З моменту затвердження Концепції1 вже понад три роки триває процес реформування системи державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища. Але віз і до нині там. На нашу думку, основним досягненням у цій сфері є законопроект № 3091 «Про державний екологічний контроль», яких хоч і потребує вдосконалення до другого читання, але на сьогодні є єдиною комплексною пропозицію реформи у цій сфері. Напрацювання його багатосторінкового тексту стало можливим завдяки фахівцям МБО «Екологія-Право-Людина», експертам Проекту підтримки реформ при Мінприроди, а також команді народних депутатів, які зареєстрували цей документ у парламенті.
Разом з тим, така реформа не могла залишитися без уваги з боку владних структур та суспільства. Автором законопроекту було направлено величезну кількість зауважень і пропозицій, велося багато розмов про альтернативні рішення. Разом з тим, на сьогодні з’явилися лише два «альтернативні» законопроєкти №3091-1 та №3417). За повідомленням Комітету з питань екологічної політики останній продовжує працювати і вже 30 липня 2020 року проведе Круглий стіл «Обговорення реформування державного екологічного контролю», на якому розгляне законопроекти № 3091, №3091-1 та №3417. Пропонуємо поглянути на них детальніше.
Проект закону № 3091 «Про державний екологічний контроль» та законопроєкт від 05 березня 2020 № 3091-1
Неозброєним оком видно, що № 3091-1 не є законопроєктом альтернативним, а є підлампіченою варіацією законопроєкту № 3091. Але є дві разючі відмінності альтернативного законопроекту: він повертає державний екологічний контроль в суворі рамки державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, а також повністю вилучає положення про матеріальні склади та порядок притягнення до відповідальності суб’єктів господарювання за порушення вимог природоохоронного законодавства.
Разом з тим, альтернативний законопроект містить наробки авторів проєкту № 3091 у сфері передачі контрольних повноважень у сфері охорони довкілля єдиному органу державного екологічного контролю (вилучення відповідних повноважень державної лісової охорони, рибоохорони, держгеокадастру, держгеоконтролю, контролю в портах). І якщо прийняття законопроекту № 3091-1 без його перехідних положень по суті нічого не змінить у сумній поточній ситуації, то передача усіх контрольних повноважень у сфері охорони довкілля безсилому у багатьох відношеннях органу державного екологічного контролю – буде просто злочином проти довкілля та громадян України.
Детальніше аналіз законопроєкту № 3091-1 тут http://epl.org.ua/announces/mbo-ekologiya-pravo-lyudyna-pro-zakonoproyekt-pro-derzhavnyj-ekologichnyj-kontrol-alternatyvnyj-zakonoproyekt/
Проект закону № 3091 «Про державний екологічний контроль» та законопроєкт від 30 квітня 2020 № 3417
Як видно із назви цей законопроект не є комплексним, а покликаний вирішити лише одну проблему галузі, а саме вивести позапланові заходи контролю у сфері охорони навколишнього природного середовища зі сфери дії Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності».
Примітно, що основна частина законопроекту № 3417, а саме стаття про підстави проведення позапланових заходів слово в слово дублює 7 із 10 підстав, перелічених у відповідній статті законопроекту № 3091, не додаючи жодної нової. В частині інших положень законопроєкт № 3417 так само мало відрізняється від відповідних положень оригінального проекту закону № 3091.
У світлі відсутності реальних альтернативних рішень, МБО «Екологія-Право-Людина» закликає Комітет та усіх зацікавлених сторін зосередитися на спільному доопрацюванні проекту закону № 3091, адже, як зазначив новопризначений профільний заступник Міністра захисту довкілля, – відкритий і конструктивний діалог між державними структурами, бізнесом та громадськістю є ключовим у процесі успішного впровадження реформи державного екологічного контролю.
1 Концепція реформування системи державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, схвалена розпорядженням Кабінету Міністрів України від 31 травня 2017 р. № 616-р, https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/616-2017-р#n8