Державна програма розвитку автомобільних доріг загального користування на 2007–2011 роки, завтерджена постановою КМУ від 3 серпня 2005 р., №710 передбачала реконструкцію Р-52 Дніпропетровськ – Царичанка – Кобеляки – Решетилівка.1
Розпорядженням КМУ від 25 жовтня 2017 р. №773-р було затверджено проект “Будівництво шляхопроводу та транспортної розв’язки на км 130 + 045 при реконструкції автомобільної дороги державного значення Р-52 Дніпропетровськ-Царичанка-Кобеляки-Решетилівка на ділянці км 129 + 400 – км 131 + 150, Полтавська область”2
Частина робіт була проведена ще у 2017 році https://dostup.pravda.com.ua/request/30119/response/62154/attach/3/..pdf?cookie_passthrough=1 Відео робіт у 2017 році є за цим посиланням: https://www.youtube.com/watch?v=LfqsJuTA_Gs
Дорогу Н-31 часто показують як приклад сучасного дорожнього будівництва – це автомобільна дорога Дніпро-Царичанка-Кобеляки-Решетилівка у межах Дніпропетровської області.3
Як видно із схем проходження шляху Н 31, він проходитиме через Китайгород.
Минулого року Китайгородська ОТГ роздала для ведення особистого селянського господарства земельні ділянки по ходу будівництва проєктованої дороги Н-31. Згідно з даними публічної кадастрової карти восени минулого року понад 25 ділянок викупив громадянин Алмазов Д.А. Після чого, без будь яких погоджень, зміни цільового призначення землі ним допущено нецільове використання земельних ділянок, які належать йому на праві власності. Замість здійснення робіт що підпадають під особисте селянське господарство ним проводяться роботи, які свідчать про знищення родючого шару ґрунту та перетворення таких територій у кар’єр піску, чи штучну водну водойму. Таким чином своїми діями громадянин Алмазов Д.А. порушує земельне, водне та природоохоронне законодавство, створює загрозу для довкілля та життя та здоров’я людей.
Відсутність реагування на вказані події зі сторони Китайгородської ОТГ, а саме – відсутність приписів про припинення незаконної діяльності, відсутність позову щодо припинення права власності на земельні ділянки, вимог щодо компенсації заподіяних збитків, свідчить про наявність корупційної складової між посадовими особами Китайгородської ОТГ та громадянином Алмазовим Д.А., а також про співучасть у вчиненні злочинів проти довкілля.
Чи реально зупинити видобуток піску на кількох ділянках із цільовим призначенням особисте селянське господарство та рекреаційна діяльність у межах Китайгорода Царського району? Так!
Дії у кілька кроків
1. Припинення права власності на землю у зв’язку із нецільовим використанням землі
Згідно з Земельним кодексом України примусове припинення прав на земельну ділянку (ст. 143) здійснюється у судовому порядку у разі використання земельної ділянки не за цільовим призначенням.
Відповідно до ст.104 Земельного кодексу України ініціатором такого позову може бути територіальна громада або інші власники земельних ділянок.
Відповідно виникає питання до Китайгородської територіальної громади: чому досі не ініційовані спори щодо припинення права власності громадянина Алмазова на отримані ним земельні ділянки, на яких здійснюється діяльність, яка суперечить цільовому призначенню відповідно до отриманих ним документів на землю та заподіюється шкода землі громади?
Рішення: судовий позов.
2. Кримінальна справа щодо діяльності по приховування податків
Податковий кодекс України передбачає, що рентну плату за користування надрами сплачує власник відповідної земельної ділянки за всі корисні копалини видобуті не для потреб власного домогосподарства. Тому слід з’ясувати, скільки та яких податків сплачує пан Алмазов як земельного податку та рентних платежів, і підняти питання про сплату всього недоплаченого у відповідні бюджети та відшкодування заподіяних збитків.
Рішення: заява про вчинення злочину.
3. Порушення містобудівного будівництва
Став – штучно створена водойма місткістю не більше 1 млн. кубічних метрів. Такий об’єм займе ділянка глибиною 10 м, шириною 300 м та довжиною 350 м. 2 га землі це територія 200 м на 200 м. У приватній власності може знаходиться водойма до 3 га – це 300м на 300 м.
Громадянин Алмазом порушив норми закону, адже не здійснив процедури об’єднання земельних ділянок, не замовив проекту землеустрою щодо зміни цільового призначення угідь, не узгодив із існуючими містобудівними вимогами до ставків, не розробив ДПТ та не провів оцінки впливу на довкілля такої діяльності, адже з масштабів проведених робіт вбачається будівництво штучної водойми об’ємом понад 10 млн. м. Куб., адже фактично задіяно 23 га особливо цінних сільськогосподарських угідь.
Рішення: Заява про вчинення злочину.
4. Крім того діяльність здійснюється в межах басейну річки Оріль, з грубим порушенням Водного законодавства.
З метою збереження екологічного та хімічного стану річок забороняється споруджувати в їх басейні водосховища і ставки загальним обсягом, що перевищує обсяг стоку даної річки в розрахунковий маловодний рік, який спостерігається один раз у двадцять років.
Створення на річках та у їх басейнах штучних водойм та водопідпірних споруд, що впливають на природний стік поверхневих і стан підземних вод, допускається лише з дозволу місцевих рад за погодженням з обласними, Київською, Севастопольською міськими державними адміністраціями, органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері розвитку водного господарства, і центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр.
Жодних погоджень отримано не було.
Рішення: заява про вчинення злочину.
Відповідні звернення у правоохоронні органи щодо бездіяльність місцевих органів влади та природоохоронних органів підготовлено та подано.
Підготувала:
Софія Шутяк, адвокат, провідний юрисконсульт ЕПЛ
1 https://ips.ligazakon.net/document/view/kp050710?an=2482&ed=2007_02_14
3 https://uprom.info/news/other/infrastruktura/nova-avtodoroha-dnipro-reshetylivka-stala-prykladom-suchasnoho-dorozhnoho-budivnytstva-foto/