Традиційно продовжуємо «ЕкоРевізор»! Нагадаємо, його мета – коротко подати інформацію про найголовніші здобутки й «факапи» в сфері державного управління в сфері охорони довкілля за певний період часу у форматі е-дайджесту. Представляємо дайджест за червень-серпень 2021 року.
Прийняті закони України
Закон України “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо імплементації положень деяких міжнародних угод та директив Європейського Союзу у сфері охорони тваринного та рослинного світу”
Прийнятий 15.07.2021, Закон вносить низку важливих змін до Закону України «Про захист тварин від жорстокого поводження з тваринами», «Про тваринний світ», Кримінальний Кодекс України, деталізує дії, що кваліфікуються як жорстоке поводження з тваринами, зокрема безпритульними; включає до сфери дії ст. 90 КУпАП не лише червонокнижні види, але й рідкісні і такі, що охороняються міжнародними договорами України, що створює законні підстави для вилучення таких тварин в разі незаконного набуття, доповнює його ст. 265-5 щодо порядку вилучення тварин; надає повноваження органам місцевого самоврядування вживати заходи та забезпечувати дотримання заборони на діяльність пересувних звіринців; забороняє утримання червонокнижних та хижих тварин і птахів у розважальних закладах, фотопослуги та жебракування з тваринами. Таким чином, закон спрямований на вирішення ряду тривалих проблем, зокрема протидію жорстокому поводженню та його пропаганді, вилученню тварин, в тому числі рідкісних, із природного середовища, та утискання “чорного ринку” тварин в комерційних і розважальних цілях. Закон набуде чинності 8.11.2021 р.
СХВАЛЮЄМО
Звіти, інструменти, портали, сервіси
Національна доповідь про імплементацію Орхуської конвенції за 2017-2020 роки
Національна доповідь представляє комплексний огляд виконання міжнародних зобов’язань України із імплементації Орхуської конвенції. Самій доповіді бракує конкретики (наприклад, посилань на узагальнення судової практики, окремі важливі справи). Водночас слід згадати, що публікації передував пост-нагадування від ЕПЛ. Це вже вдруге Україна не спромоглася підготувати національну доповідь вчасно. Як і у 2017 році, доповідь звітного циклу 2021 року не буде включена до зведеної доповіді (описує прогрес із впровадження Конвенції усіма її Сторонами), який буде представлений на Нараді Сторін у Женеві в кінці жовтня 2021 року.
СХВАЛЮЄМО з застереженнями
Законопроектна діяльність
Проект Закону про державний екологічний контроль 3091 від 19.02.2020
15 липня 2021 доопрацьований довгоочікуваний законопроєкт нарешті було прийнято за основу. Разом з тим, до другого читання до законопроекту було запропоновано понад тисячу правок, більшість із яких зводять нанівець більшість положень запропонованої реформи, фактично закріплюючи зручний для забруднювачів та олігархів статус кво.
СХАЛЮЄМО факт прийняття за основу, НЕ СХВАЛЮЄМО переважну більшість запропонованих правок
Проект Закону про запобігання, зменшення та контроль забруднення, що виникає в результаті промислової діяльності 4167 від 29.09.2020
Прийняття за основу урядового законопроекту, що дозволяв реалізувати модернізацію головних промислових забруднювачів в Україні, було тричі провалено у парламенті (останній раз у липні 2021), і згідно із регламентом знято з розгляду.
Категорично НЕ СХВАЛЮЄМО
Проект Закону про внесення змін до Закону України “Про оцінку впливу на довкілля” стосовно удосконалення процедури оцінки впливу на довкілля 5766 від 14.07.2021 та альтернативний 5766-1 від 30.07.2021
Законопроектами передбачається внести зміни до Закону України «Про оцінку впливу на довкілля», спрямовані на перехід на електронний документообіг між суб’єктами – учасниками процедури оцінки впливу на довкілля, зменшення дискреційності процедури оцінки впливу на довкілля за рахунок чіткої регламентації підстав для надання висновку з оцінки впливу на довкілля, у якому визначено недопустимість провадження планованої діяльності, а також визначення підстав для відмови у видачі висновку з оцінки впливу на довкілля.
