В понеділок, 9 листопада відбулося засідання екокомітету ВРУ, який розпочав марафон розгляду зауважень до законопроєкту «Про управління відходами» №2207-1-д, щоб доопрацювати його до другого читання. Учасниками засідання стали і народні депутати, представники ЦОВВ, громадськості, органів місцевого самоврядування, бізнесу – загалом біля 45 учасників.
Тема засідання стосувалася розподілу повноважень між різними центральними органами влади, органами місцевого самоврядування. В першу чергу «перетягування ковдри» відбувається між Міндовкілля та Мінрегіоном. ЕПЛ висловила свою позицію щодо цього окремо: http://epl.org.ua/announces/yak-rozpodilyty-povnovazhennya-mizh-mindovkillya-ta-minregionom-u-sferi-upravlinnya-vidhodamy/
Більшість учасників були згідні з тим, що функцію формування політики в сфері управління відходами слід залишити за Міндовкілля, проте переговори між останнім та Мінрегіоном мають відбутися з цього приводу.
Законопроєктом та іншими законодавчими актами передбачено створення спеціального органу при Міндовкілля – Агенції з управління відходами, проте не всі впевнені, що це доцільно, адже строк створення такого органу є досить тривалим та багато учасників пригадало про негативну історію роботи державного підприємства «Укрекокомресурси». Проте, зараз є можливість виправити ці помилки і закласти законодавчі основи для діяльності такого органу, який буде реалізовувати державну політику в сфері поводження з відходами. Стаття 21 законопроєкту перелічує його повноваження, які також включають і ліцензування в сфері поводження з небезпечними відходами.
Учасники висловлювалися за передачу більшості повноважень в сфері управління відходами на органи місцевого самоврядування, які внаслідок децентралізації отримають більше коштів та повноважень і ресурсів (зокрема дозвільна діяльність, ліцензування). Остання редакція законопроєкту у статті 26 надає органам місцевого самоврядування повноваження щодо встановлення тарифів на послуги з збору, вивезення, відновлення та видалення побутових відходів та послуги з управління побутовими відходами, створення муніципальних пунктів роздільного збору побутових відходів, ліквідація несанкціонованих сміттєзвалищ, тощо. Проте самі муніципалітети скептичні щодо їхньої фінансової можливості здійснити всі свої повноваження, зокрема щодо безхазяйних відходів.
Також багато критики висловлено було щодо діяльності Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЄКП), яка видавала ліцензії на перероблення та захоронення відходів (до травня 2019 року). НКРЄКП, відповідно до статті 5 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» здійснює регулювання діяльності у сфері теплопостачання, перероблення та захоронення побутових відходів для об’єктів, які обслуговують населені пункти з чисельністю населення понад 100 тисяч осіб, та об’єктів з потужністю перероблення чи захоронення понад 50 тисяч тонн або 200 тисяч метрів кубічних побутових відходів на рік. Проте з часу отримання цих повноважень НКРЄКП не навело лад в сфері житлово-комунальних послуг. НКРЄКП надало пояснення, чому слід зберегти за ним всі повноваження щодо ліцензування та тарифування, де зазначило: ціль НКРЕКП полягає у розробці та впровадженні чітких і прозорих правил та процедур регулювання та контролю діяльності підприємств у сфері захоронення побутових відходів з метою поступового наближення до стандартів ЄС, методик тарифоутворення, ліцензійних умов провадження діяльності, порядків контролю за дотриманням ліцензійних умов та порядків формування інвестиційних програм, системи моніторингу у цій сфері на основі найкращої практики країн-членів ЄС.
Було вирішено повернутися до питання повноважень ще раз в кінці всіх обговорень, оскільки повноваження будуть залежати від погодженої дозвільної системи, та інших важливих інструментів, що залишаться в законопроєкті 2207-1-д після всіх обговорень і врахування правок.
Розклад засідань екокомітету ВРУ по проєкту 2207-1-д: http://komekolog.rada.gov.ua/news/main_news/75260.html