На своїй 7-ій сесії Нарада Сторін Оргуської конвенції започаткувала новий орган в рамках конвенції – Спеціального доповідача з питань захисників довкілля. Причинами створення такого органу послужили усе більш серйозні сигнали про погіршення становища громадянського суспільства в регіоні і особливо в окремих Сторонах Конвенції.
Будучи стривожено серйозною ситуацією, з якою стикаються захисники довкілля, включаючи, зокрема, погрози, насильство, залякування, стеження, затримання та навіть вбивства, про які повідомляють як держави – члени ООН, як і міжурядові та неурядові організації, Нарада Сторін Оргуської конвенції прийняла рішення створити відповідний механізм у вигляді незалежного спеціального доповідача з питання про захисників довкілля для швидкого реагування на передбачувані порушення зобов’язань із захисту екологічних активістів.
Згідно з рішенням Наради Сторін, мандат Спеціального доповідача буде полягати в проведенні заходів для захисту будь-якої особи, яка або: a) піддається переслідуванням, покаранням або утискам, або b) знаходиться під неминучою загрозою переслідувань, покарань або утисків – у будь-якій формі за спроби реалізувати свої права відповідно до Оргуської конвенції. Такі покарання, переслідування або утиски можуть бути результатом дій або бездіяльності державних або приватних структур або окремих осіб.
Як і до Комітету з дотриманню, скаргу Спеціальному доповідачу з питань захисників довкілля може подати: a) будь-який член суспільства від свого власного імені або від імені іншого члена суспільства; b) Сторона Конвенції; с) секретаріат. З урахуванням того, що мандат Спеціального доповідача носить терміновий характер, від скаржників не вимагається вичерпання національних засобів правового захисту до подачі скарги. Так само важливо відзначити, що інформація, представлена Спеціальному доповідачу, включаючи будь-яку інформацію, яка може мати відношення до особистості скаржника, буде зберігатися в таємниці.
З метою захисту скаржника від переслідувань, покарань або утисків Спеціальний доповідач може вжити один або декілька з таких заходів: a) видати припис про застосування негайного захисного заходу на адресу відповідної Сторони; b) видати припис про застосування безперервного захисного заходу на адресу відповідної Сторони; с) опублікувати публічні заяви і прес-релізи і активно поширювати їх через веб-сайт Спеціального доповідача, засоби масової інформації і соціальні мережі; d) використовувати дипломатичні канали; e) просити Голову Президії Наради Сторін використовувати дипломатичні канали, зокрема довести відповідне питання до відома глави держави або уряду і / або іншого високопосадовця відповідної Сторони; f) довести скаргу до відома інших відповідних правозахисних органів (наприклад, спеціальних доповідачів, національних незалежних правозахисних комісій і т.д.) і, наскільки це практично можливо і доцільно, координувати зусилля з цими іншими органами.
Захисним заходом є захід, рішення про застосування якого до відповідної Сторони було прийнято Спеціальним доповідачем у вигляді припису на її адресу 1) негайно утриматися від будь-яких дій, які можуть бути рівносильні переслідуванню, покаранню або утиску скаржника і будь-яких інших осіб, вказаних в рішенні про захисний захід; 2) невідкладно вжити заходів до захисту скаржника і будь-яких інших осіб, вказаних в цьому рішенні, від переслідування, покарання або утиску третіми сторонами. Захід захисту може бути або «негайним захисним захистом», або «безперервним захисним захистом». І щодо негайних, і щодо безперервних захисних заходів точний зміст заходів захисту буде в кожному випадку визначатися виходячи з конкретної ситуації з урахуванням характеру передбачуваних переслідувань, покарань і утисків, які є предметом скарги. У рішенні про захисну міру перераховуються конкретні дії, які пропонується здійснити відповідній Стороні для забезпечення того, щоб скаржник і будь-яких інших осіб, вказаних в рішенні про захисний захід, не піддавалася (піддавалися) подальшому переслідуванням, покаранням чи утискам.
Рішення про негайний захисний захід спрямовується Спеціальним доповідачем відповідній Стороні в терміновому порядку до завершення розслідування Спеціального доповідача, якщо у нього / неї є обґрунтовані підстави вважати, що та чи інша особа з дуже великим ступенем ймовірності може зіткнутися з покаранням, переслідуванням чи утиском у зв’язку з здійсненням своїх прав за Конвенцією. Безперервний захисний захід застосовується після того, як Спеціальний доповідач прийде до висновку про те, що відповідна Сторона порушила або могла порушити пункт 8 статті 3 Конвенції. Безперервний захисний захід буде залишатися в силі до тих пір, поки не буде скасований Спеціальним доповідачем, Нарадою Сторін або Комітетом з дотримання – в разі передачі справи цього комітету.
Спеціальним доповідачем може бути громадянин країн – Сторони Конвенції чи країни, яка підписала Конвенцію, який володіє високими моральними якостями і визнаною компетентністю в сфері діяльності правозахисників, при цьому бажано, щоб він мав відповідний юридичний досвід. Перш ніж приступити до виконання своїх обов’язків, Спеціальний доповідач повинен виступити на сесії Наради Сторін з урочистою заявою, в якій він / вона заявить, що виконуватиме свої обов’язки неупереджено і сумлінно. Призначення Спеціального уповноваженого заплановано у 2022 році для чого буде скликана позачергова сесія Наради Сторін.
За додатковою інформацією звертайтеся до:
Єлизавета Алексєєва, керівник інформаційно-аналітичного відділу ЕПЛ, e.aleksyeyeva@epl.org.ua