Представники ЕПЛ зустрілися із працівниками Шведської агенції захисту довкілля (SEPA) у їхньому чудовому комфортному та сучасному офісі в Стокгольмі, який підтверджує відданість цілям SEPA щодо кліматичної нейтральності, сталості та інновацій.
Шведська агенція захисту довкілля здійснює та координує діяльність Швеції в довкіллєвій сфері. Разом з іншими агенціями, вона працює для збереження біорізноманіття, зменшити наслідки зміни клімату та сприяння ресурсно-ефективному суспільству.
Спершу ми почули про досвід Швеції в контролі та відповідальності за порушення довкіллєвого законодавства, і в SEPA є окремий департамент, що координує, оцінює, скеровує роботу регіональних та місцевих екологічних інспекторів. На рівні муніципалітетів працюють біля 245 місцевих інспекторів. Їхня робота контролюється, оцінюється та скеровується 21 регіональними адміністративними радами (здійснюють дозвільну діяльність та контролюють, спрямовують діяльність екологічних інспекторів на рівні муніципалітетів). Екологічний кодекс Швеції декларує, що оператори та забруднювачі повинні здійснювати само-моніторинг, що обмежує потребу в частому контролі їхньої діяльності з боку екологічних інспекторів. У випадку надзвичайної ситуації чи забруднення, тягар доказування лягає на оператора, тому оператор повинен доказати, що його діяльність не порушувала довкіллєві норми. Інспектори можуть збирати заміри та залучати приватні лабораторії на платній основі для проведення аналізів повітря, води та грунтів.
Господарська діяльність поділяється на типи A-B-C-U, залежно від рівня ризику. Види господарської діяльності, що регулюються Директивою 2010/75/ЄС від 24 листопада 2010 року про промислові викиди (інтегрований підхід до запобігання забрудненню та його контролю), це види діяльності A та B, що є найбільш небезпечним. Дозволи по цим видам діяльності ( тип А та B) видаються регіональними адміністративними радами, і SEPA може бути залучена до оцінки перед дозволом. Для видів діяльності типу C, є необхідним повідомлення, немає потреби отримувати дозвіл, і за такі види діяльності відповідають муніципалітети. Для типів діяльності U, не потрібно повідомлення.
Екологічний контроль виконується на підставі оцінки ризику від господарської діяльності для довкілля, але інспекційні заходи можуть бути ініційовані на підставі скарги жителів чи повідомлень від муніципалітетів. Перевірки є оголошені (планові) чи позапланові (неоголошені). За типами можуть бути перевірки детальні (коли інспектор заглиблюється в виробничу діяльність, проводить перевірку на місці та може взяти проби на аналіз) чи формальні (без виїзду на місце).
Інспектори мають право на допуск до перевірки на місці, коли є відмова від оператора чи власника приміщень (землі), тоді інспектори викликають поліцію і так заходять на перевірку до приміщень чи землі. Шведський тип децентралізованого екологічного контролю має певні переваги, такі як локальна чи регіональна обізнаність із місцевою довкіллєвою ситуацією. Викликами в сфері екологічного контролю є: різноманітність пріоритетів у екологічних інспекторів під час перевірок, загальність знань інспекторів, відсутність спеціальних знань чи спеціалізації. Роботодавці екологічних інспекторів в визначають вимоги до професійного та освітнього рівня інспекторів, тому такі вимоги різняться від муніципалітету до муніципалітету. Інспектори можуть користуватися численними методиками та онлайн посібниками для сприяння їхній роботі під час здійснення законів екологічного контролю. Регіональні адміністративні ради оцінюють роботу місцевих інспекторів, а SEPA оцінює роботу місцевих інспекторів та регіональних інспекторів та визначає які ресурси їм потрібні.
На сьогодні SEPA сфокусована на подоланні злочинності в сфері довкілля, яка стала можливою через неналежне правове регулювання екологічного контролю та відповідальності за екологічні злочини та правопорушення. Норми екологічного кодексу (1999) є неефективними в частину само-моніторингу операторів (self–monitoring)1, тому слід посилити норми щодо контролю за господарською діяльністю на місцевому рівні.
Ресурси поліції є достатньо слабкими в сфері розслідування екологічних злочинів, оскільки тягар доказування у таких кримінальних справах лежить на стороні обвинувачення- правоохоронних органах. Швеція планує посилити кримінальну відповідальність за довкіллєві злочини у зв’язку з вступом в силу нової редакції Директиви ЄС про захист довкілля за допомогою кримінального права 20 травня 2024 року.
В сфері управління небезпечними відходами, в Швеції діє досить дієва система прослідковування операції з небезпечними відходами, безпечні місця для їх тимчасового зберігання, на підставі дозволу від SEPA. Система збору небезпечних відходів на муніципальному рівні з домоволодінь організовується муніципалітетами через роботу центрів переробки (recycling centres), мобільних станцій збору відходів та інших способів, що є елементами системи РРВ. Юридичні особи, бізнес, які продукують небезпечні відходи, повинні організувати поводження з ними самостійно, укласти угоди з компаніями, які безпечно ці відходи утилізують чи видаляють.
SEPA розпочала процес підготовки реалізації проекту щодо управління відходами в Україні. Проєкт буде сприяти апроксимації директив з глави 27 Угоди про асоціацію між Україною та ЄС. Бенефіціаром проєкту є Міндовкілля України. А також Шведська хімічна агенція – KEMI – буде залучена до проєкту в Україні, що пов’язаний із розробкою необхідного законодавства в сфері хімічної безпеки та поводження з хімічними речовинами.
1 Само-моніторинг – це попереджувальна робота екологінчих інспектрів, оскільки оператори екологічно-небезпечних видів діяльності мають власну відповідльність за мінімізацюі впливу власної господарської діяльності на довкілля. Оператори повинні мати достатні знання для дотримання вимог екологінчого закогнодавства, умов дозволів. В рамках само-моніторингу оператори зобов’язані надсилати до контроллючих органів щорічні екологічні звіти (діяльність А та В) , щомісячні звіти, оглядові звіти, програму само-моніторингу, звіти про аварійні ситуації, і ці органи аналізують таку інформацію та приймають рішення щодо подальших кроків, відповідей оператору, проведенння перевірок, накладення штрафів, тощо. http://www.mppcb.mp.gov.in/Presentations4-6-7-2018/2018-09,%20Inspection%20and%20Self-Monitoring,%20E%20Sieurin.pdf