Постановою Кабінету Міністрів України від 13.03.2022 № 303 “Про припинення заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду в умовах воєнного стану” було припинено проведення планових та позапланових заходів державного нагляду (контролю) на період воєнного стану, введеного Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64 “Про введення воєнного стану в Україні”.
Водночас, згідно з пунктом 2 Постанови протягом періоду воєнного стану дозволили здійснення позапланових заходів державного нагляду (контролю) в окремих сферах, зокрема щодо запобігання неконтрольованому зростанню цін на товари, які мають істотну соціальну значущість, виключно на підставі рішення центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у відповідній сфері, за наявності загрози, що має значний негативний вплив на права, законні інтереси, життя та здоров’я людини, захист навколишнього природного середовища та забезпечення безпеки держави.
З такого заплутаного формулювання випливає, що позапланові перевірки можуть проводитися в таких сферах та випадках:
1. З метою запобігання неконтрольованому зростанню цін на товари, які мають істотну соціальну значущість (лише на підставі рішення центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у відповідній сфері).
2. За наявності загрози, що має значний негативний вплив на права, законні інтереси, життя та здоров’я людини.
3. За наявності загрози, що має значний негативний вплив на захист навколишнього природного середовища.
4. За наявності загрози, що має значний негативний вплив на забезпечення безпеки держави.
Отже, позапланові первірки, пов’язані із захистом навколишнього середовища не потребують рішення центрального органу виконавчої влади, що формує політику у даній сфері (Міндовкілля). Відтак дана постанова дозволяє позапланові перевірки суб’єктів господарювання, які знищують, плюндрують довкілля в умовах воєнного стану і Державна екологічна інспекція має право проводити позапланові перевірки суб’єктів господарювання.
Слід зазначити, що згідно зі ст. 6 Закону України “Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності”, підставами для позапланових заходів є:
1. Подання суб’єктом господарювання письмової заяви до відповідного органу державного нагляду (контролю) про здійснення заходу державного нагляду (контролю) за його бажанням.
2. Виявлення та підтвердження недостовірності даних, заявлених суб’єктом господарювання у документі обов’язкової звітностіє
3. Перевірка виконання суб’єктом господарювання приписів, розпоряджень або інших розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства, виданих за результатами проведення попереднього заходу органом державного нагляду (контролю).
4. Звернення фізичної особи (фізичних осіб) про порушення, що спричинило шкоду її (їхнім) правам, законним інтересам, життю чи здоров’ю, навколишньому природному середовищу чи безпеці держави, з додаванням документів чи їх копій, що підтверджують такі порушення (за наявності). Позаплановий захід у такому разі здійснюється територіальним органом державного нагляду (контролю) за наявністю погодження центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у відповідній сфері державного нагляду (контролю), або відповідного державного колегіального органу.
5.Ннеподання суб’єктом господарювання документів обов’язкової звітності за два звітні періоди підряд без поважних причин або без надання письмових пояснень про причини, що перешкоджали поданню таких документів.
6. Доручення Прем’єр-міністра України про перевірку суб’єктів господарювання у відповідній сфері у зв’язку з виявленими системними порушеннями та/або настанням події, що має значний негативний вплив на права, законні інтереси, життя та здоров’я людини, захист навколишнього природного середовища та забезпечення безпеки держави; настання аварії, смерті потерпілого внаслідок нещасного випадку або професійного захворювання, що було пов’язано з діяльністю суб’єкта господарювання; звернення посадових осіб органів місцевого самоврядування про порушення суб’єктом господарювання вимог законодавства у випадках, коли право на подання такого звернення передбачено законом.
Таким чином, у разі ініціювання фізичними особами позапланових перевірок державною екологічною інспекцією дотримання вимог природоохоронного законодавства суб’єктами господарювання, погодження Державної екологічної інспекції України є обов’язковим.
Проте на сайті Державної регуляторної служби України (ДРС) 15 квітня 2022 року опубліковано законодавчі ініціативи ДРС1, а саме розроблений проєкт Закону «Про внесення змін до Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності»2. Ним передбачається:
– абсолютний мораторій на проведення заходів контролю під час дії воєнного стану;
– позапланові заходи можуть відбутися у разі наявності загрози безпеки населення або навколишнього середовища та лише з дозволу Уряду;
– спрощений та оперативний адміністративний порядок оскарження результатів позапланових перевірок у разі порушення органами контролю вимог законодавства.
