Як відомо, 03 серпня 2014 року набули чинності зміни до Закону України “Про Державний бюджет України на 2014 рік”. Зокрема Закон доповнено статтею 31, відповідно до якої перевірки підприємств, установ та організацій, фізичних осіб – підприємців контролюючими органами (крім Державної фіскальної служби України) здійснюються протягом серпня – грудня 2014 року виключно з дозволу Кабінету Міністрів України або за заявкою суб’єкта господарювання щодо його перевірки.
Необхідність отримання дозволу на проведення перевірки не надто нове явище в українському законодавстві. Так з прийняттям Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) в сфері господарської діяльності» від 05 квітня 2007 року, який набрав чинності 26 грудня 2007 року, в ст. 6 було передбачено наявність згоди центрального органу виконавчої влади на проведенняперевірки, що унеможливило оперативне реагування контролюючого органу на порушення вимог екологічного законодавства.
Даною статтею передбачалося, що підставами для здійснення позапланових заходів є, зокрема, звернення фізичних та юридичних осіб про порушення суб’єктом господарювання вимог законодавства. Позаплановий захід у цьому разі здійснюється тільки за наявності згоди центрального органу виконавчої влади на його проведення».
22 липня 2014 року прийнято Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо обмеження втручання у діяльність суб’єктів господарювання», в результаті якого вищевказана норма Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) в сфері господарської діяльності» зазнала змін.
Зокрема, відповідно до чинної на даний час редакції статті 6 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) в сфері господарської діяльності», підставами для здійснення позапланових заходів є, серед інших, обґрунтоване звернення фізичної особи про порушення суб’єктом господарювання її законних прав.
Дана норма значно звужує підставу для проведення позапланової перевірки порівняно з її первинною редакцією.
Окрім того, статтю 6 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) в сфері господарської діяльності» було доповнено частиною 9, відповідно до якої фізичні особи, які подали безпідставне звернення про порушення суб’єктом господарювання вимог законодавства, несуть відповідальність, передбачену законом”. Разом з тим невідомо, яку саме відповідальність несуть вищевказані особи, та яким законом вона передбачена.
На відміну від ст. 6 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) в сфері господарської діяльності», ст. 31 Закону України “Про Державний бюджет України на 2014 рік” передбачає необхідність отримання дозволу не лише на проведення перевірок за зверненнями осіб, а й на проведення будь-яких планових чи позапланових перевірок.
У зв’язку із запровадженнямстаттею 31 Закону України “Про Державний бюджет України на 2014 рік” обмежень на проведення перевірок державними інспекціями та іншими контролюючими органами Кабінет Міністрів України прийняв Постанову № 408 від 13.08.14 року «Питання запровадження обмежень на проведення перевірок державними інспекціями та іншими контролюючими органами», якою установив, що надання державним інспекція та іншим контролюючим органам, зазначеним в додатку до даної Постанови, дозволу КМУ на проведення перевірок (за винятком перевірок стану підготовки до роботи енергетичних об’єктів суб’єктів електроенергетики та суб’єктів відносин у сфері теплопостачання) здійснюється шляхом прийняття відповідного розпорядження.
Дане питання регулюється в загальному порядку, передбаченому для підготовки проектів актів КМУ, а саме Главою 1- 7 Розділу 4 Регламенту КМУ, затвердженого Постановою КМУ № 950 від 18.07.2007 року.
Надання дозволу на проведення таких перевірок не потребується у разі, коли перевірки проводяться за рішенням суду, на вимогу службових осіб у випадках, передбачених Кримінальним процесуальним кодексом України. (п. 2 Постанови КМУ № 408 від 13.08.14 р.)
Відповідно до інформації, розміщеної на сайті Урядового порталу, Кабінет Міністрів України у період з 03.08.14 року по 25.12.14 року прийняв лише 4 розпорядження про надання дозволу на проведення перевірок підприємств, установ, організацій, фізичних осіб – підприємців. (www.kmu.gov.ua/control/npd/list ). Усі ці розпорядження стосувалися надання дозволу на проведення саме планових перевірок, при цьому, як правило, економічного характеру.
Таким чином протягом дії ст. 31 Закону України “Про Державний бюджет України на 2014 рік” жодного дозволу на проведення перевірки органам, які здійснюють контроль в сфері дотримання екологічного законодавства, КМУ не надав. А відтак сфера екології залишилася неконтрольованою.
В проекті Закону України «Про державний бюджет України на 2015 рік», розміщеного на сайті Верховної Ради України (w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1 ) така норма відсутня.