Відомо, що судових рішень у справах, що стосуються довкілля поки є дуже небагато. Більше того, переважну більшість із них складають справи про притягнення до кримінальної та адміністративної відповідальності у цій сфері, позови компетентних органів про стягнення шкоди, заподіяної державі в результаті порушення природоохоронного законодавства, а також адміністративні позови суб’єктів господарювання про оскарження рішень, дій чи бездіяльності контролюючих органів. Справ же за позовами громадян чи інститутів громадянського суспільтва на захист довкілля в суспільних інтересах ще менше.
МБО “Екологія-Право-Людина”, як організація практикуючих юристів у сфері захисту екологічних прав громадян та довкілля, добре знає, як складно віднаходити крупиці судової практики у цій сфері. Разом з тим такі приклади водночас і позитивної, і негативної судової практики стають цінним джерелом інформації для розробки стратегії і тактики ведення наступних судових процесів у подібних правовідносинах.
З метою компіляції показових екологічно важливих рішень українських судів ЕПЛ створено та ведеться Реєстр судових рішень з питань, що стосуються довкілля (далі – Реєстр). Перейти до Реєстру можна за посиланням: http://caselawepl.org.ua.
Наповнюючи Реєстр наші юристи мають змогу систематично аналізувати актуальну судову практику у сфері захисту довкілля.
Так, Реєстр містить 200 рішень із яких 99 – судів першої інстанції, 47 – апеляційної та 54– касаційної. Левову частку із опублікованих рішень складають справи, що розглядались у порядку адміністративного судочинства і присвячені оскарженню нормативно-правових актів та дій/бездіяльності уповноважених органів. Більшість із справ, що розглядалися у господарських судах стосувались оскарження договорів або дій/бездіяльності уповноважених органів. Основна маса справ, вирішених у порядку цивільного судочинства, стосується виконання вимог екологічного законодавства.
Особливо актуальними є позиції судів щодо прав громадських організацій звертатись до суду в інтересах захисту довкілля. Одну із таких постанов було прийнято 4 травня 2022 року Верховним Судом. Детальніше про цю справу можна прочитати за посиланням: http://epl.org.ua/announces/chy-mozhe-go-zvertatys-do-sudu-za-zahystom-ekologichnyh-prav-ta-chy-mozhna-prytyagnuty-dei-do-vidpovidalnosti-za-nepodannya-pozovu-pro-zupynennya-diyalnosti-sub-yekta-gospodaryuvannya-shho-ne-otrymav/?fbclid=IwAR1R7yy4IfG2KtNwcKdeEgyg3D0hpGr4wpVK5vUmoEO4IPQsDp8dm3uRolw.
Звернемо увагу на ключовий висновок у цій справі, що сформульовано таким чином: «Колегія суддів зазначає, що у частині 4 статті 16 Закону України «Про оцінку впливу на довкілля» передбачено можливість подавати позов про тимчасову заборону (зупинення) або припинення діяльності підприємств у разі порушення ними законодавства про оцінку впливу на довкілля не тільки органом державної влади, а й іншим особам, права та інтереси яких порушено. Тлумачення наведеної норми також дає підстави для висновку, що особа, права та інтереси якої порушено, є альтернативним позивачем у спорах про заборону (зупинення) здійснення господарської діяльності суб`єкта господарювання. У зв`язку з цим немає підстав вважати, що відповідна особа, чиї права порушено, буде перебирати на себе повноваження центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, його територіальних органів».
Ще одним прикладом прогресивної практики Верховного Суду стала постанова у справі № 120/2553/19-а від 17 лютого 2022 року. Ознайомитись із повним текстом постанови можна за посиланням: http://caselawepl.org.ua/decision/253 . Серед іншого, постанова містить таку правову позицію: «Питання, пов`язані з оскарженням в судовому порядку рішень, дій чи бездіяльності у процесі здійснення оцінки впливу на довкілля, унормовані статтею 12 Закону України «Про оцінку впливу на довкілля», яка встановлює, що висновок з оцінки впливу на довкілля, інші рішення, дії чи бездіяльність органів державної влади або органів місцевого самоврядування у процесі здійснення оцінки впливу на довкілля можуть бути оскаржені будь-якою фізичною чи юридичною особою в судовому порядку. Порушення процедури здійснення оцінки впливу на довкілля, безпідставне та необґрунтоване неврахування чи неналежне врахування результатів участі громадськості, інші порушення законодавства у сфері оцінки впливу на довкілля є підставами для скасування висновку з оцінки впливу на довкілля та рішення про провадження планованої діяльності в судовому порядку».
ЕПЛ продовжуватиме здійснення системного аналізу актуальної судової практики у сфері захисту довкілля та ведення Реєстру судових рішень з питань, що стосуються довкілля.