МБО «Екологія-Право-Людина» неодноразово зверталась на протязі 2005-2013 років із запитами до Державної екологічної інспекції Північно-Західного регіону Чорного моря (далі – Інспекція), втім, не завжди отримувала повну відповідь. Інформація, яку ми запитували, стосувалась дотримання природоохоронного законодавства під час спорудження каналу Дунай-Чорне море, в тому числі копії актів перевірок, складених Інспекцією.
Важливо відмітити, що запитувана інформація є екологічною, а доступ до неї гарантується частиною 2 статті 50 Конституції України та законами України: «Про охорону навколишнього природного середовища», «Про інформацію», «Про доступ до публічної інформації».
Незважаючи на те, що законодавчі вимоги щодо відкритості екологічної інформації не змінювались на протязі останніх 20-ти років, Інспекцією разом з тим змінювалась позиція щодо доступу до актів перевірок на протязі 2005-2013 років. Якщо у 2005 році на запит ЕПЛ Інспекція надала копії актів перевірок та іншу екологічну інформацію (дозвіл на проведення днопоглиблювальних робіт, компенсаційні заходи за втрати рибної продукції тощо), то на запит із аналогічними питаннями у 2010 році – відмовлено у її наданні, в тому числі і копії актів перевірок.
Ситуація змінилась у 2013 році, коли ЕПЛ надіслала до Інспекції запит із проханням надати копії актів перевірок будівництва каналу Дунай-Чорне море. І в цей раз Інспекція надала повну відповідь на запит, а також акти перевірок дотримання природоохоронного законодавства. Відповідь Інспекції дивіться тут.
Чому позиція Інспекції щодо доступу до інформації змінювалась з часом, можна лише припускати. Адже законодавство з часу набуття незалежності Україною гарантує відкритий доступ до екологічної інформації.
Позитивні зміни у відкритті доступу до актів перевірок повинні стати наглядним прикладом для інших екологічних інспекцій, адже на сьогодні більшість із них незаконно засекречує документацію, складену за результатами перевірок. Доступ до актів перевірок є важливим в першу чергу тим, що у ньому фіксуються виявлені порушення вимог природоохоронного законодавства, і така інформація становить інформацію про потенційний або ж наявний негативний вплив на довкілля чи здоров’я людей. Проте такі документи можуть свідчити і про недоліки діяльності екологічних інспекторів, що може бути причиною відмов в наданні копій таких актів. Нажаль, Державна екологічна інспекція України своїм прикладом не підтверджує відкритість доступу громадськості до актів перевірок, що сприяє систематичному порушенню інформаційного законодавства інспекціями в областях.
За додатковою інформацією звертайтеся:
Наталія Городецька,
юрисконсульт 1-ої категорії МБО «Екологія-Право-Людина»,
тел.: (032) 225 – 76 – 82;