29 грудня 2023 року набрали чинності зміни до Закону України «Про оцінку впливу на довкілля» (надалі – Закон), які торкнулися багатьох аспектів процедури. Пропонуємо вашій увазі серію новин про нововведення у процедурі ОВД і розпочати пропонуємо із положень про інформування громадськості.
Гласність процедури ОВД, як відомо, забезпечують і органи публічної влади, і суб’єкти господарювання – замовники планованої діяльності. Проаналізувавши практику застосування відповідних положень закону, Міндовкілля спільно з юристами громадського інтересу природоохоронного руху вдосконалили способи інформування громадськості на різних етапах процедури ОВД.
Інформування з боку уповноваженого органу
Згідно з новою редакцією частини 2 статті 4 закону
повідомлення про плановану діяльність, яка підлягає ОВД,
оголошення про початок громадського обговорення звіту з ОВД,
інформація про висновок з ОВД та рішення про провадження планованої діяльності (із зазначенням органу, номера та дати їхнього прийняття)
оприлюднюються уповноваженим органом шляхом
розміщення на вебсайті Єдиного реєстру з оцінки впливу на довкілля (надалі – Реєстр),
адресної розсилки, що здійснюється Реєстром,
оприлюднення на офіційних вебсайтах районних державних адміністрацій (надалі – РДА),
оприлюднення на офіційних вебсайтах органів місцевого самоврядування (надалі – ОМС) територіальних громад, що можуть зазнати впливу планованої діяльности,
оприлюднення на дошках оголошень ОМС територіальних громад, що можуть зазнати впливу планованої діяльности.
З цією метою уповноважений орган (центральний чи територіальний) надсилатиме документи та інформацію відповідним РДА та ОМС, які їх оприлюднюватимуть на своїх вебсайтах та дошках оголошень.
Інформування з боку суб’єкта господарювання
Згідно з нової редакції частин 3 і 4 статті 4 закону,
повідомлення про плановану діяльність, яка підлягає ОВД,
оголошення про початок громадського обговорення звіту з ОВД,
інформація про висновок з ОВД та рішення про провадження планованої діяльности (із зазначенням органу, номера та дати їхнього прийняття)
оприлюднюються суб’єктом господарювання шляхом
розміщення не менше ніж в трьох публічних місцях
на території, де планується провадити плановану діяльність, та
в усіх населених пунктах, які можуть зазнати впливу планованої діяльности,
та/або шляхом
опублікування в друкованих медіа, визначених суб’єктом господарювання, територія розповсюдження яких охоплює адміністративно-територіальні одиниці, які можуть зазнати впливу планованої діяльності.
Під «публічним місцем» закон розуміє
дошки оголошень ОМС,
дошки оголошень об’єктів соціально-культурного призначення,
дошки відділень поштового зв’язку,
стаціонарно обладнані зупинки маршрутних транспортних засобів,
місцях, визначені та обладнані органами державної влади або ОМС,
інші місця масового перебування населення.
Важливо розуміти, що закон в новій редакції дозволяє суб’єкту господарювання певну гнучкість, адже пропонує йому два способи інформування, які можна використовувати в сукупності або на вибір. В залежності від масштабів очікуваного впливу на довкілля для ефективного інформування мешканців деколи достатньо використати один із запропонованих способів, тоді як в інших випадках необхідно використати обидва, чи навіть вдаватися до додаткових. Саме тому закон тепер заохочує бізнес і місцеву владу, коли в цьому є потреба, додатково оприлюднювати документи, пов’язані із ОВД, і в інші способи, що у поєднанні із вищепереліченими гарантуватимуть доведення інформації до відома мешканців (соціальні мережі, групи-розсилки різноманітних застосунків тощо).
Від початку нового року саме такими способами органи влади та суб’єкти господарювання інформуватимуть громадськість у ході процедури ОВД. Очікується, що зміни у законі знизять випадки формального виконання вимог та створять умови для реального інформування, а це в свою чергу спричинить активнішу та якіснішу участь громадськості у процедурі ОВД.