Управління водними ресурсами у частині користування, охорони та відновлення водними ресурсами є в першу чергу природоохоронним заходом, адже основне завдання це не вичерпати всі водні ресурси, та у прив’язці до земель – забезпечити оптимальне їх надходження – щоб попередити надмірне перезволоження чи пересушення.
Національне законодавство України чітко врегульовує питання охорони вод та земель у взаємодії, та охоплює це все спільною метою – забезпечення належної охорони навколишнього природного середовища.
1. Водний кодекс України
Усі води (водні об’єкти) підлягають охороні від забруднення, засмічення, вичерпання та інших дій, які можуть погіршити умови водопостачання, завдавати шкоди здоров’ю людей, спричинити зменшення рибних запасів та інших об’єктів водного промислу, погіршення умов існування диких тварин, зниження родючості земель та інші несприятливі явища внаслідок зміни фізичних і хімічних властивостей вод, зниження їх здатності до природного очищення, порушення гідрологічного і гідрогеологічного режиму вод. (ст. 95)
Запобігання шкідливій дії води, розробка планів управління ризиками затоплення води можливо досягнути у співпраці між різними ЦОВВ.1
2. Земельний кодекс України
Охорона земель включає:
– захист земель від ерозії, селів, підтоплення, заболочування, вторинного засолення, пересушення, ущільнення, забруднення відходами виробництва, хімічними та радіоактивними речовинами та від інших несприятливих природних і техногенних процесів;
– збереження природних водно-болотних угідь;
– попередження погіршення естетичного стану та екологічної ролі антропогенних ландшафтів;
– консервацію деградованих і малопродуктивних сільськогосподарських угідь.
Порядок охорони земель встановлюється законом та здійснюється відповідно до розроблених та затверджених проектів землеустрою, що враховують сільськогосподарстве районування земель.
3. Закон України «Про охорону навколишнього природного середовища”
Державній охороні і регулюванню використання на території України підлягають: навколишнє природне середовище як сукупність природних і природно-соціальних умов та процесів, природні ресурси, як залучені в господарський обіг, так і невикористовувані в економіці в даний період (земля, надра, води, атмосферне повітря, ліс та інша рослинність, тваринний світ), ландшафти та інші природні комплекси.
До компетенції Міндовкілля належить – координація роботи інших спеціально уповноважених органів державного управління в галузі охорони навколишнього природного середовища та використання природних ресурсів.
4. Закон України “Про охорону земель”
Меліорація земель здійснюється згідно з проектами, затвердженими в установленому законодавством порядку.
Підприємства, установи та організації при проведенні меліорації земель зобов’язані здійснювати заходи, спрямовані на запобігання підтопленню, заболоченню, засоленню, забрудненню ґрунтів, вітровій і водній ерозії меліорованих земель, їх деградації, погіршенню стану водних об’єктів.
Порядок здійснення будівництва, експлуатації та забезпечення екологічної безпеки при проведенні меліорації земель встановлюється Законом України “Про меліорацію земель”.
5. Закон України “Про меліорацію земель”
Меліорація земель – комплекс гідротехнічних, культуртехнічних, хімічних, агротехнічних, агролісотехнічних, інших меліоративних заходів, що здійснюються з метою регулювання водного, теплового, повітряного і поживного режиму грунтів, збереження і підвищення їх родючості та формування екологічно збалансованої раціональної структури угідь.
Залежно від спрямування здійснюваних меліоративних заходів визначаються такі основні види меліорації земель: гідротехнічна, культуртехнічна, хімічна, агротехнічна, агролісотехнічна.
6. Стратегія екологічної безпеки та адаптації до зміни клімату до 2030 року (розробляється)
Враховуючи, що адаптація – процес пристосування до фактичного або очікуваного клімату та його наслідків з метою пом’якшення шкоди або використання сприятливих можливостей, Україна має можливість прийняти необхідні заходи з охорони довкілля.
7. Стратегія зрошення та дренажу в Україні на період до 2030 року фактично передбачає заходи визначені Законом України “Про меліорацію земель”, які покликані впершу чергу дбати за здійснення сукупності природних і природно-соціальних умов та процесів, природні ресурси, як залучених в господарський обіг, так і невикористовувані в економіці в даний період.
За додатковою інформацією звертатися до:
Софія Шутяк, провідний юрисконсульт ЕПЛ
Email: office@epl.org.ua; s.shutiak@epl.org.ua
Тел.: (032) 225 – 76 – 82
1 https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/247-2018-%D0%BF#n9