У альтернативному законопроэкті додатково пропонується врегулювати особливості оцінки впливу на території Смарагдової мережі, якщо планована діяльність, на яку поширюється необхідність здійснення оцінки впливу на довкілля, буде провадитися на території Смарагдової мережі. Разом з тим, на нашу думку, обраний авторами підхід до врегулювання цього питання не є оптимальним. Більше того, це питання доцільно врегульовувати законопроєктом, присвяченим саме територіям Смарагдової мережі, а не даним.
СХВАЛЮЄМО основний законопроект, НЕ СХВАЛЮЄМО альтернативний.
Проект Закону про внесення змін до деяких законів України щодо удосконалення механізму регулювання викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря 5339 від 06.04.2021
НЕ СХВАЛЮЄМО в частині консервування діючої недосконалої дозвільної системи в сфері викидів в атмосферне повітря, яка є закритою та передбачає формальну участь громадськості та відсутність обов’язку дозвільного органу щодо взяття до уваги результатів такої участі. СХВАЛЮЄМО в частині запровадження для власників дозволів на викиди звітування про дотримання умов дозволу на викиди та виконання заходів щодо здійснення контролю за дотриманням встановлених гранично допустимих викидів. Також СХВАЛЮЄМО законодавче регулювання підстав для призупинення господарської діяльності суб’єкта господарювання повністю або частково через суд за позовом державної екологічної інспекції, у випадку невиконання раніше виданих приписів чи встановлення факту надання недостовірної інформації при зверненні про отримання дозволу на викиди.
Проект Закону України про збереження природних оселищ та видів природної флори та фауни, що підлягають особливій охороні (про території Смарагдової мережі в Україні) № 4461 від 04.12.2020
Законопроєкт про території Смарагдової мережі впроваджує положення щодо збереження природних оселищ та видів фауни і флори з урахуванням Резолюцій 4 та 6 Бернської конвенції та зобов’язань України відповідно до Угоди про асоціацію з Європейським Союзом, планів імплементації Оселищної та Пташиної Директив. Визначається перелік заходів, спрямованих на збереження відповідних оселищ та видів, етапи формування та критерії визначення територій Смарагдової мережі, а також інвентаризація територій та ведення Національного реєстру територій Смарагдової мережі. Встановлюється сфера застосування, вимоги до оцінки впливу на території Смарагдової мережі, планів управління ними та інтеграція таких планів з документами державного планування та дозвільною документацією. Законопроект також регламентує оцінку впливу на території Смарагдової мережі як окремий інструмент, а також як складову в рамках процедур ОВД та СЕО, зокрема впроваджуючи заборону реалізації планованої діяльності чи затвердження ДДП в разі отримання негативного висновку щодо впливу на такі території.
СХВАЛЮЄМО. 15.07.2021 закон не прийнято в першому читанні й відправлено на повторне перше читання. 06.09.2021 було подано доопрацьовану версію.
Проект Закону про збереження природних оселищ та видів природної флори та фауни, що підлягають особливій охороні (про території Смарагдової мережі в Україні) 4461-1 від 26.07.2021
Законопроєкт було зареєстровано 23.07.2021 як альтернативний до законопроєкту 4461 після відхилення його в першому читанні. Ним впроваджується норма (ст. 15) про допустимість здійснення планованої діяльності з мотивів суспільної необхідності (що включає діяльність на умовах державно-приватного партнерства та концесії) навіть при наявності негативного впливу на території Смарагдової мережі. Стаття передбачає деякі запобіжники (обґрунтування відсутності альтернатив, компенсаційні заходи), проте якщо зважати на практику ігнорування альтернативних варіантів та пом’якшувальних заходів у СЕО, вони ризикують бути суто формальними. Складається враження, ніби мета альтернативного проєкту полягає в тому, щоб закон про Смарагдову мережу не став на заваді “Великому будівництву”.
НЕ СХВАЛЮЄМО, у порівнянні з проєктом 4461.
