ЕПЛ вже багато років консультує жителів села Насташине на Івано-Франківщині. Мешканці громади реалізовують вповні свої права та приймають участь в процедурі розробки Детальний план території (далі – ДПТ) спорудження свиноферми на межі їхнього села. Маючи цілу низку свиноферм по сусідству та знаючи досвід функціонування великих тваринницьких ферм, місцеві жителі вирішити не боротися із проблемою, а не допустити її настання. Ще на етапі розробки і обговорення ДПТ вони активно долучалися до коментування матеріалів ДПТ та звіту про СЕО. Перший варіант ДПТ ще до завершення децентралізації місцевим жителям вдалося відстояти, через виявлені ЕПЛ численні недоліки ДПТ щодо розміщення свиноферми за межами села, на межі Національного природного парку «Галицький», не було затверджено РДА у 2019 році.
Інвестори звернулися ще раз вже до Бурштинської міської ради із оновленим ДПТ та звітом про СЕО наприкінці 2021 року. Свої пропозиції жителі висловили ще навіть на етапі Заяви про визначення обсягу стратегічно-екологічної оцінки. ЕПЛ допомогла проаналізувати ці документи, а також сформулювати обґрунтовані зауваження та пропозиції. Як результат, Бурштинська міська рада організувала створення погоджувальної комісії, як того вимагає ст.21 Закону «Про регулювання містобудівної діяльності», оскільки на громадських слуханнях виникли численні спірні питання між інвестором та місцевою громадою, які не можна було вирішити через неналежну якість ДПТ та відсутність необхідних вихідних даних.
Погоджувальна комісія після, гарячих дебатів, прийняла рішення про доопрацювання ДПТ, зважаючи на його недоліки, та розгляд міською радою доопрацьованого ДПТ на своїй сесії.
Проте нещодавно жителям стало відомо, що Бурштинська міська рада планує на сесії наприкінці травня 2022 р. розглядати ДПТ земельної ділянки для будівництва та обслуговування фермерських нежитлових будівель за межами населеного пункту с. Насташине, а після розгляду такий ДПТ буде затверджений сесією із такими формулюваннями в резолютивній частині: 1) затвердити даний ДПТ, 2) при реалізації даної ДПТ Бурштинській міській раді разом з її розробником доопрацювати містобудівну документацію, з дотриманням всіх ДБН, стандартів та правил, а також зауважень громадськості, які озвучені на громадських слуханнях, 3) затвердити звіт про СЕО даного ДПТ.
Вважаємо, що такі формулювання рішення сесії Бурштиської міьскої ради свідчать про не розуміння положень Закону “Про регулювання містобудівної діяльності”, Закону “Про стратегічну екологічну оцінку” та багатьох інших.
Бурштинська міська рада, яка очевидно є замовником даного ДПТ, є відповідальною за врахування пропозицій громадськості та оприлюднення результатів розгляду пропозицій громадськості. Очевидно, що таке врахування повинно відбуватися до затвердження та реалізації ДПТ, а не після.
Причому, Архітектурно-містобудівна рада Івано-Франківської ОДА у своєму витязі із протоколу №2 засідання від 8 квітня 2022 р. вказала на необхідності спочатку доопрацювати із розробником ДПТ, із врахуванням зауважень і пропозицій громадськості, а також зауваженнями державних служб, а потім – затверджувати його на сесії міської ради.
Затверджений на сесії ДПТ стає обов’язковим до реалізації, і внесення змін до нього потребуватиме розгляду даного доповненого ДПТ депутатами міської ради на сесії. Тому, затвердження ДПТ з метою його подальшого доопрацювання є незаконним та необгрунтованим та суперечить принципу правової визначеності.
Щодо звіту про СЕО, то він не потребує затвердження. Згідно з Законом “Про стратегічну екологічну оцінку”, СЕО – процедура визначення, опису та оцінювання наслідків виконання документів державного планування для довкілля, у тому числі для здоров’я населення, виправданих альтернатив, розроблення заходів із запобігання, зменшення та пом’якшення можливих негативних наслідків, яка включає визначення обсягу стратегічної екологічної оцінки, складання звіту про стратегічну екологічну оцінку, проведення громадського обговорення та консультацій (за потреби – транскордонних консультацій), врахування у документі державного планування звіту про стратегічну екологічну оцінку, результатів громадського обговорення та консультацій, інформування про затвердження документа державного планування та здійснюється у порядку, визначеному цим Законом. Таким чином звіт про СЕО має бути врахований органом, що приймає рішення про затвердження документа державного планування, а також результати громадського обговорення та консультацій також мають бути враховані. Затверджується лише документ державного планування – тобто в даному випадку ДПТ, а звіт про СЕО затвердження на сесії ради не потребує.
Отож місцеві жителі звернулися до міської ради із проханням доопрацювати ДПТ земельної ділянки для будівництва та обслуговування фермерських нежитлових будівель за межами населеного пункту с. Насташине до його розгляду на сесії Бурштинської міської ради, а також провели мирне зібрання перед приміщенням міської ради для озвучення своїх вимог.
Дане питання було розглянуто на сесії Бурштинської міської ради і рішення про затвердження ДПТ радою не набрало необхідної кількості голосів. Отож, повернутися до розгляду цього питання депутати зможуть після доопрацювання ДПТ його розробником, оскільки спірний ДПТ не відповідає вимогам ДБН Б.1.1-14:2012 Склад та зміст детального плану території. Також місцева громада показала місцевим депутатам, як правильно застосувати положення законодавства щодо розробки містобудівної документації на місцевому рівні та проведення СЕО такої документації. Така активна громадськість довела, що закон діє та право на участь не є формальним, його треба реалізовувати і обґрунтовано підходити до своїх коментарів та зауважень.
Ще новини на цю тему: