23 вересня 2020 р. постановою № 993 Кабінет Міністрів України затвердив оновлений Порядок проведення аукціонів з продажу спеціальних дозволів на користування надрами. На думку МБО «Екологія-Право-Людина», підхід уряду до врахування впливу на довкілля у сфері надрокористування суперечить Закону України «Про оцінку впливу на довкілля», а також міжнародним зобов’язанням України, зокрема за Угодою про асоціацію із ЄС (в частині Директиви про оцінку впливу на довкілля) та Орхуською конвенцією.
Згідно із вимогами і Закону України «Про оцінку впливу на довкілля», і обов’язкових для України міжнародних документів у цій сфері оцінка впливу на довкілля має проводитися ДО надання компетентним органом рішення, яке є підставою для початку провадження планованої діяльності, встановлює (затверджує) параметри та умови провадження такої діяльності. У сфері надрокористування (окрім випадку надання надр у користування на умовах угод про розподіл продукції) таким рішенням є спеціальний дозвіл на користування надрами та угода про умови користування ділянкою надр, яка є невід’ємною частиною дозволу.
Натомість, новоприйнятий Порядок проведення аукціонів з продажу спеціальних дозволів на користування надрами (надалі – Порядок) передбачає проведення аукціону і надання спеціальних дозволів БЕЗ проведення процедури оцінки впливу на довкілля, а в контексті нафтогазоносних надр – проведення оцінки впливу на довкілля ПІСЛЯ видачі спеціального дозволу на користування надрам.
ОВД лише щодо нафтогазоносних надр
Попри те, що Закон України «Про оцінку впливу на довкілля» передбачає обов’язковим проведення процедури для видобування усіх корисних копалин незалежно від виду копалин, обсягів чи способів видобування (крім корисних копалин місцевого значення, які видобуваються землевласниками чи землекористувачами в межах наданих їм земельних ділянок з відповідним цільовим використанням), пункт 28 новоприйнятий Порядок згадає про оцінку впливу на довкілля виключно в контексті нафтогазоносних надр. Відповідно щодо усіх інших корисних копалин порядок встановлює можливість купити спецдозвіл взагалі без проведення процедури оцінки впливу на довкілля.
Хибна черговість процедур
Абзац 4 пункту 28 Порядку передбачає, що у разі укладення договору купівлі-продажу дозволу щодо нафтогазоносних надр до особливих умов дозволу включається заборона на провадження діяльності, визначеної Законом України “Про оцінку впливу на довкілля”, без отримання висновку з оцінки впливу на довкілля відповідно до вимог зазначеного Закону та обов’язок Держгеонадр внести зміни до особливих умов дозволу з урахуванням результатів оцінки впливу на довкілля. Таким чином, хоча в контексті нафтогазоносних надр проведення оцінки впливу на довкілля передбачається, всупереч законодавству та міжнародним зобов’язанням України про оцінку впливу на довкілля, така проводиться лише ПІСЛЯ видачі дозволу на користування надрами.
Декларативне положення про внесення змін до дозволу за результатами ОВД
Згідно із абзацом 5 пункту 28 Порядку Держгеонадра забезпечує внесення змін до особливих умов дозволу щодо нафтогазоносних надр на підставі результатів висновку щодо оцінки впливу на довкілля у п’ятнадцятиденний строк з дня отримання від надрокористувача інформації про його ухвалення. Тобто, якщо надрокористувач інформацію не надасть, то зміни внесені і не будуть. І дійсно, згідно пункту 17 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами в редакції від від 19 лютого 2020 р. для внесення змін до дозволу заявник подає заяву. Законодавство не передбачає повноважень Держгеонадр із внесення змін до дозволу без звернення надрокористувача.
Відсутність можливості анулювання дозволу за результатами ОВД
Хоча проект аналізованого Порядку містив положення про можливість анулювання дозволу за результатами оцінки впливу на довкілля1, затверджений Порядок такої можливості не передбачає. Також не передбачає такої можливості ні Порядок надання спеціальних дозволів на користування надрами, ні Кодекс України про надра. Таким чином, в разі отримання висновку із оцінки впливу на довкілля про недопустимість провадження планованої діяльності, будь-які законні підстави для анулювання дозволу на користування надрами відсутні. А це прямо суперечить вимогам національного законодавства та міжнародних стандартів у сфері оцінки впливу на довкілля.
МБО «Екологія-Право-Людина» вже зверталася до Комітету та Міністерства у зв’язку із прийняття Парламентом України Закону «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо урегулювання питання видобутку бурштину» 19 грудня 2019 року, яким було скасовано вимогу проведення оцінки впливу на довкілля проектів угод про розподіл продукції, а проведення самої процедури також було перенесено на етап після підписання угоди та видачі дозволу.
Механізм проведення оцінки впливу на довкілля після видачі дозволу на користування надрами, встановлений Порядком, тягне за собою таке:
– екологічні умови висновку з оцінки впливу на довкілля, оскільки формулюються пізніше, не зможуть бути враховані Держгеонадра при видачі спецдозволу, що є основною метою усієї процедури оцінки впливу на довкілля;
– перенесення екологічних умов висновку із оцінки впливу на довкілля до спецдозволу ставиться у залежність від волевиявлення надрокористувача;
– всупереч вимогам Орхуської конвенції оцінка впливу на довкілля відбуватиметься занадто пізно в процесі прийняття рішень, коли всі рішення вже прийняті, роблячи участь громадськості беззмістовною;
– висновок з оцінки впливу про недопустимість провадження планованої діяльності не матиме юридичним наслідком анулювання спецдозволу, що дозволить провадження екологічно небезпечної діяльності без встановлення жодних екологічних умов її провадження;
– результати оцінки транскордонного впливу не зможуть впливати на рішення Держгеонардр щодо видачі дозволу, що є порушенням міжнародних зобов’язань за Конвенцією Еспо.
На сьогодні надрокористування є єдиною сферою, де рішення, яке дозволяє реалізацію планованої діяльності, видається ДО проведення оцінки впливу на довкілля, що призводить до ряду негативних наслідків описаних вище. МБО «Екологія-Право-Людина» закликає профільні Комітет та Міністерство вже найближчим часом переглянути місце процедури оцінки впливу на довкілля у сфері надрокористування, поки питання можна вирішити на рівні держави, не залучаючи міжнародні інституції та іноземні держави у вирішення цього питання.
За додатковою інформацією звертайтеся до
Алексєєвої Єлизавети,
керівника інформаційно-аналітичного відділу МБО «Екологія-Право-Людина»