Проект Закону про організації водокористувачів та стимулювання гідротехнічної меліорації земель 5202-д від 13.08.2021
Законопроєкт передбачає створення організацій водокористувачів, дещо подібних до ОСББ. Водночас він містить низку серйозних ризиків. Така організація не є суб’єктом спеціального водокористування; при нестачі води в джерелі зрошення для задоволення потреб всіх водокористувачів організація в першу чергу задовольняє потреби своїх учасників (Ст. 20 п. 6); спрощений порядок набуття у приватну власність меліоративних систем, каналів та інфраструктури (Ст. 21), що дає можливість безоплатно заволодіти об’єктами вже збудованої інфраструктури; виключає канали на зрошувальних та осушувальних системах із поняття водних об’єктів, а отже, дії Водного кодексу (п. 2 Перехідних положень); дозволяє будівництво меліоративних мереж без затвердження проєктів та їх державної експертизи, виключає внутрішні трубопроводи таких мереж із дії закону “Про трубопроводний транспорт”; запропоновані зміни до ст. 31 Закону України “Про меліорацію земель” фактично виводять приватні мережі із сфери дії ОВД та СЕО, до Закону України “Про охорону земель” (ст. 31) скасовує вимогу щодо необхідності проєктів для заходів з меліорації. Отже, створюються приватні дерегульовані структури (які при цьому мають право на бюджетну дотацію для оновлення чи добудови інфраструктури!), що можуть непрозоро розпоряджатися об’єктами меліорації. Документ створює серйозні ризики для виснаження водних об’єктів країни, погіршення їх екологічного стану, посилення конкуренції між водокористувачами, які постануть дуже гостро в умовах змін клімату й маловоддя.
Станом на 08.09.2021 законопроєкт прийнято за основу. Категорично НЕ СХВАЛЮЄМО.
Проєкт Закону України про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення законодавства з питань захисту тварин від жорстокого поводження у розважальній діяльності №5409 від 21.04.2021
В липні 2021 року Комітет з екополітики оприлюднив проект Постанови про про прийняття за основу проекту закону №5409 від 21.04.2021. Цей законопроєкт передбачає заборону використання диких тварин у цирках, дельфінаріях, контактних звіринцях та передбачає внесення змін до ст. 25 Закону України “Про захист тварин від жорстокого поводження” щодо розширення переліку заборонених методів дресури. Визначає поняття “Центр реабілітації диких тварин”. Законопроєкт дозволить позбутися архаїчної та негуманної практики використання диких тварин у цирках та контактних звіринцях (які, в свою чергу, сприяють попиту на безконтрольне розмноження та тіньову торгівлю дикими й екзотичними тваринами).
Станом на 02.07.2021 надано подання Комітету про розгляд постанови.
СХВАЛЮЄМО проєкт,
НЕ СХВАЛЮЄМО відсутність руху по ньому.
Проект Закону про внесення змін до деяких законів України щодо запровадження відповідальності за порушення порядку здійснення стратегічної екологічної оцінки
Проєкт запроваджує юридичну (адміністративну) відповідальність за порушення порядку здійснення СЕО, а також впроваджує Єдиний реєстр СЕО. Наразі функціонал буде Єдиного реєстру СЕО буде реалізовано на базі платформи “ЕкоСистема” (поки що в тестовому режимі). Передбачається можливість оскарження рішень, дій чи бездіяльності органів влади та місцевого самоврядування у сфері СЕО, порушення порядку здійснення та неврахування результатів СЕО до суду. Законопроєкт створює умови для підвищення ефективності процедури СЕО; водночас залишається актуальним питання технічної якості звітів, відповідальності за неналежне виконання, викривлення або упущення даних оцінки.
Станом на 29.06.2021 включено до порядку денного
СХВАЛЮЄМО
Проєкт Закону про внесення змін до деяких Законів України (щодо охорони від рубок лісу рідкісних і таких, що перебувають під загрозою зникнення, видів рослинного світу, занесених до Червоної книги України) № 5696
У цьому законопроєкті пропонується заборонити проведення рубок лісу в місцях перебування (зростання) видів рослинного світу, занесених до Червоної книги України, а також надати можливість створювати на територіях, де розмножуються (зростають) рідкісні і такі, що перебувають під загрозою зникнення, види тварин і рослин, об’єкти ПЗФ не лише загальнодержавного, але й місцевого значення. В цілому, такі зміни є важливими і мають покращити стан збереження рідкісних видів, перш за все у лісах. Однак, доцільно було продумати і механізми обмеження рубок на тих ділянках лісу, де проживають «червонокнижні» види тварин, за умови відсутності погоджень на створення нових об’єктів ПЗФ на таких ділянках.
