ЕПЛ звернулася до Державної екологічної інспекції у Закарпатській області (далі – ДЕІ) із запитом про надання публічної інформації щодо результатів перевірок діяльності суб’єктів господарювання, задіяних у будівництві вітрової електростанції на Полонині Руна.
У запиті ми просили повідомити, чи виконані вимоги приписів, чи відшкодовано шкоду, заподіяну цими товариствами внаслідок псування земель, а також чи здійснювалися виїзди ДЕІ до лісництва “Шипот” для перевірки фактів вирубки пралісів (зі сторони с. Липовець), здійсненої під час розширення лісової дороги для під’їзду до планованого місця розташування ВЕС.
У своїй відповіді від 29.09.2025 року № 2229-04 ДЕІ надала копії повних актів перевірок, проведених у червні та липні 2025 року щодо ТОВ «Вітряний Парк Турянський» (інвестора будівництва та орендаря земельних ділянок, що виділені під ВЕС), ТОВ «Вітряний Парк Полонина Руна-1» (суборендаря та виконавця будівельних робіт) та філії «Карпатський лісовий офіс» ДП «Ліси України».
Предметом перевірок було дотримання, вищевказаними суб’єктами господарювання, вимог природоохоронного законодавства, у межах території ур. полонина Руна, яка виділена Тур’є-Реметівською сільською радою під проєкт будівництва ВЕС та розширення лісової дороги.
За результатами перевірок інспекцією встановлено порушення пункту «г» частини 1 ст. 96 та статті 21 Земельного Кодексу України, що полягають у псуванні земель комунальної власності, зміщенні ґрунту та бутового каменю за межі окремих орендованих земельних ділянок. Відповідальність за які передбачена ч. 1 ст. 52 КУпАП (псування та забруднення сільськогосподарських та інших земель).
ДЕІ повідомила, що ТОВ «Вітряний парк Турянський» та ТОВ «УК Вітряні парки України» (генеральний підрядник будівництва за договором з ТОВ «ВП Полонина Руна-1») відшкодували шкоду заподіяну в наслідок псування земель у розмірі — 18 635,70 грн та 23 619,38 грн відповідно.
Також за результатами перевірки філії «Карпатський лісовий офіс» ДП «Ліси України», проведеної на підставі наказу ДЕІ України від 30.05.2025р. № 1094, встановлено порушення правил використання лісових ресурсів у межах лісництва Шипот.
Інспекцією зафіксовано факти пошкодження дерев до ступеня припинення росту, що є порушенням статей 19, 64 Лісового кодексу України та пункту 56 Правил використання лісових ресурсів. За результатами обстеження розмір збитків, заподіяних державі, визначено у сумі 25 889,18 грн. Ознайомитись з Актами перевірок можна за посиланнями нижче.
Водночас контроль за виконанням приписів не здійснювався. ДЕІ планує провести такий після отримання від профільного міністерства (тепер – Мінекономіки, довкілля та сільського господарства) погодження на проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо перевірки виконання приписів. Ознайомитись з Актами перевірок можна за посиланнями нижче.
Попри зафіксовані факти псування земель і пошкодження лісових насаджень, результати перевірок залишають підстави для сумнівів щодо їхньої об’єктивності.
Зокрема, ДЕІ не надала оцінки фактичним порушенням законодавства, а саме – здійснення планованої діяльності з будівництва ВЕС без оцінки впливу на довкілля, що є прямим порушенням ч. 4 ст. 3 Закону України «Про оцінку впливу на довкілля». Очевидно, що самі суб’єкти господарювання знали і планувати пройти процедуру ОВД, про що свідчать 2 справи в реєстрі ОВД, ініційовані ТОВ «Вітряний парк Турянський» (реєстраційний номер справи 8343) та ТОВ «Вітряний Парк Полонина Руна-1» (реєстраційний номер справи 12576). Фактично ДЕІ обмежилась поясненнями представників товариств.
Так, ТОВ «Вітряний парк Турянський» у своїх поясненнях зазначило, що не здійснює плановану діяльність, а ТОВ «ВП Полонина Руна-1» пояснило, що проведення робіт із будівництва фундаментів під вітрові турбіни (установки) не потребує оцінки впливу на довкілля, оскільки віднесене до класу наслідків СС1. Натомість монтаж інженерної споруди вітряної турбіни ВЕС розглядається як будівнцитво і потребує оформлення та здійснення процедури ОВД.
ЕПЛ не погоджується з таким підходом, вважає його не лише незаконним та необгрунтованим, а й небезпечним. Віднесення фундаментів до класу наслідків СС1 та розгляд їх як окремого об’єкта будівництва, відокремленого від проєкту спорудження ВЕС, є спробою розпочати будівельні роботи до моменту отримання висновку з ОВД.
Згідно з висновком Державного науково-дослідного інституту будівельних конструкцій, наданим на запит ЕПЛ, фундамент не є самостійним об’єктом будівництва, а лише конструктивною частиною будівництва. Виділення фундаменту як окремого етапу можливе за проектною документацією, але він не є окремим об’єктом будівництва, а є складовою частиною (етапом) будівництва єдиного об’єкта – ВЕУ. Будівництво фундаменту не може розглядатися як самостійний вид будівельних робіт, оскільки воно не має самостійної мети, а підпорядковане меті зведення ВЕУ.
Фундамент забезпечує передачу навантажень від споруди на основу та забезпечує стійкість ВЕУ. Вітроенергетична установка (ВЕУ) та фундамент становлять єдиний об’єкт будівництва. Ознайомитись з висновком інституту можна тут.
У листі Міністерства економіки, довкілля та сільського господарства України в № 6104-07/67634-03 від 07.10.2025 року наданому на звернення ЕПЛ, також підтверджено, що жодного висновку з оцінки впливу на довкілля для проєкту будівництва ВЕС на Полонині Руна вищевказаним суб’єктам господарювання не видавалось.
Таким чином, будівельні роботи зі спорудження ВЕС ведуться без дотримання вимог Закону України «Про оцінку впливу на довкілля». Ознайомитись з листом міністерства можна тут.
Враховуючи наведене ЕПЛ повторно звернулася до ДЕІ зі скаргою від 17.10.2025 року, у якій наголосила на необхідності здійснення державного нагляду за дотриманням законодавства про оцінку впливу на довкілля під час будівництва ВЕС на Полонині Руна.
Перевірка філії «Карпатський лісовий офіс» ДП «Ліси України» також була дуже цікавою: з часу подачі скарги до ДЕІ від фізичної особи і до моменту здійснення самої перевірки – пройшло майже 3 місяці! Навіть Міндовкілля не зволікало так довго із погодженням позапланового заходу, а от ДЕІ у Закарпатській області вийшло на перевірку через 1.5міс після погодження Міндовкілля. За той час можна було сховати всі порушення, викорчувати пеньки зрубаних дерев і насадити нові дерева в лісництві “Шипот”, і точно було б неможливо попередити незаконну вирубку пралісів через таке тривале зволікання ДЕІ у Закарпатській області. Нажаль і червонокнижних первоцвітів в липні вже не можна знайти, тому ДЕІ і не побачила порушень з боку філії «Карпатський лісовий офіс» ДП «Ліси України» під час вирубки і прокладання лісової дороги.
Такий формальний підхід контролюючих органів до перевірки будівництва ВЕС та невизнання очевидних порушень законодавства про оцінку впливу на довкілля фактично створюють небезпечний прецедент — легалізацію будівництва без оцінки його наслідків для довкілля, свідоме ігнорування можливих ризиків та уникнення відповідальності бізнесу за вчиненні правопорушення.

