, жодне лісництво та жодна рубка в межах Стрийського лісгоспу не проходили ОВД взагалі з часу вступу в законну силу Закону «Про оцінку впливу на довкілля». При цьому Стрийському лісгоспу за 2019-2020 роки видано чимало лісорубних квитків на проведення суцільних та поступових рубок головного користування та суцільних санітарних рубок. Так, наш аналіз лісорубних квитків, що є у відкритому доступі показав, що більше 50 лісорубних квитків на площу 176га(!) без проведення ОВД було видано тільки у лісництвах Стрийського лісгоспу. Ці лісорубні квитки, зазвичай, видавались на сукупну площу, що перевищує 1га, і часто із штучним подрібненням на земельні ділянки до 1га, які знаходяться в одному кварталі та сусідніх виділах, чи навіть і в одному виділі!! Тому відсутність ОВД таких рубок є очевидною і протиправною.
Проте позиція Головного лісничого ДП «Стрийський лісгосп» така, що рубки головного користування ними проводилися на площі до 1га, тому ОВД не проводилося. Більше детальніше про позицію лісівників можна почути на записі прес-конференції «Що не так із Стрийським лісгоспом?», проведеної 24 грудня 2020 року https://www.facebook.com/watch/live/?v=204292134669140&ref=watch_permalink
Після звернень до ДЕІ у Львівській області у грудні 2020 року було проведено позапланову перевірку ДП «Стрийський лісгосп» та встановлено порушення вимог Закону «Про оцінку впливу на довкілля» та складено протокол на лісничого ДП «Стрийський лісгосп» за ст.91-5 КпАП https://reyestr.court.gov.ua/Review/95326804. Суд не зразу прийняв рішення, адже справа попала до судді Жидачівського районного суду Львівської області Павліва А. І., що виявився троюрідним братом очільника ДП «Стрийський лісгосп». Тому суддя заявив самовідвід і справу вже було розглянуто іншим суддею та накладено на головного лісничого ДП «Стрийський лісгосп» штраф у розмірі 850 грн. Так, з матеріалів справи вбачається, що головний лісничий ДП «Стрийський лісгосп», 18.12.2020 року не здійснив оцінки впливу на довкілля на поступових рубках головного користування площею понад 1 га, що вказані у п.2 описі виявлених порушень вимог законодавства акту перевірки №772/06/1086 від 8.12.2020 року, що є порушенням ст.3 ч.2 п.21 Закону України «Про оцінку впливу на довкілля».
Стаття 915. Порушення вимог законодавства у сфері оцінки впливу на довкілля
Також в лютому 2021 року ЕПЛ знову подала скаргу до ДЕІ у Львівській області на перевірку інших лісорубних квитків (напр. ЛЬ 012504 від 11.06.2020 (5 га) https://lk.ukrforest.com/208844), які були видані на площі більше 1 га. ДЕІ провела дослідження цих лісорубних квитків та на місцевості під час планової перевірки ДП з’ясували, що відведення насаджень у рубку проведено окремо по кожній ділянці площею до 1 га (щоб уникнути ОВД), розроблялись ділянки як окремі, і облік заготовленої продукції проводився окремо по кожній ділянці. Фактично ділянки примикають одна до одної в межах одного кварталу і одного виділу. За таких умов екологічні інспектори виявили порушення ст. 3 Закону “Про оцінку впливу на довкілля”, оскільки поступові рубки головного користування на зазначених вище ділянках проведені з порушенням вимог ст. 3 Закону “Про оцінку впливу на довкілля”. На винних посадових осіб ДП складено протоколи. З актом перевірки можна ознайомитися тут: https://inspections.gov.ua/inspection/view?id=2313839
Отож, будемо сподіватися, що контролюючі органи привернуть увагу лісогосподарських підприємств до необхідності проведення ОВД рубок на площі понад 1 га, адже ОДВ спрямована на запобігання шкоді довкіллю, забезпечення екологічної безпеки, охорони довкілля, раціонального використання і відтворення природних ресурсів. Тому ОВД може допомогти уникнути значної шкоди на довкілля чи мінімізувати шкоду під час рубок за допомогою екологічних умов, які є невід’ємною частиною висновку з ОВД і якиз повинен дотримуватися і лісгосп і безпосередній виконавець рубок. (Зараз це численні ФОПи).