СХВАЛЮЄМО із застереженнями
Проєкт Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про затвердження Загальнодержавної цільової програми розвитку водного господарства та екологічного оздоровлення басейну річки Дніпро на період до 2021 року»
Законопроєкт передбачає продовження дії Загальнодержавної цільової програми розвитку водного господарства та екологічного оздоровлення басейну річки Дніпро на 2022-2024 роки. Схвалюємо продовження роботи із забезпечення управління водними ресурсами за басейновим принципом для 9 річкових басейнів. Не схвалюємо формальний підхід до виконання звіту з СЕО, який не містить детальної оцінки впливу конкретних заходів, передбачених Програмою, ані специфічних показників моніторингу. Залишається питання щодо пріоритетів Програми на 2022-2024 роки. Вітається закладення в Програму підвищених показників щодо будівництва і реконструкції водопроводів та забезпечення населених пунктів питною водою; винесення в натуру, заліснення і залуження водоохоронних зон; підвищення кількості пунктів спостереження за якістю підземних вод, показника впровадження оборотного постачання та більш чистих технологій на підприємствах. Водночас головним фінансовим пріоритетом програми є меліоративні та зрошувальні системи, середньорічні видатки на які збільшені майже в 4 рази у порівнянні з 2013-2020 роками навіть з урахуванням коштів місцевих бюджетів та позабюджетних джерел. При цьому, відповідно до Звіту Рахункової палати, за 2013-2020 роки загальне фінансування за цим напрямом складало більш як 84% від всього обсягу коштів на Програму та мало найвищий показник виконання бюджету відносно інших 5 напрямів. Передбачається значне збільшення показників та видатків на розчищення та регулювання русел; водночас, не в пріоритеті програми відродження місцевих річок коштом місцевих бюджетів (дані паспорту Програми). Документ не може бути схвалений, оскільки потребує більш детального аналізу ефективності проведених заходів впродовж попередніх років.
Проєкт Плану управління річковим басейном Дністра
Це перша версія Плану, що впроваджує басейновий принцип управління для Дністра. Триває доопрацювання окремих розділів. Оновлення даних очікується в 2024 році. Пророблена велика науково-технічна робота з оцінки стану поверхневих та підземних вод, джерел забруднення, встановлення екологічних цілей для водних об’єктів та охоронюваних територій за принципами відповідних директив ЄС. Проведено огляд та своєрідну “інвентаризацію” загальнодержавних, місцевих цільових програм, проєктів міжнародної технічної допомоги та інфраструктурних проєктів, що впливають на управління басейном Дністра.
Проєкт потребує більш глибоко аналізу, оскільки попередній виявив наявність помилок та відсутність детальних досліджень території басейну.
НЕ СХВАЛЮЄМО
Акти Президента, уряду та окремих міністерств
План пріоритетних дій Міндовкілля до кінця 2021 року
План, оприлюднений Міндовкіллям 28 серпня 2021 року, ставить дуже амбітні й актуальні завдання, деякі з них вже виконано: схвалення Морської природоохоронної стратегії, публікація першого проєкту Плану управління басейном Дністра; проведення громадського обговорення проєкту Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про затвердження Загальнодержавної цільової програми розвитку водного господарства та екологічного оздоровлення басейну річки Дніпро на період до 2021 року»; запуск інформаційно-аналітичної платформи “ЕкоСистема“; подано проект Закону про екологічне страхування. Водночас в роботі залишається ще ряд складних задач, на які лишилося не так багато часу.
СХВАЛЮЄМО
Наказом Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України затверджено інформаційні та технологічні картки адміністративної послуги внесення змін до записів Єдиного реєстру з моніторингу, звітності та верифікації викидів парникових газів.
СХВАЛЮЄМО
Наказ Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України Про затвердження Порядку випалювання сухої рослинності або її залишків від 12 Серпня 2021 року № 541
Порядок визначає основні положення щодо випалювання сухої рослинності або її залишків на території України. Дозволяється випалювання сухої рослинності лише у двох випадках: у випадку гасіння пожеж в екосистемах, для приготування їжі (у печі, на мангалі чи за допомогою іншого обладнання), обігріву оселі (дрова, хмиз, брикети); у традиційно-культурних цілях (багаття на Івана Купала, тощо). Забороняється проводити будь-які випалювання у вітряну погоду, окрім випалювання залишків сухої рослинності у закритих приміщеннях. Довгоочікуваний документ, проте не врегульовує питання спалення патогенних чи інвазійних видів рослин.
СХВАЛЮЄМО із застереженнями
*************************************
Загалом можна відзначити, що три літні місяці з точки зору розвитку екологічної політики були вдалими в окремих сферах, але суттєвих зрушень не принесли.