16 грудня 2020р. низка медіа написала про ймовірність звільнення міністра Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів. Одночасно з’явилася інформація про створення нового міністерства – МінАПК, якому швидше за все знову будуть віддані Держліcагентство та Держрибагентство. https://www.pravda.com.ua/news/2020/12/15/7277063/
Попри те, що в цілому наша команда не підтримує сучасну владу монобільшості, ми були приємно здивовані професійністю міністра Романа Абрамовського, його правильним баченням формування професійної команди, розставлення пріоритетів у захисті довкілля, запровадження прямої демократії участі. Це чи не єдиний міністр, який готовий особисто спілкуватися на більшість тем з питань охорони довкілля з представниками природоохоронного руху.
Кому ж завадила професійна діяльність міністра і що ж встигла зробити його команда?
Р. Абрамовський налагодив конструктивний діалог з Комітетом Верховної Ради України з питань екологічної політики та природокористування. Спільна робота Р. Абрамовського, екокомітету, представників природоохоронного руху зі створення незалежного міністерства із захисту довкілля завершилася конкретним результатом: було створено Міністерство захисту довкілля та природних ресурсів України, яке зібрала під свою координацію всі природоресурсні ЦОВВи –
Розпочато комплексну реформу екологічного врядування.
Міністром чітко і правильно визначені пріоритети діяльності Міндовкілля.
Міндовкілля системно зайнялося горизонтальними реформами в сфері охорони довкілля і має чіткі результати:
– фіналізовано проєкт закону про державний екологічний контроль;
– на стадії фіналізації розробка Концепції реалізації державної політики в сфері забезпечення невідворотності відповідальності за порушення вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища та відповідного проєкту закону.
Розпочата комплексна системна реформа лісової галузі.
Реалізована значна частина рекомендацій, рішень Білої книги МБО «Екологія-Право-Людина» зі впровадження нової політики сталого управління лісами
Зокрема, розроблений і поданий на процедуру стратегічної екологічної оцінки проєкт Державної стратегії управління лісами України до 2035 року – перший в історії України стратегічний документ, який визначає чіткі цілі щодо ефективного управління лісами, з урахуванням актуальних національних і глобальних викликів. Зокрема, в документі приділено значну увагу питанням збереження лісового біорізноманіття, пом’якшення зміни клімату та адаптації лісів до її наслідків, вдосконалення системи охорони лісів від пожеж і врегулювання прав власності на ліси. Крім цього, у Стратегії передбачається розподіл повноважень Держлісагентства із залишенням за ним виключно функції з реалізації політики у сфері лісового господарства, без господарської складової, і таким чином – зруйнувати численні корупційні схеми, які існують нині в лісовій галузі.
Вже розроблена та прийнята постанова по рубках в Карпатах, яка радикально обмежила суцільні рубки в Карпатах і рубки в межах природно-заповідного фонду, на етапі обговорення з стейкхолдерами та органами центральної виконавчої влади перебувають нормативно-правові акти щодо переведення торгівлі деревиною з “тіні” на майданчик “Прозорро”, змін правил рубок з акцентом на екологічні функції лісів та збереження біорізноманіття, запровадження повної прозорості та публічності призначення всіх рубок, сучасних підходів до боротьби з лісовими пожежами.
4. Розробка нової політики у сфері природо-заповідного фонду:
– розроблено перший проєкт концепції створення Агенції із заповідної справи;
– спільно з екокомітетом та декількома екоНУО розроблено і зареєстровано проект Закону України «Про території Смарагдової мережі»;
– розроблено законопроєкт про встановлення кримінальну відповідальність за опір та втручання в діяльність держінспектора з охорони навколишнього середовища та працівника служби державної охорони природно-заповідного фонду під час виконання ними службових обов’язків;
– завершено розширення Карпатського біосферного заповідника;
– створено національний природний парк “Королівські Бескиди;
– вирішено низку земельних питань по національних природних парках;
– розпочата робота над створення відкритого кадастру природно-заповідного фонду отримане погодження
– створення національного природного парку «Холодний Яр» на площі більше чим 6500 га з включенням найбільш цінних лісових масивів, всіх яких просили науковці.
