Вже понад рік в Касаційному адміністративному суді «висить» справа ЕПЛ проти КМУ та Міністерства енергетики щодо скасування Розпорядження КМУ про затвердження Програми розвитку гідроенергетики на період до 2035 року. Підставою подання позову стало те, що програма була затверджена без проведення екологічної оцінки впливу реалізації такої програми та без залучення громадськості до прийняття такого рішення.
Разом з тим Програмою передбачено будівництво каскаду з 6-ти ГЕС на Дністрі, що особливо обурило громадськість. Адже оцінка кожної окремо ГЕС, як пропонує «Укргідроенерго», та комплексна екологічна оцінка впливу всіх 6-ти ГЕС, як того вимагає зааконодавство, будуть мати різні результати. Тому важливо оцінювати комплексний вплив таких об’єктів на довкілля.
Незважаючи на очевидні грубі порушення процедури прийняття розпорядження, суди першої та апеляційної інстанції відмовили ЕПЛ в задоволенні позову. А Касаційний адміністративний суд не поспішає розглядати дану справу, надаючи тим самим можливість Укргідроенерго реалізовувати Програму без здійснення її стратегічної екологічної оцінки. Варто звернути увагу, що окрім каскаду ГЕС на Дністрі, програма передбачає і ряд інших сумнівних об’єктів, як то Канівська ГЕС.
Тим часом на захисті Дністра стала українсько-молдовська комісія по стійкому використанні та охороні басейну річки Дністер. На своєму другому засіданні, що відбулося в Києві на початку квітня цього року, комісія заслухала інформацію про перспективи розвитку гідроенергетики на українській частині Дністра. Представник «Укргідроенерго» поінформувала про призупинення будь-яких дій щодо будівництва каскаду ГЕС у верхів’ях Дністра до проведення стратегічної екологічної оцінки «Схеми комплексного використання гідроенергетичних ресурсів України».1
Таку позицію підтримав і Міністр екології Остап Семерак. «Послідовно кажу «ні!» будівництву ГЕС на Дністрі без розуміння наслідків роботи таких об’єктів для довкілля», – написав Остап Семерак на своїй сторінці у facebook.2
Варто зазначити, що на даний момент «Схема комплексного використання гідроенергетичних ресурсів України» ще не затверджена, більше того її проект ще навіть не оприлюднювався для ознайомлення громадськості. Як зазначається на сайті «Укргідроенерго», наразі призупиняються будь-які дії пов’язані з ініціюванням проектів будівництва Верхньодністровського каскаду ГЕС до затвердження схем комплексного використання гідроенергетичних ресурсів річки.3 Як бачимо, про стратегічну екологічну оцінку такої схеми на сайті «Укргідроенегро» не згадується. Однак процедура СЕО повинна проводитися перед прийняттям рішення про затвердження схеми, тож сподіваємося, що Укргідроенерго спільно з Міністерством енергетики та вугільної промисловості України не оминуть її цього разу, як то було з Програмою розвитку гідроенергетики.
Тим часом очікуємо і на позитивний розгляд справи Касаційним адміністративним судом, який не дозволить Міністерству енергетики та інвесторам реалізовувати безвідповідальне та невиважене рішення щодо виконання Програми розвитку гідроенергетики, без оцінки її екологічного впливу на довкілля.