30 червня 2025 року ЕПЛ отримала відповідь від комісії Державної інспекції архітектури та містобудування України (ДІАМ), у якій офіційно відмовлено у проведенні позапланової перевірки забудови ВЕС на Полонині Руна.
«Рекомендації щодо обґрунтованості позапланової перевірки та необхідності її проведення відсутні”, — йдеться у листі за підписом голови ДІАМ Олександра Новицького. Ознайомитись із відповіддю можна тут.
Нагадаємо, у червні ми подали скаргу, в якій вказували на фактичне будівництво ТОВ «ВП Полонина Руна -1» фундаментів під вітряки без висновку з оцінки впливу на довкілля (ОВД), без дозволів на виконання робіт, а також із свідомим заниженням класу наслідків до СС1 замість СС2 або СС3.
Однак, незважаючи на очевидні ознаки порушень, Комісія ДІАМ дійшла висновку, що підстав для перевірки немає.
Тим часом на полонині Руна на місцях проведення будівельних робіт вже знищено рослинний покрив, грунтовий покрив та поверхневі відклади, порушено рельєф території, збільшено ризики ерозійних та зсувних процесів. Нанесено шкоду високогірним природним комплексам, відновні властивості яких, через несприятливі погодні умови в горах вкрай низькі та повільні. Знищено бурі гірсько-лісові ґрунти та дерново-буроземні ґрунти, занесені до Переліку особливо цінних груп ґрунтів (Наказ Держкомзему України від 06.10.2003 № 245).
Безпосередньо до місць зведення вітряків прилягають заповідні території загальнодержавного значення – загальнозоологічний заказник «Турʼє-Полянський» та орнітологічний заказник «Соколові Скелі», а також пралісові ділянки, що становить значну небезпеку для тваринного населення цих територій, особливо для птахів та рукокрилих, оскільки вони можуть загинути від зіткнення з вітряками або баротравми. Не є рятівною й система відлякувачів, оскільки вона спричинить збіднення видового біорізноманіття в прилеглих заповідних територіях, порушення екосистем. Також це буде суперечити Законам України «Про природно-заповідний фонд України» та «Червону книгу України».
Полонина Руна є територією-кандидатом до внесення до Смарагдової мережі України, таке подання до Бернської конвенції здійснюється на міжнародному рівні Міністерством охорони довкілля та природних ресурсів України, це значить, що територія визнана цінною на національному та міжнародному рівнях й потребує охорони. Дії зі знищення природних оселищ полонини Руна суперечать міжнародним інтересам України.
Особливе обурення викликає позиція представників забудовника, які під час засідання Комісії при ДІАМ наполягали на тому, що фундаменти є окремим об’єктом будівництва, незалежним від самої вітроелектростанції. Проте у поданих повідомленнях про початок будівельних робіт чітко зазначено, що мова йде про будівництво фундаментів саме під вітрові електроустановки, із відповідним кодом ДКБС — «споруди підприємств електро- та теплоенергетики». Це виключає можливість їх розгляду як самостійних об’єктів, що не підпадають під процедуру ОВД.
Така аргументація суперечить не лише очевидним фактам, а й чинному законодавству. Згідно з частиною другою статті 6 Закону України «Про оцінку впливу на довкілля», звіт з ОВД обов’язково має включати опис усіх етапів діяльності — включно з «виконанням підготовчих і будівельних робіт та провадженням планованої діяльності, включаючи (за потреби) роботи з демонтажу».
Навіть більше, закон вимагає оцінки кумулятивного впливу — тобто сукупного ефекту від усіх пов’язаних компонентів одного проєкту, включно з дорогами, фундаментами, підключеннями тощо.
Таким чином, забудовник фактично дробить масштабний проєкт на окремі компоненти, щоб обійти процедуру ОВД і здійснити будівництво за спрощеною процедурою без дозволу на виконання будівельних робіт. При цьому ним надається недостовірна інформація у повідомленнях про початок будівельних робіт, що є прямим порушенням містобудівного законодавства та законодавства про ОВД.
У той час, як місцева влада та забудовники фактично ігнорують наявність судового процесу щодо оскарження містобудівної документації, центральний орган архітектурного контролю просто усувається від участі.
Відмова ДІАМ реагувати на такі факти ставить під сумнів незалежність цього органу. В умовах, коли знищуються цінні високогірні екосистеми Українських Карпат і порушуються права громадськості, інституційна бездіяльність виглядає як толерування незаконного будівництва.
Водночас, згідно Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 23.05.2011 року № 553, рішення комісії за результатами звернень фізичних чи юридичних осіб про порушення містобудівного законодавства оформляється у формі висновку. Ми очікуємо на висновок комісії, та інформуватимемо вас про подальший розвиток питань щодо будівництва ВЕС на полонині Руна.