У цей час, коли ЗСУ виборюють нам перемогу над агресором, жителі багатьох сіл боряться за чисте повітря та чисту воду, які забруднюються через функціонування свинокомплексів. Через мораторій на перевірки державними контролюючими органами, жителі позбавлені будь-яких важелів ініціювати заходи державного контролю за такими об’єктами.
За таких умов суди для населення залишаються чи не єдиним доступним інструментом захисту своїх прав та чисте для життя довкілля. Попри складність таких спорів, чимало суддів готові розбиратися із деталями санітарного чи природоохоронного законодавства, технологічними процесами промислового свинарства та ухвалювати об’єктивні та законні рішення.
Так, 17 жовтня 2023 року суддя Львівського окружного адміністративного суду винесла рішення на користь місцевих жителів, що більше 4 років боряться із наслідками функціонування свиноферми АПП «Гряда» у с. Гряда тепер вже Львівської територіальної громади. Жителі змогли через суд скасувати Висновок державної санітарно-епідеміологічної експертизи від 31 травня 2022 року № 12.2-18-4/4367, затверджений Державною службою України з питань безпечності харчових продуктів та захисту прав споживачів (ДПСС України), яким скорочено санітарно-захисну зону (СЗЗ) для свиноферми з 500 м. до 250 м..
Слід вказати, що для звичайних жителів навіть отримати копію такого висновку вже є великою перемогою, адже ДПСС України постійно відмовляє в доступі до текстів таких висновків за запитами третіх осіб (не замовників таких висновків). Позивачі отримали текст спірного висновку в іншому судовому засіданні проти свиноферми АПП “Гряда”, а тому і мали доступ до його змісту. В суді стало зрозуміло, що відповідач – ДПСС навіть не аналізує подані замовниками документи при проведенні державної санітарно-епідеміологічної експертизи, не може дати пояснень по суті порушень при видачі таких висновків, а сторони – і ДПСС, і отримувач такого висновку не могли надати до суду навіть документів, на підставі яких цей висновок видавався. (проект обґрунтування скорочення СЗЗ)
Аргументами позовної заяви були такі порушення при видачі спірного висновку санітарно-епідеміологічної експертизи відповідачем:
Протокол санітарно-епідеміологічної експертизи та подані заявником документи не містили результатів розрахунків та лабораторних досліджень, проведених для району розташування підприємств, які б вказували про не перевищення концентрації шкідливих речовин у атмосферному повітрі, рівні шуму, вібрації гігієнічних нормативів.
Мета проведеної санітарно-епідеміологічної оцінки проектних матеріалів «Обґрунтування встановлення СЗЗ для проммайданчика свинотоварної ферми ТОВ «Агропромислове підприємство «Гряда» 2020р. не відповідає Закону України «Про забезпечення санітарного та епідеміологічного благополуччя населення», оскільки говорить про необхідність приведення межі СЗЗ свиноферми у відповідність до містобудівної документації (а саме детального плану території).
Суперечність скороченій СЗЗ умові дії дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами № 4622782501-3 від 11.02.2021р, виданого Департаментом екології і природних ресурсів Львівської обласної державної адміністрації для АПП «Гряда», де ДПСС вимагає дотримання нормативної СЗЗ розміром в 500 м.
Надання заявником не актуальної та недостовірної інформації та документів (лист щодо відсутності скарг та зауважень від громадськості на господарську діяльність проммайданчика свинокомплексу ТОВ «АПП «Гряда»).
Перевищення граничних проєктних норм річного обороту свиней на даній свинофермі (до 12 тис голів на рік).
Суддя розібралася у всіх документах, поданих сторонами, і вказала на декілька важливих системних порушень законодавства, що можемо спостерігати майже на кожній свинофермі:
Перевищення фактичного поголів’я, яке позивачі підтвердили в суді через подання всіх копій ветеринарних свідоцтв, виданих за 2021 рік для забою тварин із свиноферми АПП «Гряда», свідчило про вивезення на забій із свиноферми за межі району більше 28 тис голів свиней у 2021 році. Проте фактичне поголів’я в діючої свиноферми перевищувало заявлене в проекті поголів’я в 12000 голів на рік.
Відповідачем та третьою особою не заперечується факт не дослідження питання кількості фактичного поголів’я свиней на свинотоварній фермі ТзОВ «АПП «Гряда» під час проведення санітарно-епідеміологічної експертизи (хоча кількість поголів’я чи то місць для одночасного утримання є ключовим аспектом для визначення нормативного розміру СЗЗ). Натомість, Комісією для проведення державної санітарно-епідеміологічної експертизи в особливо складних випадках щодо встановлення та зміни розмірів санітарно-захисних зон під час проведення такої експертизи досліджено виключно наявність виробничих потужностей ТзОВ «АПП «Гряда», і навіть не було досліджень обсяги утворення гноївки та систему поводження із нею.
Також відповідно до відомчих норм технологічного проєктування «Свинарські підприємства (комплекси, ферми, малі ферми)» ВНТП-АПК-02.05, затверджених Мінагрополітики України, для того, аби утримання на свинофермі було до 12 тис. голів в рік, на свинофермі має бути лише 7600 місць для одночасного утримання при традиційному вигодовуванні. При цьому ТзОВ «АПП «Гряда» зазначало про наявність 11551 місця для одночасного утримання свиней.
Відтак суд зробив такий висновок про наявність факту перевищення річної норми обороту свиней для меж санітарно-захисної зони в 500 м., визначеної додатком № 5 Державних санітарних правил планування та забудови населених пунктів, на свинотоварній фермі ТзОВ «АПП «Гряда». А також суд вказав, що у відповідача були недостовірні відомості щодо річного обсягу свиней на свинотоварній фермі ТзОВ «АПП «Гряда», що призвело до необґрунтованого прийняття рішення про зменшення розміру санітарно-захисної зони, що суперечить діючим Державним санітарним правилам планування та забудови населених пунктів, затвердженим Наказом МОЗ № 173.
Суд вказав, що спірний висновок державної санітарно-епідеміологічної експертизи від 31 травня 2022 року в частині скорочення санітарно-захисної зони суперечить раніше виданим дозвільним документам ТзОВ «АПП «Гряда», що у свою чергу свідчить про його протиправність.
Відповідач та представники свиноферми активно переконували суд в тому, що у позивачів відсутнє право на звернення до суду із таким позовом, зокрема, тому що оскаржуваний позивачами висновок державної санітарно-епідеміологічної експертизи від 31 травня 2022 р., затверджений ДПСС, не стосується їхніх прав та інтересів, і може оскаржуватися виключно суб’єктом, якого він стосується – ТОВ «АПП «Гряда».
Суд першої інстанції, із посиланням на практику ЄСПЛ, положення Оргуської конвенції та інші міжнародні документи, дійшов до висновку, що позивачі можуть бути суб’єктами оскарження висновку державної санітарно-епідеміологічної експертизи від 31 травня 2022 р., затвердженого ДПСС України, оскільки такий висновок безпосередньо впливає на середовище (шляхом скорочення санітарно-захисної зони), в межах якого мешкають позивачі. Тому, з метою ефективного захисту прав позивачів, висновок державної санітарно-епідеміологічної експертизи від 31 травня 2022 р. слід скасувати.
Отже, ЕПЛ вітає жителів з такою невеликою перемогою та буде продовжувати представляти їхні права в судах та інших органах. Ми дуже сподіваємося, що українські суди будуть захищати права українців на безпечне для життя і здоров’я довкілля, допомагати засуджувати свавілля чиновників та несвідомого бізнесу.
Із рішенням суду можна ознайомитися тут.