5. Запровадження нової політики поводження з відходами.
Саме цій команді Міндовкілля вдалося фіналізувати проєкт Закону України “Про відкритий прозорий процес обговорення з усіма зацікавленими сторонами правок до законопроєкту для підготовки його до другого читання. Ведеться робота із обласними департаментами екології щодо розробки регіональних планів управління відходами. управління відходами” і спільно з екокомітетом ВРУ розпочати максимально
6. Реформа у сфері промислового забруднення.
– Розроблено та зареєстровано у парламенті урядовий законопроєкт «Про запобігання, зменшення та контроль промислового забруднення», який вже отримав схвальні висновки профільного комітету та Комітету з питань інтеграції України з Європейським Союзом. Проєкт запроваджує вимогу щодо застосування найкращих доступних технологій та методів управління для найбільших промислових забруднювачів, впроваджує інтегрований підхід до управління викидами шляхом видачі інтегрованого дозволу (викиди, скиди, відходи та інше), встановлює чітку, прозову та партисипативну процедуру видачі інтегрованого дозволу, а також механізм ефективного контролю операторів установок, що отримали такий дозвіл.
7. Діджиталізація сфери охорони довкілля.
– проведений повний аудит наявних реєстрів у сфері охорони довкілля,
– розроблена концепція створення єдиного порталу та повної діджиталізації екологічної інформації.
8. Завершуються розпочаті реформи у сфері запровадження моніторингу вод та атмосферного повітря та розпочинають у сфері надр та земельних відносин.
– розроблено наказ Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України «Про затвердження форми Програми державного моніторингу у галузі охорони атмосферного повітря»;
– затверджено Плани-графіки процесу розроблення проєктів Планів управління річковим басейном річок;
– розпочато створення системи моніторингу земель та ґрунтів;
– розпочато реформу надр видобувної галузі.
9. Виконання міжнародних зобов’язань.
Прийнято ВРУ Закони України:
– “Про приєднання до Протоколу про сталий розвиток сільського господарства та сільської місцевості до Рамкової конвенції про охорону та сталий розвиток Карпат” та – – “Про ратифікацію поправки до Рамкової конвенції про охорону та сталий розвиток Карпат щодо нової статті 12bis «Зміна клімату».
10. Здійснюється методика підтримка розвитку реформ.
– Розроблено рекомендації щодо включення кліматичних питань до документів державного планування;
розпочало процес розробки галузевих Методичних рекомендацій, які сприятимуть якісній підготовці звітів з оцінки впливу на довкілля;
– розпочато розробку Методичних рекомендацій з підготовки звіту з оцінки впливу на довкілля гідроелектростанцій потужністю до 10 МВт на річках (малих гідроелектростанцій);
– Розроблено методичні рекомендації складання звіту з ОВД для ТЕС та ТЕЦ.
Тож кому завадили ці реформи, які знищують корупцію в сфері охорони довкілля, запроваджуючи чіткі, прозорі механізми формування та реалізації політики у сфері охорони довкілля? Кому вигідно повернути Україну в хаос, невизначеність із завершенням реформ?
Під даною заявою підписалися:
Жанна Дерій, еколог, активіст м.Чернігова
Галина Проців, ГО «Екологічний клуб «Край»
Юлія Котельнікова, ГО «Центр демократичного розвитку молоді «Синергія»
Олійникова Галина, ГО «Мама-86»
Чоловська Наталія, ЛМГО «Екотерра»
Єлець Володимир, ГО «Твоє нове місто»
Паржицька Ольга, Стравінський Максим, ГО «Екопарк Осокорки»
Березін Володмир, ГО «Бахмат»
Лідія Плужник, Го «Своя земля»
Романишин Ростислав, ГО «Збережемо нашу планету»
Влащенко Антон, ГО «Український незалежний інститут екології»
Муравський Ігор, громадський інспектор з охорони довкілля
Бігун Наталія, Спілку порятунку Голосієва