Військова агресія РФ проти України зумовила необхідність змінити підхід не лише до планування розвитку наших громад, але й в першу чергу спрямувати увагу на необхідність відновлення тих територій, які зазнали значного впливу унаслідок військових дій та міграційних процесів. Відтак у законодавство було внесено ряд змін, якими передбачено необхідність розроблення та впровадження програм комплексного відновлення територій.
Порядок розроблення таких програм комплексного відновлення врегульовано ст. 15-1, 15-2 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності»i та Постановою КМУ № 1159 від 14.10.2022 р. «Про затвердження Порядку розроблення, проведення громадського обговорення, погодження програм комплексного відновлення області, території територіальної громади (її частини) та внесення змін до них».
Програми комплексного відновлення – це стратегічні документи, у яких громади викладають свої плани відбудови на середньострокову перспективу. Вони створюються з урахуванням усіх факторів, викликів та потреб, які відіграють важливу роль для їхнього розвитку у майбутньому. Тому, ЕПЛ вирішило здійснило збір даних про ситуацію з розробкою програм комплексного відновлення громад у Київській, Харківській та Чернігівській областях. Аналізуючи отриману інформацію по трьох областях, ми розділили громади на такі групи:
громади у яких наявні програми комплексного відновлення території територіальної громади (її частини);
громади у яких програми комплексного відновлення території територіальної громади (її частини) знаходяться на стадії розробки;
громади у яких відсутні програми комплексного відновлення території територіальної громади (її частини), але планується розробка в Україні;
громади у яких відсутні програми комплексного відновлення території територіальної громади (її частини) і не планується розробка в Україні;
кількість громад, що не надали відповідь.
У зв’язку із аналізом збору даних про ситуацію з розробкою програм комплексного відновлення громад у Київській, Харківській та Чернігівській областях, можна вказати, що наразі 40 програм комплексного відновлення території територіальної громади (її частини) знаходяться на стадії розробки у громадах, 24 громади у яких відсутні програми комплексного відновлення території територіальної громади (її частини), але планується розробка в Україні, 95 громад у яких відсутні програми комплексного відновлення території територіальної громади (її частини) і не планується розробка в Україні.
У Київській області із 70 громад, надали відповідь: 42 громади, у відсотковому співвідношенні – це 60 %
У Чернігівській області із 57 громад надали відповідь: 46 громад у відсотковому співвідношенні – це 87 %
У Харківській області із 56 громад, надали відповідь: 47 громад, у відсотковому співвідношенні – це 84 % .
Команді ЕПЛ із всіх ОТГ Київської, Чернігівської, Харківської областей було надіслано лише 2 програми комплексного відновлення у Харківській області, які були нами проаналізовані.
Екологи та юристи ЕПЛ проаналізували надіслану «Програму комплексного відновлення території Кіндрашівської громади Купʼянського району Харківської області» у частині врахування довкіллєвої складової і підготували деякі рекомендації, які, на нашу думку, варто врахувати для удосконалення існуючої Програми і підготували звернення із наданими коментарями до Кіндрашівської сільської військової адміністрації для врахування їх у доопрацюванні цієї Програми. Нами, зокрема була надана пропозиція покращити рівень досліджень та рекомендацій з екологічної точки зору, адже він критично низький. Потрібно для доопрацювання довкіллєвого розділу залучити фахівців, оскільки підрозділи та розділи є, але їхнє наповнення потребує глибшого наповнення. Доцільно в такому розділі врахувати небезпеку від хімічного забруднення вибуховими речовинами та відходами руйнації. Потрібні фахові знання з впливу воєнних дій на довкілля і детальний аналіз такого впливу, план відновлення зруйнованого довкілля до природного стану на засадах сталого розвитку територіальної громади.
Під час розробки «Програми комплексного відновлення території Кіндрашівської громади Купʼянського району Харківської області» було враховано вимоги до пунктів змісту, які висвітлені у “Порядку розроблення, проведення громадського обговорення, погодження програм комплексного відновлення області, території територіальної громади (її частини) та внесення змін до них” затвердженому Постановою Кабінету Міністрів України від 14 жовтня 2022 р. № 1159. Однак подана інформація потребує залучення фахівців природничих наук та більш детального аналізу екологічного стану громади та впливів воєнних дій з метою виявлення всіх ризиків для довкілля та життя і здоровʼя громадян та розробки комплексних рішень щодо відновлення громади.
