Раніше на інформаційних ресурсах МБО «Екологія-Право-Людина» вже було опубліковано детальний аналіз звіту парламентаря Парламентської асамблеї Ради Європи містера Даміена Котьє «Правові та правозахисні аспекти агресії російської федерації проти України»1 в частині відшкодування шкоди, заподіяної агресією та пов’язаними з нею порушеннями міжнародного права2.
Відповідно до п. 63 цього звіту: «Пані Ірина Мудра, заступник Міністра юстиції України, представила українську пропозицію щодо механізму компенсації нашому комітету на слуханнях, які відбулися 12 грудня 2022 року в Парижі».
У звʼязку із важливістю створення якісного та ефективного механізму компенсації шкоди, заподіяної агресією та повʼязаними з нею порушеннями міжнародного права з боку рф по відношенню до України, ознайомлення із існуючими концепціями останнього є вкрай важливим для представників громадянського суспільства. Саме тому, нами було надіслано інформаційний запит до Міністерства юстиції України (далі – Мінюст) та Міністерства закордонних справ України (далі – МЗС).
Грунтовну відповідь щодо пропозицій створення механізму компенсації шкоди Україні було надано Мінюстом.
Основні тези отриманої відповіді:
У ПАРЄ 12 грудня 2022 року було озвучено попереднє бачення міжнародного компенсаційного механізму, була викладена пропозиція щодо створення, в якості першого кроку, міжнародного реєстру збитків, а згодом – створення компенсаційного фонду та компенсаційної комісії для остаточного розгляду заявок.
Україною було прийнято рішення про створення нового компенсаційного механізму, який базуватиметься на міжнародному договорі.
Передбачається, що міжнародний компенсаційний механізм складатиметься з таких елементів: компенсаційна комісія, спеціально призначена для розгляду претензій про компенсацію збитків; компенсаційний фонд, з якого відбуватиметься компенсація збитків; механізм ефективного виконання рішень, прийнятих Компенсаційною комісією.
Указом Президента України створено робочу групу, яка активно працює над створенням міжнародного компенсаційного механізму відшкодування збитків, завданих збройною агресією рф проти України.
Для наповнення фонду передбачається використання заморожених активів підсанкційних осіб та суверенних активів росії.
Цей механізм має діяти на міжнародному рівні за участю держав, які підтримують демократичні цінності та мир. Процес укладення багатосторонньої міжнародної угоди знаходиться на етапі обговорення в зацікавлених державах.
Невід’ємною частиною міжнародного Компенсаційного механізму є Реєстр збитків, який слугуватиме фіксацією, в документальній формі, доказів та інформації про претензії щодо збитків, втрат або пошкоджень для всіх зацікавлених фізичних і юридичних осіб, а також держави Україна, спричинених міжнародно-протиправними діями рф в Україні, а також сприятиме та координуватиме збір доказів.
Концепція створення Компенсаційного механізму передбачає відшкодування екологічної шкоди, завданої на території України внаслідок збройної агресії росії проти України. Цей механізм має бути створений з урахуванням нагальної необхідності відновлення України та добробуту її населення.
Проводяться міжнародні заходи щодо обговорення питання подальшого впровадження міжнародного компенсаційного механізму та укладення багатосторонньої міжнародної угоди, на підставі якої створюватиметься механізм ефективного виконання рішень Компенсаційної комісії.
Концепцією міжнародного компенсаційного механізму передбачається, що необхідність вирішення питань виконання вже отриманих рішень національних судів також буде розглянута при побудові компенсаційного механізму та обговоренні міжнародного багатостороннього договору.
Враховуючи важливість в сучасних умовах стягнення відшкодування за завдані збитки з рф, неможливість їх стягнення без напрацьованого міжнародного механізму, видається, що формувати останній доведеться саме за ініціативи України. Його створення є неможливим без сталого та чіткого бачення процесів стягнення компенсацій принаймні на національному рівні з подальшим розвитком на міждержавних щаблях. Тому, формування та представлення країнам-партнерам українського бачення творення механізму компенсації шкоди Україні може стати першим та визначальним кроком до дійсно формування ефективного механізму компенсації шкоди Україні з боку рф.
Повний текст відповіді Міністерства юстиції України від 22.02.2023 додається.
1 Legal and human rights aspects of the Russian Federation’s aggression against Ukraine: https://pace.coe.int/en/files/31576/html#_TOC_d48e1295
2 Аналіз звіту парламентаря Парламентської асамблеї Ради Європи містера Даміена Котьє «Правові та правозахисні аспекти агресії російської федерації проти України» в частині відшкодування шкоди, заподіяної агресією та пов’язаними з нею порушеннями міжнародного права:http://epl.org.ua/announces/analiz-zvitu-parlamentarya-parlamentskoyi-asambleyi-rady-yevropy-mistera-damiena-kotye-pravovi-ta-pravozahysni-aspekty-agresiyi-rosijskoyi-federatsiyi-proty-ukrayiny/?fbclid=IwAR1S6b5hbL-cRujVNgBIRiwkbzBImJvgrijuLdXszsyHRDcp4cuWZS1lJfU