9 червня 2015 року Окружний адміністративний суд міста Києва у справі № 826/2073/15 виніс рішення у справі за позовом Міжнародної благодійної організації «Екологія-Право-Людина» (надалі-ЕПЛ) до Кабінету Міністрів України, треті особи на стороні позивача – Міністерство екології та природних ресурсів України та на стороні відповідача – т.в.о. Голова Державної служби геології та надр України Бояркін М.О. та Державна служба геології та надр України, про визнання протиправним та скасування розпорядження КМУ № 43-р від 23.01.2015 року «Про тимчасове покладення виконання обов’язків Голови Державної служби геології та надр України на Боярківна М.О.»
Суд задовільнив позовні вимоги, а саме: визнав протиправними дії Кабінету Міністрів України щодо прийняття Розпорядження Кабінету Міністрів України № 43-р від 23 січня 2015 року «Про тимчасове покладення виконання обов’язків Голови Державної служби геології та надр України на Боярківна М.О.» та визнав протиправним та скасував Розпорядження КМ України № 43-р від 23 січня 2015 року.
Суд погодився із аргументацією ЕПЛ проте, що покладення виконання обов’язків Голови ДСГН України на директора департаменту організаційно-аналітичної роботи та управління персоналом ДСГН України Бояркіна М. О. було вчинено не лише без погодження із Міністром екології та природних ресурсів України, але й при наявності відкритих заперечень Міністра екології та природних ресурсів України, який здійснює спрямування та координацію ДСГН України.
Також суд акцентував у рішенні увагу на те, що положеннями Закону №3166, Закону №794, Закону України «Про державну службу», постанови КМ України №442 від 10.09.2014 р. «Про оптимізацію системи центральних органів виконавчої влади», роз’яснення Держкомпраці СРС і Секретаріату ВЦРПС №30/39 від 29.12.1965 р. «Про порядок тимчасового заступництва» та Положення №391/2011 не передбачається тимчасове покладення виконання обов’язків голови (за вакантною посадою) на іншу особу. Жодне положення законодавства України не передбачає можливості КМ України приймати розпорядчий документ, яким покладається тимчасове виконання обов’язків керівника державної установи/організації, без отримання відповідного погодження особи, яка безпосередньо спрямовує та координує діяльність такої установи/організації.
Важливим є факт посилання суду на:
- Рекомендації Комітету міністрів Ради Європи країн членів CM/REC(2007) 14 (стосовно правового статусу неурядових організацій у Європі, що був прийнятий 10.10.2007 р. на 1006-му засіданні заступників Міністрів), які визначають що недержавні організації внесли вагомий внесок в розвиток та становлення демократії та прав людини. Саме в п.10 даної рекомендації визначено, що дії або бездіяльність влади, що зачіпає інтереси НПО, повинні бути предметом адміністративного нагляду та можуть оскаржуватись НПО в незалежному суді, наділені повною юрисдикцією. В п.11 Рекомендації визначено, що НПО повинні мати можливість вільно здійснювати свої завдання при умові, що їх завдання та методи їх досягнення, відповідають вимогам демократичного суспільства.
- Європейську хартію місцевого самоврядування, у якій зазначено, що право громадян на участь в управлінні державними справами є одним з демократичних принципів, які поділяються усіма державами-членами Ради Європи.
- Рекомендацію №R(97)7 Комітету міністрів Ради Європи «Про місцеві громадські служби і права користувачів їхніх послуг», якою рекомендовано, що усі публічні органи, слід піддавати періодичному оцінюванню з погляду задоволення потреб користувачів з наступним публічним обговоренням підсумків цього оцінювання.
- Рекомендації Ради Європи, які містяться у Кодексі кращих практик участі громадськості у процесі прийняття рішення, ухваленому Конференцією міжнародних неурядових організацій Ради Європи на засіданні 01.10.2009 р., відповідно до якого – одна з основних проблем сучасних демократій полягає у відстороненні громадян від політичних процесів. У цьому контексті, як і в багатьох інших, громадянське суспільство є важливим елементом демократичного процесу. Воно надає громадянам, разом із представниками політичних партій і лобі, альтернативний спосіб доносити різні погляди та забезпечувати різні інтереси у процесі прийняття рішень.
- Рекомендації CM/Rec 2007 від 14.10.2007 р. комітет міністрів Ради Європи відповідно до яких, важливим є внесок неурядових організацій у розвиток і реалізацію демократії та прав людини, зокрема шляхом підвищення поінформованості населення, участі у громадському житті та забезпечення прозорості та підзвітності органів державної влади.
- Документи Європейської Комісії «Про посилення Європейської політики сусідства» від 04.12.2006 р. відзначається вагома роль громадянського суспільства, та наголошується, що участь громадянського суспільства в реалізації ЄПС не повинна обмежуватися лише комунікацією, а – організації громадянського суспільства мають бути повноцінними учасниками процесу реформ через участь у прийнятті рішень, їх реалізації, моніторингу та контролю.
Таким чином, участь неурядових громадських організацій в контролі за діяльністю (бездіяльністю) органів влади є одним із базових принципів демократичного суспільства.
Офіційне тлумачення поняття «охоронюваний законом інтерес» надано в рішенні Конституційного Суду України №18-рп/2004 від 01.12.2004 р. «У справі за конституційним поданням 50 народних депутатів України щодо офіційного тлумачення окремих положень ч.1 ст.4 Цивільного процесуального кодексу України (справа про охоронюваний законом інтерес)», в якому зафіксовано тлумачення поняття: «охоронюваний законом інтерес» – у логічно-смисловому зв’язку з поняттям «права», треба розуміти як прагнення до користування конкретним матеріальним та/або нематеріальним благом, як зумовлений загальним змістом об’єктивного і прямо не опосередкований у суб’єктивному праві простий легітимний дозвіл, що є самостійним об’єктом судового захисту та інших засобів правової охорони з метою задоволення індивідуальних і колективних потреб, які не суперечать Конституції і законам України, суспільним інтересам, справедливості, добросовісності, розумності та іншим загальноправовим засадам.
Таким чином, як положеннями чинного українського законодавства, так і положеннями міжнародних норм, передбачено право неурядових громадських організацій звертатись до суду для захисту власних інтересів, що підтверджено рішенням суду, яке було проаналізовано в рамках проекту USAID «Покращення доступу до правосуддя у сфері захисту екологічних прав громадян та довкілля».
За додатковою інформацією звертайтеся:
Софія Шутяк, юрисконсульт 1-ої категорії ЕПЛ
Email: office@epl.org.ua; sofiya.shutiak@gmail.com, тел.: (032) 225 – 76 – 82