Фахівці ЕПЛ також проаналізували надісланий План відновлення та розвитку Савинської селищної територіальної громади Харківської області (надалі – План відновлення) у частині врахування довкіллєвої складової і підготували деякі висновки та рекомендації, які, на нашу думку, варто врахувати для покращення існуючого Плану відновлення і підготували звернення із наданими коментарями до Савинської селищної територіальної громади Харківської області для врахування їх у доопрацюванні цього Плану.
На жаль, аналізований план відновлення не відповідає “Порядку розроблення, проведення громадського обговорення, погодження програм комплексного відновлення області, території територіальної громади (її частини) та внесення змін до них” затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 14 жовтня 2022 р. № 1159, адже у плані відсутня довкіллєва складова, план не містить ключової інформації щодо: загальної екологічної оцінки, аналізу негативних впливів, що призвели до необхідності розроблення програми, на традиційний характер середовища, історичні ареали населених місць, об’єкти культурної спадщини, довкілля, природоохоронні території та об’єкти, інформацію про шкоду, заподіяну бойовими діями, терористичними актами, диверсіями, надзвичайними ситуаціями навколишньому природному середовищу та природним ресурсам, обґрунтовані пропозиції щодо відновлення довкілля, збереження та розвитку природоохоронних територій та об’єктів.
План потребує доопрацювання, проведення аналізу екологічної складової та включення відсутніх розділів. Також просили зауважити, що надані розробниками перспективи розвитку та відновлення громади можуть спричинити погіршення стану довкілля й відповідно здоровʼя та якості життя громадян через надмірно високий відсоток розорювання земель та ідеї розвитку видобувної діяльності.
Екологи та юристи ЕПЛ просили взяти до уваги при розробці програм комплексного відновлення проєкти довкіллєвих розділів, розроблених працівниками ЕПЛ для громад Чернігівщини та Сумщини, які ми надіслали додатками до двох звернень, а також просили врахувати надіслані коментарі та пропозиції у ході доопрацювання «Програми комплексного відновлення території Кіндрашівської громади Купʼянського району Харківської області» і Плану відновлення та розвитку Савинської селищної територіальної громади Харківської області.
Можна вказати, що процес розроблення, затвердження програм комплексного відновлення є вкрай повільним. Лідером у розробці та затвердженні зазначених програм є Харківська область, проте надіслана «Програма комплексного відновлення території Кіндрашівської громади Купʼянського району Харківської області» враховує лише поверхнево і формально вимоги “Порядку розроблення, проведення громадського обговорення, погодження програм комплексного відновлення області, території територіальної громади (її частини) та внесення змін до них” затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 14 жовтня 2022 р. № 1159, а інший План відновлення та розвитку Савинської селищної територіальної громади Харківської області потребує колосального доопрацювання.
Відновлення довкілля до природнього стану без розробки програм комплексного відновлення є неможливим, оскільки це стратегічні документи, у яких громади викладають свої плани відбудови на середньострокову перспективу. Такі прогами мають створюватися з урахуванням усіх факторів, викликів та потреб, які відіграють важливу роль для розвитку громад у майбутньому. Варто всім громадам усвідомити важливість розробки цих програм і підходити до процесу їхньої розробки із усією серйозністю і відповідальністю перед наступними поколіннями.
Ця публікація створена МБО “Екологія – Право – Людина” за підтримки ІСАР Єднання у межах проєкту “Ініціатива секторальної підтримки громадянського суспільства України”, що реалізується ІСАР Єднання у консорціумі з Українським незалежним центром політичних досліджень (УНЦПД) та Центром демократії та верховенства права (ЦЕДЕМ) завдяки щирій підтримці американського народу, наданій через Агентство США з міжнародного розвитку. Зміст публікації не обов’язково відображає погляди ІСАР Єднання, погляди Агентства США з міжнародного розвитку або Уряду США.