В серпні 2025р. Міністерство енергетики України оприлюднило для громадського обговорення проєкт Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо імплементації законодавства Європейського Союзу у сфері відновлюваних джерел енергії». Законопроєкт передбачає імплементацію положень Директив ЄС RED II та RED III та рекомендацій Енергетичного Співтовариства.
Разом із тим, аналіз ЕПЛ показав, що у запропонованому вигляді законопроєкт містить низку суттєвих ризиків і загроз для довкілля. Ми підготували офіційні звернення до Міністерства енергетики та до Комітету Верховної Ради з питань екологічної політики та природокористування, у яких виклали свої зауваження та пропозиції.
Серед ключових ризиків законопроєкту, варто виділити:
відсутність правового підґрунтя для застосування норм Директиви ЄС RED. Директиви ЄС RED відсилають до процедур, які передбачені Оселищною та Пташиною директивами, які в Україні не апроксимовані. Законодавство щодо функціонування територій Natura2000 чи Смарагдової мережі відсутнє, процедура відповідної оцінки (Appropriate Assessment) також не проводиться. У таких умовах, механічне копіювання норм Директив ЄС є передчасним і небезпечним.
ризик нівелювання процедури ОВД. Запропоновані зміни до Закону «Про оцінку впливу на довкілля» створюють підстави для уникнення проведення оцінки впливу на довкілля для проєктів об’єктів альтернативної енергетики, що можуть мати значний вплив на довкілля. Це суперечить принципу запобігання та міжнародним зобов’язанням України (в першу чергу Оргуській конвенції).
загроза для природоохоронних територій. Законопроєкт не забороняє включення територій ПЗФ та Смарагдової мережі (потенційно Natura2000) до зон прискореного розвитку відновлюваних джерел енергії. Це створює ризик масштабного будівництва на цінних природних територіях і суперечить вимогам права ЄС.
нечіткі додаткові оцінки. У тексті законопроєкту закладені нові види «екологічних оцінок», які не передбачені директивами та законодавством України. Вони дублюють або підміняють чинні процедури ОВД та СЕО, створюючи плутанину та правову невизначеність.
положення про «переважний суспільний інтерес». Законопроєкт пропонує автоматично надавати проєктам відновлюваної енергетики статус «переважного суспільного інтересу» та передбачає розробку компенсаційних заходів. Водночас, у різних частинах тексту йдеться то про компенсаційні заходи щодо довкілля, то заходи щодо клімату, що створює плутанину. За вимогами директиви RED та Оселищної директиви, такий статус може надаватися лише у виняткових випадках — після проведення Appropriate Assessment і він не застосовується, якщо є докази значної та непом’якшуваної шкоди довкіллю. Тому, подібне формулювання є неприйнятним і не відповідає європейському законодавству.
ЕПЛ запропонувала низку змін до законопроєкту, серед яких: виключення територій ПЗФ, Смарагдової мережі із можливих зон прискореного розвитку ВДЕ; збереження обов’язковості проведення процедур ОВД і СЕО без винятків для проєктів відновлюваної енергетики; чітке врегулювання участі громадськості — обов’язкові громадські слухання, строки для подання зауважень, відкритий доступ до матеріалів; відмова від спеціальних «спрощених» процедур для ВДЕ, що суперечать принципу єдності правового регулювання; уточнення термінології для уникнення подвійних тлумачень.
Відновлювана енергетика є важливою для енергетичної безпеки України. Проте її розвиток повинен відбуватися так, щоб не завдавати шкоди довкіллю та відповідати міжнародним зобов’язанням держави. Законопроєкт у нинішньому вигляді не забезпечує цього балансу і потребує суттєвого доопрацювання та повторного обговорення.
ЕПЛ і надалі відстоюватиме позицію, що перехід до відновлюваної енергетики має здійснюватися на принципах сталості — з урахуванням інтересів довкілля, громадськості та збереження біорізноманіття.
Ознайомитись з текстом звернень і зауважень можна за посиланнями нижче:
Звернення до Міністерства енергетики України
Звернення до Комітету ВРУ з питань екологічної політики та природокористування

