24.01.2017 року депутатська комісія з питань освіти Львівської обласної ради (ЛОР) вирішила, що рішення про ліквідацію Львівського обласного центру краєзнавства, екскурсії та туризму, а також, Львівського обласного дитячого еколого-натуралістичного центру (надалі Центрами), є передчасним та зобов’язала Департамент освіти разом із Центрами та громадськістю розробити стратегію позашкільної освіти Львівської області.
Адже ніхто з присутніх на комісії не міг дати відповідь на запитання, чим керувалися ініціатори такого рішення, яким чином рішення буде сприяти належному функціонуванні центрів, які відповідно до закону є місцем отримання гарантованої екологічної освіти.
Основне завдання центрів – це профільна позашкільна освіта, яка гарантується Конституцією України та законами України. Слід наголосити, що центри мають 75 річну історію роботи.
Членів комісії вдалося переконати, що вирішувати долю центрів необхідно через призму освіти, а також, обов’язок державних та місцевих органів влади забезпечити дітей профільною позашкільною освітою, виховати свідомих громадян України.
********************************************************************************************************
Правова позиція ЕПЛ
Освічене та відповідальне громадянське суспільство є передумовою ефективної охорони довкілля. Це добре розуміли законодавці, які у основних природоохоронних законах визначили важливість такої освіти.
Серед екологічних прав громадян є право на екологічну освіту. Це право гарантується Конституцією України.1 КМУ, відповідно до основного природоохоронного законодавства2 ,організовує екологічне виховання та екологічну освіту громадян. Стаття 7 Закону України “Про охорону навколишнього природного середовища”, визначає, що підвищення екологічної культури суспільства і професійна підготовка спеціалістів забезпечується загальною обов’язковою комплексною освітою та вихованням в галузі охорони навколишнього природного середовища, в тому числі в дошкільних дитячих закладах, в системі загальної середньої, професійної та вищої освіти, підвищення кваліфікації та перепідготовки кадрів.
Екологічні знання є обов’язковою кваліфікаційною вимогою для всіх посадових осіб, діяльність яких пов’язана з використанням природних ресурсів та призводить до впливу на стан навколишнього природного середовища.
Обласні ради позбавлені права самостійно вирішувати питання щодо екологічної освіти, вони покликані виконування державну екологічну політику.
Відповідно до Закону України “Про позашкільну освіту» державна політика у сфері позашкільної освіти спрямована на: створення умов для здобуття вихованцями, учнями і слухачами позашкільної освіти; збереження та розвиток мережі державних та комунальних закладів позашкільної освіти без права їх перепрофілювання, перепідпорядкування, злиття, передачі приміщень, обладнання, техніки в оренду; координацію зусиль органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій, об’єднань громадян та сім’ї на подальше становлення і розвиток позашкільної освіти.
Слід наголосити, що відповідно до ст. 12 цього закону, заклади позашкільної освіти можуть бути комплексними, профільними та спеціалізованими.
Комплексні заклади позашкільної освіти організовують роботу з вихованцями, учнями і слухачами за різними напрямами позашкільної освіти (художньо-естетичним, туристсько-краєзнавчим, еколого-натуралістичним, науково-технічним, дослідницько-експериментальним, фізкультурно-спортивним або спортивним, військово-патріотичним, бібліотечно-бібліографічним, соціально-реабілітаційним, оздоровчим, гуманітарним). До комплексних закладів позашкільної освіти належать палаци, будинки дітей та юнацтва, центри дитячої та юнацької творчості.
Профільні заклади позашкільної освіти організовують роботу за певним напрямом позашкільної діяльності. До профільних закладів позашкільної освіти належать центри, клуби туристсько-краєзнавчої, науково-технічної, еколого-натуралістичної, спортивно-оздоровчої, художньо-естетичної творчості, військово-патріотичного спрямування, станції юних туристів, натуралістів, техніків, школи мистецтв, початкові спеціалізовані мистецькі навчальні заклади, дитячо-юнацькі спортивні школи, оздоровчі заклади, туристські бази. Отже ідея об’єднати в одному центрі три профіля є незаконною.
Ще одним підтвердженням, що центри не можна об’єднувати є стаття 15, яка визначає окремо такі напрямки позашкільної освіти як:
туристсько-краєзнавчий, який спрямовується на залучення вихованців, учнів і слухачів до активної діяльності з вивчення історії рідного краю та довкілля, світової цивілізації, географічних, етнографічних, історичних об’єктів і явищ соціального життя, оволодіння практичними уміннями та навичками з туризму та краєзнавства;
еколого-натуралістичний, який передбачає оволодіння вихованцями, учнями і слухачами знаннями про навколишнє середовище, формування екологічної культури особистості, набуття знань і досвіду розв’язання екологічних проблем, залучення до практичної природоохоронної роботи та інших біологічних напрямів, формування знань, навичок в галузях сільського господарства: квітництво, лісництво, садівництво, грибівництво, бджільництво.
Крім того, перелік типів позашкільної освіти визначається постановою КМУ3.
Отже, проект рішення, з яким можна ознайомитись тут, є не лише безпідставним, але також і неправомірним.
Софія Шутяк, провідний юрисконсульт ЕПЛ
office@epl.org.ua, s.shutiak@epl.org.ua
+38032 2257682
1 http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80/print
2 http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/1264-12/print
3 http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/433-2001-%D0%BF/print