У світлі останніх новин та діяльності українських парламентарів, ми вирішили нагадати їм та усім дотичним до процедури прийняття законів в Україні особам низку положень досі чинного Закону України «Про Регламент Верховної Ради України» (далі – Регламент).
Наприклад:
Відповідно до частини 2 статті 1 Регламенту, Регламент встановлює порядок підготовки і проведення сесій Верховної Ради, її засідань, формування державних органів, визначає законодавчу процедуру, процедуру розгляду інших питань, віднесених до її повноважень, та порядок здійснення контрольних функцій Верховної Ради. Особливості здійснення контрольних функцій Верховної Ради у сферах національної безпеки і оборони визначаються Законом України “Про національну безпеку України”.
Згідно із ч. 3 ст. 26 Регламенту, Підставою для відсутності народного депутата на пленарних засіданнях Верховної Ради, які проводяться відповідно до календарного плану роботи сесії Верховної Ради, з поважних причин є: 1) виконання народним депутатом у цей час доручень Верховної Ради, Голови Верховної Ради України відповідно до закону, комітету (за рішенням комітету, до складу якого входить народний депутат); 2) відрядження, участь у заходах, що здійснюються у межах роботи постійних делегацій; 3) тимчасова непрацездатність; 4) отримання послуг у сфері охорони здоров’я (згідно з медичним висновком); 5) відпустка у зв’язку з вагітністю та пологами, відпустка у зв’язку з народженням дитини, відпустка для догляду за дитиною, відпустка у зв’язку з одруженням, відпустка у зв’язку із смертю рідних, інші обставини, коли згідно із законодавством працівнику надається відпустка; 6) документально підтверджені транспортні перешкоди, що унеможливлюють участь у пленарних засіданнях Верховної Ради.
У відповідності до п. 1 ч. 2 ст. 37 Регламенту, відкрите голосування здійснюється кожним народним депутатом особисто за допомогою електронної системи в такий спосіб, що унеможливлює голосування замість народного депутата іншою особою. Результати голосування фіксуються поіменно, в тому числі з можливим роздрукуванням результатів голосування кожного народного депутата.
Згідно із ч. 2 ст. 51 Регламенту, на пленарному засіданні народний депутат не повинен перешкоджати викладенню або сприйняттю виступу (вигуками, оплесками, вставанням, розмовами по мобільному телефону тощо), вживати образливі висловлювання та непристойні слова, закликати до незаконних дій.
Стаття 100 Регламенту, Альтернативними вважаються законопроєкти, які містять положення, що регулюють однакове коло питань та повторюють за суттю положення щодо регулювання одних і тих же суспільних відносин. Альтернативний законопроєкт може бути внесений не пізніш як у 14-денний строк після дня надання народним депутатам першого законопроєкту з відповідного питання. Альтернативні законопроєкти до повторного першого читання можуть бути внесені в 10-денний строк з дня направлення на повторне перше читання законопроєкту, щодо якого він є альтернативним. Після прийняття законопроєкту в першому читанні внесення альтернативних законопроєктів щодо нього не допускається.
Відповідно до частини 2 статті 107 Регламенту, відхилений Верховною Радою законопроєкт або законопроєкт, що повторює його за суттю, не може бути внесений на поточній та наступній за нею позачерговій сесіях Верховної Ради відповідного скликання. Відхилений законопроєкт знімається з розгляду із відповідним зазначенням про це в єдиній автоматизованій системі.
Хотілось би нагадати, що дотримання Регламенту є передумовою легітимності прийнятих ВРУ законів. Вважаємо, що парламентарі мають брати до уваги всі, зокрема викладені вище приписи Регламенту в ході своєї діяльності. Україна позиціонує себе як демократична, соціальна та правова держава. Не варто забувати про це і в ході законотворчої діяльності.