Комітет ВРУ з питань екологічної політики та природокористування 9го скликання (далі – Комітет, Комітет з питань екополітики) розпочав свою роботу 28 серпня 2019 року1. ВРУ ІХ скликання завершила свою 3 сесію2, і вже зовсім скоро завершиться рік роботи Комітету.
Раніше ми публікували дослідження про результати 8-ми місяців роботи Комітету з питань екополітики (див. тут). Чи вдалося за останні місяці зрушити з мертвої точки довгоочікувані горизонтальні та галузеві законодавчі зміни, та яка роль у цьому Комітету, – розглянемо детальніше.
Результати роботи із впровадження горизонтальних змін
Екоконтроль
Законопроект про державний екологічний контроль і надалі перебуває на стадії розгляду Комітету ВРУ, опрацювання наданих коментарів та пропозицій, висновків інших комітетів ВРУ. Станом на липень 2020, свої висновки щодо законопроекта видали 3 з 11 комітетів ВРУ3. Аналогічну стадію проходить альтернативний законопроект про контроль. Сподіваємося, що Комітет ВРУ докладе усі зусилля для того, щоб відстояти основний законопроект і його критичні зміни, та щоб він був прийнятий протягом 4 сесії ВРУ.
Юрвідповідальність
У сфері юрвідповідальності ВРУ прийняла Закон, яким значно посилила відповідальність за дії, спрямовані на забруднення атмосферного повітря та знищення або пошкодження об’єктів рослинного світу. Наприклад штраф за злочин, передбачений ст. 241. Забруднення атмосферного повітря, зріс з 1700-3400 грн до 30600-61200 грн4. Прийняте рішення було відповіддю на лісові пожежі у Чорнобильській зоні, та на пожежі і смог у інших частинах України. Водночас системне реформування відповідальності за екологічні правопорушення, забезпечення співмірності покарання вчиненому порушенню, введення адміністративно-господарських санкцій для юридичних осіб залишається відкритим питанням, яке може бути частково вирішене з прийняттям основного законопроекту про контроль.
Моніторинг довкілля
Що стосується моніторингу, то бюджетні кошти5 на встановлення стаціонарних станцій моніторингу стану повітря були перенаправлені на боротьбу із пандемією COVID-196. Комітету та профільному міністерству не вдалось ані відстояти збереження коштів держбюджету за природоохоронними заходами, ані зрушити законотворчу діяльність по реформуванню системи моніторингу.
Запровадження інтегрованого дозволу
У зв’язку з відставкою уряду Гончарука, законопроект, що запроваджував інтегрований дозвіл та перебував на розгляді Комітету, був відкликаний. Станом на сьогодні на сайті Міндовкілля оприлюднено оновлений проект закону «Про запобігання, зменшення та контроль промислового забруднення» для надання коментарів і зауважень усіма зацікавленими сторонами7. Очікується, що даний законопроект винесуть на розгляд під час 4-ї сесії ВРУ, а тому у Комітету з питань екополітики появиться важливе завдання по опрацюванню коментарів та вжиття заходів для прийняття даного законопроекта.
Результати роботи із впровадження секторальних змін
Ліси
Протягом останніх місяців роботи Комітету, парламенту вдалося прийняти закон, який дає зелене світло для моніторингу лісів держлісфонду. Подальша доля інвентаризації лісів залежить від того, чи будуть прийняті підзаконні акти, які регулюватимуть детальний порядок здійснення інвентаризації. Окрім того, актуальним питанням залишається створення нормативно-правової бази та інструментів для проведення обліку лісів усіх форм власності, а не лише лісів державного фонду8. Саме тому, щоб інвентаризація реально запрацювала, Комітету варто звернути особливу увагу на ці питання у подальшій роботі.
Відходи
Проривом року у роботі Комітету та ВРУ стало прийняття 21 липня довгоочікуваного законопроекту про управління відходами у першому читанні9. Із аналізом новел законопроекта можна ознайомитись тут.
Захист тварин від жорстокого поводження
Також прийнято у першому читанні законопроект щодо захисту тварин, який забороняє умертвіння як спосіб регулювання чисельності тварин, жебракування з тваринами, вводить обмеження щодо використання диких тварин та інші позитивні зміни у цій сфері. Станом на сьогодні комітет готує законопроект до другого читання.
ОВД
Уряд Шмигаля визначив пріоритетом спрощення доступу до надр. Тобто політика держави і надалі направлена на швидку розробку надр любою ціною заради отримання економічних вигод10. Наголошуємо, що Комітет повинен відстояти збереження процедури ОВД при укладенні угод про розподіл продукції та видачі спеціальних дозволів на користування надрами задля попередження заподіяння шкоди довкіллю та дотримання міжнародних зобов’язань.
Комітет та Уряд
Протягом майже року діяльності Комітету з питань екополітики двічі мінявся порядок денний екологічних реформ через відставку та створення нового уряду, було скасовано Мінприроди, створено Мінекоенерго, та, врешті повернуто самостійне Міндовкілля. Лише нещодавно, 22 липня 2020 року, набуло чинності Положення про Міндовкілля11, а визначення структури і впровадження заходів для повноцінного запуску роботи міністерства триває. Природньо, що ці процеси негативно вплинули на просування екологічних змін. За таких нестабільних умов Комітет повинен вплинути на збереження пріоритетів по впровадженню горизонтальних і секторальних реформ у новостворених Міндовкіллі та Уряді, і якомога швидше налагодити роботу по їх впровадженню із новими командами.
Згідно Програми діяльності нового уряду Шмигаля, усі заходи програми направлені на забезпечення економічного розвитку та благополуччя населення12. Однак покращення екологічного стану країни, окрім економіки і соцсектору, також є частиною сталого розвитку. Саме тому, на нашу думку, окрім пришвидшення впровадження реформ, ключовим завданням Комітету з екополітики є відстоювання екологічних інтересів, та постійне нагадування центральним органам влади, що сталий розвиток України неможливий без рівноцінного вирішення економічних, екологічних та соціальних проблем.
Висновки
Аналізуючи 11 місяців роботи Комітету з питань екополітики та парламенту вцілому, можна відзначити, що важливі екологічні реформи і надалі просуваються повільно або не просуваються взагалі. Проривом цього року роботи можна назвати прийняття у першому читанні законопроекту про управління відходами, історія розробки та розгляду парламентом якого тягнеться ще з часів укладення Угоди про асоціацію, а також законопроекту щодо захисту тварин. Відтак пріоритетами у роботі Комітету повинні залишатись пришвидшення впровадження системних горизонтальних та секторальних реформ, відстоювання екологічних питань та збереження їх на порядку денному попри нестабільні процеси у функціонуванні Уряду і виклики пандемії COVID-19.
Наші контакти:
Наталія Куць, аналітик, юрисконсульт ЕПЛ
+380 32 225 76 82
5 http://epl.org.ua/announces/zminy-do-byudzhetu-2020-borotys-z-koronavirusom-proponuyut-za-rahunok-pryrodoohoronnyh-zahodiv/
8 https://greenpost.ua/news/uhvalenyj-vru-zakon-pro-inventaryzatsiyu-lisiv-potribnyj-ale-nedoskonalyj-eksperty-i7626
10 Детальніше про пропоновані зміни щодо ОДВ – http://epl.org.ua/announces/komitet-vru-z-pytan-ekopolityky-shho-ne-vdalosya-zrobyty-za-8-misyatsiv/