Також законопроєктом, серед іншого передбачено, що у разі загрози безпеки населення або навколишнього середовища мораторій на проведення позапланових заходів державного нагляду (контролю) може бути скасований рішенням Кабінету Міністрів України за поданням міністерства, іншого центрального органу виконавчої влади, який формує політику у відповідній сфері господарської діяльності, погодженим з Міністерством економіки та ДРС.
У разі прийняття даного законопроєкту парламентом України, добитися позапланової перевірки свиноферми у Тернопільській, Львівській, Закарпатській чи іншій області чи будь-якого іншого екологічно шкідливого об’єкту, буде майже нереально. Звичайно, що бізнес буде радіти від таких нововведень, проте хто буде захищати довкілля та здоров’я громадян України, яких ще не вбила війна?
Слід зазначити, що Державна екологічна інспекція в умовах воєнного стану активно працює, ось наводимо приклади:
Протягом минулого тижня територіальними та міжрегіональними територіальними органами Державної екологічної інспекції України було проведено 45 перевірок та складено 106 протоколів про адміністративні правопорушення. Загальна сума накладених штрафних санкцій склала понад 154 тисячі гривень. Крім того, за порушення вимог природоохоронного законодавства державні інспектори розрахували суму збитків, завданих довкіллю, що становить понад 800 тисяч гривень. У результаті, до Державного бюджету порушники вже сплатили 35 тисяч гривень адмінстягнень та 63 тисячі гривень збитків за знищення українського довкілля.
7 квітня 2022 року Держекоінспекцією Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська області) під час здійснення спільних заходів з працівниками поліції Новоукраїнського РВП ГУНП у Кіровоградській області з охорони об’єктів рослинного та тваринного світу виявлено факти браконьєрства. Зокрема на річці Чорний Ташлик (Юріївське водосховище) між селами Шутеньке та Ганнівка Ганнівської територіальної громади Новоукраїнського району було встановлено факт незаконного вилову водних ресурсів з гумового човна із застосуванням заборонених знарядь лову – сіток ставних у кількості 5 шт. У порушника виявлено незаконно виловлену рибу, а саме: товстолоб – 64 екз, сазан (короп) – 4 екз, карась сріблястий – 1 екз, заборонені знаряддя лову – сітки в кількості 5 шт., загальною довжиною близько 500 м. Заподіяна шкода довкіллю склала 249 тисяч 237 гривень. Матеріали справи передано до правоохоронних органів, а рибу інспектори віддали на потреби територіальної оборони міста Новоукраїнка.
11 квітня 2022 року до Державної екологічної інспекції Поліського округу від правоохоронців надійшло повідомлення, що внаслідок вибуху на нафтопродуктопроводі «Самара – Західний напрямок» відбулась розгерметизація на території Овруцької громади в селі Рудня Житомирської області. Державні інспектори та фахівці лабораторії прибули на місце події. Було зафіксовано розгерметизацію трубопроводу та розлиття на рельєф місцевості речовини схожої на дизельне пальне. Наразі інспектори проводять відбір проб та заміри площ забруднених територій. Після закінчення лабораторних досліджень фахівцями буде розрахована шкода нанесена навколишньому природному середовищу. Крім того, всі матеріали справи будуть направлені до ГУНП для приєднання до кримінального провадження.
На Одещині у період нересту браконьєри виловили риби на 850 тисяч гривень. 18 квітня 2022 року інспекторами Держекоінспекції Південно-Західного округу (Миколаївська та Одеська області) спільно з працівниками сектору водної поліції Одеського РУП № 2 проведено природоохоронний рейд. У результаті, на Кучурганському водосховищі біля села Градениці Одеської області виявлено громадянина, який на човні незаконно виловив понад 654 кілограм водних біоресурсів. Крім того, у порушника виявлено 12 сіток: 6 ліжкових по 60 метрів кожна та 6 – капронових. Загальна сума збитків завданих довкіллю становить понад 850 тисяч гривень. Матеріали справи будуть передані для розгляду до правоохоронних органів.
Блокування роботи ДЕІ щодо здійснення державного екологічного контролю не тільки не принесе користі для довкілля, але і позбавить державний бюджет надходжень від штрафів та збитків, завданих довкіллю, а також дасть сигнал браконьєрам та іншим порушникам природоохоронного законодавства про безкарність їхніх злочинів та адмінпроступків. Як наслідок, довкілля України буде потерпати не тільки від армії агресора, але і від недобросовісних порушників природоохоронного законодавства.