24 червня на сайті Міндовкілля з’явився проєкт «Положення про рекреаційну діяльність у межах територій та об’єктів природно-заповідного фонду України”1.
Нагадаємо, що чинне Положення діє із 2009 року.2 Загалом вітаємо таку ініціативу, яка приводить положення до чинних реалій України. Проте викликає стурбованість положення, які дозволяють здійснення автомобільного туризму, використання різного виду транспорту в межах об’єктів природно-заповідного фонду, зокрема, для спорту, без чітко врегулювання цих відносин. Це у свою чергу приводить до різнотлумачень та в подальшому може викликати конфліктні ситуації, та створює фактори корупційного ризику, оскільки залишає на адміністрації ПЗФ рішення щодо рівня навантажень на території зокрема щодо перебування автомобільного транспорту в межах ПЗФ.
Запроваджуються нові терміни, зокрема, кемпінг – спеціально відведене та обладнане місце в межах території або об’єкта ПЗФ, призначене для тимчасового розміщення (ночівлі) авто-, мото-, велотуристів з наметами, будиночками на колесах (трейлерами) та облаштоване елементами рекреаційної інфраструктури і спеціальними місцями для стоянки і зберігання транспортних засобів.
Туристичний маршрут – спеціально обладнаний шлях проходження туристів і рекреантів, що прокладається, маркується та облаштовується з метою демонстрації найбільш привабливих природних, оздоровчих, естетичних, історико-культурних та інших цінностей;
Для відпочинку, у відведених місцях території або об’єкту ПЗФ можуть встановлюватися табори для відпочинку і кемпінги, облаштовуватися рекреаційні ділянки і оглядові майданчики, розміщатися трейлери тощо – що дозволяє визначити, що у разі відсутності таких встановлених місць – трейлери встановлювати не можна, а що говорити про інший транспорт? Парковки для автомобільного та іншого виду транспорту цим положенням не передбачені. Крім того, зовсім поза увагою Положення залишився дельтапланеризм та планеризм – які потребують доставлення високо в гори свого обладнання, яке однозначно на плечах ніхто не несе.
Також є певний конфлікт із формами відпочинку, які визначаються як загальнооздоровчий, науково-пізнавальний, культурно-пізнавальний або лікувально-оздоровчий та автотуризмом (джипінг, раллі). Адже різновиди форм відпочинку такого не містять.3
У той же час, дозволяється використання територій ПЗФ для спортивних тренувань, які не містять заборони на автомобільний спорт та не деталізують порядку організації спортивних заходів у межах ПЗФ, зокрема, відвідування території глядачами.4
Такі оціночні поняття як “мінімально можливого впливу на природні комплекси і об’єкти,” “визначати безпечний час (період) перебування,” “оптимальну кількість відвідувачів (рекреантів)” потребують деталізації.
Зокрема, термін – мінімальний вплив на природні екосистеми не має свого відповідника у літературі науковій. Проте зустрічається термін – рекреаційне навантаження — це сукупність безпосередніх впливів людини на природно-територіальний комплекс, насамперед на рослинний покрив (витоптування, ущільнення ґрунту, знищення фітомаси тощо).5
Рекреаційна місткість території один з найважливіших показників при плануванні рекреаційно-туристського господарства, в тому числі в процесі формування спеціальних (вільних) економічних зон туристсько-рекреаційного типу. Вона впливає на якісний стан рекреаційних ресурсів, навколишнє середовище, психологічний комфорт рекреантів. При надмірному тривалому рекреаційному навантаженні природне середовище, незважаючи на те, що рекреаційна діяльність є одним з найбільш екологічно безпечних видів господарства, зазнає серйозних змін. Види негативного впливу досить різноманітні: витоптування надґрунтового покриву, підстилки і підросту; пошкодження дерев; деградація рослинного покриву внаслідок збору грибів, ягід, квітів; ущільнення грунту; відлякування тварин, виснаження рибних та мисливських угідь; антропогенна денудація (осипання схилів та ін.); виникнення лісових пожеж; забруднення повітря викидами автотранспорту; засмічування території; забруднення поверхневих водойм. Специфічним негативним явищем надмірного рекреаційного навантаження є створення психологічного дискомфорту для рекреантів, що приводить до зниження ефекту оздоровлення та відпочинку.
Таблиця 3. Нормативні показники рекреаційного навантаження на природні комплекси6
Природні комплекси | Нормативи рекреаційного навантаження (осіб/км2) | |||||
літо | зима | |||||
min. | max. | сер. | min. | max. | сер. | |
Приморські | 300 | 500 | 400 | 60 | 100 | 80 |
Озерні | 80 | 150 | 115 | 16 | 45 | 30 |
Річкові | 50 | 80 | 65 | 16 | 24 | 20 |
Низовинні | 80 | 120 | 100 | 30 | 50 | 40 |
Горбогірні, височишгі | 100 | 150 | 125 | 40 | 60 | 50 |
Гірські | 110 | 200 | 155 | 60 | 160 | 110 |
Також певні нормативи містяться у ДБН «Планування і забудова територій».7
З огляду до вище наведеного просимо доопрацювати Положення щодо недопущення масового проїзду автомобільного транспорту по територіях та обєктах ПЗФ, а також максимальної ліквідації оціночних суджень.
Підготувала Софія Шутяк, адвокат, провідний консульт ЕПЛ.
1https://mepr.gov.ua/files/docs/Proekt/25062021/%D0%BF%D1%80.%D0%9F%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B6%D0%B5%D0%BD%D0%BD%D1%8F%20%D1%80%D0%B5%D0%BA%D1%80%D0%B5%D0%B0%D1%86%D1%96%D1%97.pdf
2 https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0679-09#Text
3 Загальнооздоровчий відпочинок: пішохідні, лижні, водні прогулянки (подорожі), походи, оздоровчі практики; науково-пізнавальний відпочинок: природничо-пізнавальні тренінги, походи еколого-освітніми стежками та туристичними маршрутами, спостереження за природними явищами та дикими рослинами і тваринами; культурно-пізнавальний відпочинок: відвідування музеїв, історикокультурних і меморіальних комплексів та об’єктів; лікувально-оздоровчий відпочинок: апітерапія, іпотерапія, водолікування (в т.ч. бальнеотерапія), грязелікування (пелоїдотерапія).
4 Збори та змагання мають такі різновиди: спортивний туризм (пішохідний, лижний, гірський, водний, велосипедний тощо), спортивне орієнтування, туристичні тренінги, скелелазіння та альпінізм, вітрильний спорт, каякінг, веслування, водний слалом; інші види спорту, враховуючи змішані та комплексні.
5http://dspace.oneu.edu.ua/jspui/bitstream/123456789/7227/1/%D0%9E%D1%81%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%B8%20%D1%80%D0%B5%D0%BA%D1%80%D0%B5%D0%B0%D0%BB%D0%BE%D0%B3%D1%96%D1%97%20%28%D0%B5%D0%BA%D0%BE%D0%BD%D0%BE%D0%BC%D1%96%D0%BA%D0%BE-%D0%B5%D0%BA%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B3%D1%96%D1%87%D0%BD%D0%B8%D0%B9%20%D1%82%D0%B0%20%D0%BC%D0%B0%D1%80%D0%BA%D0%B5%D1%82%D0%B8%D0%BD%D0%B3%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D0%B9%20%D0%B0%D1%81%D0%BF%D0%B5%D0%BA%D1%82%29.pdf
6 https://tourlib.net/books_ukr/kravciv7.htm
7 https://dreamdim.ua/wp-content/uploads/2019/07/DBN-B22-12-2019.pdf