Тим, хто звик користуватися широкими можливостями участі в рамках процедури оцінки впливу на довкілля (ОВД), чудово відомо про те, на скільки суттєво Міндовкілля обмежило можливості для реалізації цих прав в умовах воєнного стану.
Поки діє воєнний стан в Україні неможливо:
брати участь у процесі прийняття рішень про реалізацію планованої діяльності та об’єктів, які можуть мати значний вплив на довкілля і за нормальних умов підлягають ОВД, якщо такі кваліфікуються як відновлювальні роботи з ліквідації наслідків збройної агресії та бойових дій під час дії воєнного стану (а також у відбудовний період після закінчення воєнних дій), оскільки для них взагалі скасовано вимогу про проведення ОВД;
мати доступ до висновків з ОВД, виданих до повномасштабного вторгнення (наразі Міндовкілля не надає такі висновки навіть на письмовий запит);
ознайомлюватися із звітами з ОВД та іншими документами в ході здійснення процедури через веб-сайт Реєстру з ОВД;
отримувати дані про місцерозташування планованої діяльності (деякі уповноважені територіальні органи повність вилучають із матеріалів ОВД будь-які відомості, що вказують на територіальне розташування планованої діяльності, окрім зазначення області);
повноцінно брати участь у процедурі у зв’язку із скороченням строків громадського обговорення.
Як такі аспекти узгоджуються із положеннями Оргуської конвенції? Відповідь на це запитання практично готова. Влітку минулого року Міндовкілля звернулося до Комітету з дотримання Оргуської конвенції за консультативною допомогою саме з питань реалізації оргуських прав в умовах воєнного стану. Нещодавно, Комітет з дотримання поготував проект свої висновків з цього приводу. Очікується, що Комітет фіналізує їх вже цього тижня. Дізнатися більше про такі висновки Комітету можна під час заходів МБО «Екологія-Право-Людина», запланованих на 29 та 30 березня.