Захід відбувся 15 жовтня, в приміщенні Департамент екології та природних ресурсів Львівської ОДА, саме напередодні виборів, щоб надати нашим молодим та вже досвідченим політикам, які готуються стати депутатами чи головами ОТГ, «еко-шпаргалку» для агітації за себе чи свою політичну партію. Нажаль, більшість політичних сил та окремих кандидатів до Львівської ОТГ наш захід проігнорували. Це свідчить про нерозуміння наскрізності екологічних проблем та впливу стану довкілля та якості життя на всі сфери суспільного життя: економіку, медицину, соціальну сферу, тощо.
За результатами обговорення топ еко-пріоритетів Львівщини, було виокремлено наступні пріоритети, на які можуть впливати органи місцевого самоврядування всіх рівнів. Так, виділено наступні еко-пріоритети для Львівської області:
- Економіка природокористування.
- Екологічний контроль.
- Відходи.
- Якість та моніторинг повітря
- Збільшення та збереження ПЗФ, зелених зон, тощо.
- Якість водних ресурсів.
Економіка природокористування
На сьогодні джерелом фінансування природоохоронних заходів є державний фонд охорони навколишнього природного середовища, за використання коштів якого відповідає департамент екології та природних ресурсів ЛОДА. Нажаль його не вистачає на всі проєкти, адже минулого року було подано заявок на фінансування на 900 млн. грн, а можна було використати лише 300 млн. Крім того, сучасна система розподілу доходів від екологічного податку є несправедливою, тому обласний фонд складає лише 30% екоподатку з області, державний бюджет на центральному рівні отримує 45%, і 25% іде на місцевий рівень. Тому таке джерело фінансування є доступним, але на всі проєкти в сфері захисту довкілля, коштів не вистачить.
Значний потенціал має міжнародна технічна допомога, яка мало використовується органами місцевого самоврядування. Тому, на думку очільника департаменту екології та природних ресурсів ЛОДА, слід в кожній ОТГ створювати відділ чи робочу групу, яка буде займатися питанням залучення коштів міжнародних донорів, міжнародної технічної та фінансової допомоги для реалізації проєктів щодо покращення стану довкілля, тощо.
Обсяги сплаченого екоподатку впливають на обсяги доступних коштів в обласному чи місцевому фондах охорони навколишнього природного середовища. Тому, органи місцевого самоврядування та органи ДЕІ мають важелі впливу на платників екоподатку, і через перевірки в першу чергу суб’єктів господарювання, що здійснюють викиди із стаціонарних джерел, можна підняти обсяги спати екоподатку.
Якість та моніторинг повітря
Велику увагу зараз слід приділити запуску державної системи моніторингу повітря, закупці, плануванню, встановленню та обслуговуванню станцій моніторингу. Моніторинг повітря не є самоціллю, тому дані моніторингу можуть слугувати базою для прийняття подальших дій органами місцевого самоврядування, наприклад в сфері контролю за земельним та природоохоронним законодавством, законодавством про містобудування та архітектуру, при розробці відповідних екологічних програм, для складання звіту про СЕО, тощо. Також учасники рекомендують включати екологів до складу містобудівних рад, різних комісій, а також запровадити посаду еколога в ОТГ.
Якість водних ресурсів та водних об’єктів
Занепокоєння на сьогодні в громадськості викликають руслоочисні роботи на багатьох річках області через їхній вплив на довкілля. Попри те, що такі роботи виконуються після отримання висновку з ОВД, проте якість таких робіт не завжди є належною. Як приклад можна згадати річку Зубра, на якій також проводилися руслоочисні роботи неналежним чином, яка потерпає від забруднення через зношені очисні споруди м.Львова, і відновлення її нормального екологічного стану потребує спільних зусиль (не тільки фінансових) декількох територіальних громад Львівщини.
Найбільшим чинником, що впливає на якість річок, є відсутність централізованих систем водопостачання, застарілість очисних споруд, відсутність належного контролю за скидами підприємств, в тому числі скидами в комунальну водопровідну мережу, відсутність локальних очисних споруд на тих підприємствах, де такі споруди є обов’язковими. Без належного екологічного контролю, контроль з боку органів місцевого самоврядування, а також фінансування реконструкції очисних споруд, встановлення локальних очисних споруд, водні об’єкти так і будуть потерпати від забруднення.
Відходи
Пріоритет налагодження європейської системи поводження з відходами, не тільки з ТПВ, у Львівській області є очевидним. І є навіть певні кандидати, які для цього і балотуються до різних представницьких органів у Львівській області. Незважаючи на брак нового сучасного закону «Про управління відходами», органи місцевого самоврядування можуть долучитися до налагодження інфраструктури управління відходами в своїх територіальних громадах, піднімати екологічну свідомість її жителів щодо необхідності запобігання утворенню відходів, сортування відходів, компостування органічних відходів, недопущення спалювання відходів на прибудинкових територіях. Через розробку та прийняття правил благоустрою органи місцевого самоврядування можуть не тільки контролювати за чистотою в населеному пункті, але і поповнювати місцевий бюджет за рахунок більших ніж в КпАП штрафів за порушення правил благоустрою.
Також на думку представників департаменту екології та природних ресурсів ЛОДА є потреба в створені регіонального центру поводження з відходами, для надання допомоги місцевим громадам, бізнесу, громадянам, координації збору вторсировини та її збуту, вирішенні інших питань.
(Корисною може бути публікація ЕПЛ: http://epl.org.ua/human-posts/organizatsiya-efektyvnogo-povodzhennya-z-vidhodamy-yak-diyaty-organam-mistsevogo-samovryaduvannya/)
Збільшення та збереження ПЗФ, зелених зон
Не має сумнівів, що такі зони та території треба зберігати і збільшувати, особливо у великих містах. Найбільш необхідними заходами для збереження зелених зон в населених пунктах є інвентаризація зелених насаджень, а за межами населених пунктів така інвентаризація потрібна, але не має правового підгрунтя. Також для збільшення площ об’єктів природно-заповідного фонду необхідним є вирішення питання фінансування компенсаційних заходів власникам земельних ділянок, які слід включити до майбутніх об’єктів ПЗФ. Існуючі ПЗФ не всі мають винесені межі в натурі, цим ускладнюється їхній правовий захист.
Тому, майбутні депутати та голови ОТГ повинні розуміти, що екологічні проблеми є нагальними і треба буде професійно їх вирішувати, і для цього в ОТГ є достатньо і контрольних, і дозвільних повноважень, є великий потенціал використання фінансових ресурсів через міжнародну технічну допомогу, можна залучати і кошти обласного фонду охорони навколишнього природного середовища, тому не треба забувати про важливість наявності еколога в кожній ОТГ та залучення його до щоденної діяльності ОТГ.
Від організаторів хочемо додати, що напередодні виборів та на майбутнє не слід забувати про великий потенціал, яким володіють громадські організації, в проведенні екоосвіти та просвіти, вирішенні локальних екологічних проблем та підсиленні ОТГ експертними та матеріально-технічними ресурсами.
Захід відбувається в рамках проєкту «Громадський контроль за реформуванням системи екологічного врядування у Львівській області»